مشاوره حقوقی خانواده

به عنوان یکی از روش‌های مهم در پشتیبانی از خانواده‌ها و به منظور کمک به اعضای خانواده برای حل مشکلات و بهبود وضعیت حقوقی خانوادگی، راه کارهایی در یک مشاوره حقوقی خانواده ارائه می‌ شود، اما این راهکارها و راهنمایی ها بر چه اساسی است؟

مشاور حقوقی خانواده با شناخت و تسلط کامل بر قوانین و مقررات حاکم بر جامعه به ارائه راه حل های متناسب با دعاوی ایجاد شده می پردازد.

قبل از هرچیز باید بدانیم خانواده کوچک ترین؛ درعین حال مهم ترین رکن سازنده ی یک جامعه است زیرا اعضای یک جامعه در دل همین کانون یعنی خانواده پرورش می یابند، و پای به عرصه جامعه می گذارند.

می توان گفت خانواده بطن یک جامعه است.

در کشورهایی با جوامع قانون مدارتر که برای کانون خانواده اهمیت ویژه ای قائل هستن، به منظور حفظ ارزش های خانواده، یک مشاور یا همان وکیل حقوقی خانواده کلیه امور حقوقی خانواده را برعهده دارد اما متاسفانه در کشور ما به این شکل نیست و تنها خانواده ها در صورتی که در دعاوی خانوادگی احساس نیاز بکنند به سراغ یک مشاور یا وکیل حقوقی می روند.

وکیل یا مشاور حقوقی خانواده کیست؟

مشاور حقوقی در واقع یک وکیل است که به مراجعه کنندگان در حوزه های مختلف مشاوره حقوقی  خانواده می دهد و آن ها را راهنمایی  می کند اما باید دانست که سپردن کارها در هر زمینه ای به فردی که علم، دانش و تجربه کافی در آن زمینه را داشته باشد بهترین انتخاب است.

وکلا حقوق دانان حرفه ای هستن که با داشتن پروانه وکالت و داشتن علم و تجربه بسیار به بهترین شکل می توانند مدافع حقوق  موکل های خود در دادگاه باشند.

اما تفاوت وکیل خانواده در چیست ؟

گرایش های مختلفی برای مقطع ارشد برای وکلا در دانشگاه ها مهیا شده است که یکی از آن ها گرایش خانواده است؛ اما این به این معنا نیست که اگر در گرایشی خاص تحصیل کنند از پس پرونده ایی با موضوعات دیگر برنخواهند آمد، وکلا با هر گرایشی در مقطع ارشد می توانند در پرونده های مختلف ورود کنند اما معمولا هر کدام حوزه خاصی را برای فعالیت انتخاب کرده و در آن حوزه کار کشته می شوند. در ادامه به ویژگی های یک وکیل متخصص برای مشاوره حقوقی خانواده می پردازیم:

وکیل خانواده
دعاوی خانوادگی

ویژگی های یک وکیل خانواده متخصص

یک وکیل متخصص خانواده علاوه بر داشتن تحصیلات و پروانه وکالت باید دارای ویژگی های زیر باشد:

تخصص در حوزه حقوق خانواده

وکیل یا مشاور حقوقی خانواده باید بر قوانین و مقررات حقوقی خانواده تسلط کامل داشته باشد تا بتواند برای احقاق حقوق موکل خود تلاش لازم را بکند.

این قوانین و مقررات شامل حوزه های مختلف دعاوی خانواده می شود که در بخش دعاوی خانواده به آن پرداخته ایم.

تجربه کافی

مهمترین ویژگی که یک وکیل را متمایز از سایر همکاران خود می کند داشتن تجربه است، چه بسا برخی اوقات احکامی که در دادگاه ها داده می شود چیزی فراتر از دانستن قانون و مقررات را به خود می طلبد که در آن مواقع فقط داشتن تجربه کافی در زمینه مشاوره حقوقی خانواده، برگه برنده یک وکیل خواهد بود.

داشتن کاسه صبری بی پایان

دعاوی خانواده معمولا بسیار پر تنش و پرحاشیه هستند، برای مثال در مسئله طلاق درگیری زوجین و خانواده ها معمولا بسیار زیاد است بر همین اساس یک وکیل خانواده خوب و حرفه ای علاوه براین که بسیار صبور است؛ طرفین دعوا را نیز به آرامش و صبر دعوت می کند تا پرونده به بهترین شکل جلو برود.

متعهد بودن

یک وکیل باید علاوه بر تعهد به موکل خود به قوانین و مقررات نیز پایبند باشد؛ تا از منافع موکل خود با در نظر گرفتن قوانین و برای طولانی مدت دفاع کند، چه بسا وکیل هایی در ازای پول بیشتر با دور زدن قوانین در همان لحظه توانسته اند به احقاق حقوق موکل خود بپردازند ولی فقط برای مدت کوتاهی پایدار بوده و بعد از مدتی عواقب آن گریبان گیر شخص می شود.

حفظ حقوق و حریم خصوصی افراد

معمولا همه افراد یا خانواده ها دارای رازهایی می باشند که می توان از آن ها بعنوان حریم شخصی نام برد، یک وکیل باید به حریم شخصی موکل خود احترام بگذارد و در صورت لزوم برای بیان بعضی موارد خاص در دادگاه با موکل خود مشورت کند.

مهارت در مدیریت حواشی دعاوی

هر دعوی حقوقی چه خانوادگی چه غیر از آن دارای حواشی بسیاری است که ممکن است باعث برهم خوردن تمرکز وکیل شود؛ در نتیجه او باید بتواند آن حواشی را مدیریت کرده و به هیچ وجه وارد آن نشود چون فقط باعث طولانی تر شدن روند پرونده می شود.یک وکیل کارکشته همه تمرکز و توان خود را روی پرونده اش میگذارد تا هرچه سریع تر آن را به نتیجه برساند.

قضاوت شخصی و احساسی ممنوع

معمولا وکلا را افرادی خشک و بی احساس قلمداد می کنند؛ در صورتی که یک وکیل حقوقی خانواده حرفه ای برای گرفتن بهترین نتیجه هیچ گاه احساسات خود را درگیر پرونده نمی کند و همچنین هرگز با پیش داوری در صحن دادگاه حاضر نمی شود؛ تا بتواند کاملا عادلانه و با اتکا بر قوانین حقوقی خانواده از موکل خود دفاع کند و مشاوره حقوقی خانواده ارائه دهد.

پیگیری مستمر

یکی از اقدامات که در ایران که سبب می شود؛ پرونده بهترین مسیر خود را طی کند، پیگیری مستمر پرونده است که باید توسط وکیل شما انجام شود.

منظور از پیگیری این است که انجام هر کاری مانند ارائه مدرک یا گفتن دلیل و برهانی در صحن دادگاه درست و دقیق در زمان مطلوب انجام شود تا بهترین نتیجه را به ارمغان بیاورد چه مدارک و شواهدی که به علت ارائه در زمان نامناسب توسط وکیل، سبب ضرر به موکل شده است.

در دسترس بودن

درست است که وکالت شغل پراسترس و دشواری است اما یک وکیل خوب باید در نظر داشته باشد که در این مواقع، نقش یک پزشک را برای مشکل موکل خود دارد؛ در نتیجه نباید هیچ گاه از این موضوع غافل شود که باید در جریان کوچک ترین اتفاق و تغییر در مورد مشکل قرار بگیرد تا پرونده را دربهترین مسیر هدایت کند.

دعاوی خانوادگی

اهمیت بالای دعاوی خانوادگی و همچنین تعداد بالای پرونده های دعاوی خانواده باعث شد تا در سال 1391 قوه قضایی برای رسیدگی هرچه بهتر به امور خانوادگی، دستور تشکیل دادگاه خانواده را بصورت اختصاصی بدهد.

قبل از بیان تعریف دعاوی خانوادگی، بهتر است به تعریف حقوق خانواده بپردازیم. منظور از حقوق خانواده، قوانین و مقررات وضع شده در خصوص نظارت بر روابط افراد خانواده با یکدیگردر راستای صیانت از کیان خانواده است؛ بنابراین دعاوی خانوادگی به دعاوی حقوقی اطلاق می شود که بین اعضای یک خانواده بروز کرده که می تواند شامل طیف گسترده ای از مشکلات باشد.

اما باید در نظر داشت رسیدگی به پرونده های دعاوی خانوادگی مسیری متفاوت با سایر پرونده های دعاوی دارد که آن هم به علت آن است که هدف و غایت نهایی در این پرونده ها حفظ کانون خانواده و جلوگیری از برهم خوردن آرامش درونی خانواده می باشد.

در جامعه امروزی ایران متاسفانه پرونده های دعاوی خانوادگی از سایر پرونده ها به مراتب بیشتر است؛ که این موضوع سبب می شود نیاز به مشورت حقوقی با یک وکیل متبحر در این زمینه به مراتب بیشتر از سایر زمینه های دعاوی باشد.

همانطور که گفته شد دعاوی خانوادگی شامل طیف گسترده ایست که در ادامه به توضیح آن ها می پردازیم:

دعاوی مربوط به زوج و زوجه

  • طلاق

یکی از شایع ترین و متاسفانه بیشترین داوی خانوادگی مربوط به بحث طلاق است.هرگاه  زوج و زوجه  بنا به هر دلیل قادر به ادامه زندگی نیستند؛ باید یکی از آن ها به تنظیم یک دادخواست طلاق بپردازد تا در دادگاه خانواده مربوطه مورد بررسی قرار گرفته شود.اگرچه انواع مختلفی از طلاق مانند طلاق غیابی، طلاق توافقی، طلاق به استناد عسر و حرج و… وجود دارد اما همه آن ها در تنظیم دادخواست طلاق مشترک هستند، که برای تنظیم یک دادخواست مناسب و برنده نیاز به مشاوره حقوقی خانواده می باشد.

وکیل طلاق تاوکیل
وکیل طلاق
  • درخواست گرفتن مهریه

در جوامع اسلامی مهریه به عنوان پشتوانه زن محسوب می شود و مهم ترین حقوق مالی یک زن به حساب می آید که چه در ازدواج دائم و چه در ازدواج موقت بر ذمه مرد است و مکلف به پرداخت آن در هر زمانی که زن آن را طلب کند؛ می باشد.

مهریه چهار نوع دارد: مهرالمسمی,مهراامثل،مهرالسنه و مهر المتعه که می تواند بصورت عندالمطالبه یا عندالاستطاعه باشد.

  • اثبات زوجیت

گاهی افراد بدون ثبت اسناد ازدواج اقدام به شروع زندگی مشترک می کنند که بیشتر در ازدواج های موقت این مورد پیش می آید؛ در صورتی که مرد از ثبت ازدواج سرباز زند مجرم شناخته می شود و زوجه می تواند با طرح درخواست خود به دادگاه خانواده و ارائه مدارک اثبات رابطه زوجیت و ارائه شواهد محکمه پسند رأی دادگاه را برای خود داشته باشد؛ اما گرفتن رأی دادگاه در این زمینه ها نیازمند مشاوره حقوقی خانواده مناسب می باشد.

  • ابطال نکاح
    فسخ نکاح جز دعاوی است که قوانین آن به دقت در قانون اساسی تعیین شده:
  • عیوب مرد طبق ماده ۱۱۲۲ قانون مدنی عبارت است از عنن، خصاء ومقطوع بودن آلت تناسلی. چنانچه مرد این عیوب را در هنگام نکاح داشته باشد، زن می تواند ار دادگاه تقاضای فسخ نکاح نماید.
  • عیوب زن نیز طبق ماده ۱۱۲۳ قانون مدنی عبارت است از: جذام، قرن، برص، افضاء، نابینایی دو چشم، زمین گیری. چنانچه زن در هنگام ازدواج دارای این عیوب باشد، زن می تواند از دادگاه خانواده درخواست فسخ نکاح نماید.
  • اجازه ازدواج مجدد برای مرد

طبق قانون حمایت از کانون خانواده مردی که دارای همسر دائم است بدون اجازه او نمی تواند مجددا ازدواج کند مگر آن که با استناد بر مواردی از قبیل عدم برقراری رابطه جنسی از طرف زوجه یا بیماری زن از دادگاه خانواده این اجازه را دریافت کند.

  • عدم پرداخت نفقه

طبق قانون درج شده مرد موظف است هزینه های زندگی و نیاز های مالی همسر خود را برآورده کند، در صورتی که از این کار امتناع کند؛ زن می تواند از او شکایت کند و در صورت اثبات علاوه بر مجازات مرد، نفقه های گذشته خود را نیز دریافت کند.

 

  • پیروی یا تمکین

زن طبق قانون باید از همسر خود پیروی کند؛ این تمکین به دو دسته عام و خاص تقسیم می شود: خاص به معنای برقراری رابطه جنسی به درخواست مرد است و عام به معنای زندگی با مرد در خانه ایست که او تهیه کرده است، تعیین روابط زوجه، عدم خروج او بدون اجازه و مسائلی از این قبیل است.در صورتی که عدم تمکین زن ثابت شود مرد مجبور به پرداخت نفقه نمی باشد.

 

  • برگرداندن جهیزیه

زن موظف به خرید جهیزیه نیست ولی عرفا در جامعه ما این کار انجام می شود چنانچه زوج و زوجه بخواهند از هم جدا شوند مرد موظف به برگرداندن هر آنچه که از جهیزیه زن باقی مانده است، به او می باشد.
این کار معمولا با استناد به سیاهه تهیه شده از جهیزیه هنگام ازدواج است.

 

  • بهم زدن نامزدی و برگرداندن هدایا

 

دوره نامزدی بدون عقد شرعی می باشد و در آن دوره صرفا از دو خانواده انتظار می رود که با اجازه دادن به دختر و پسر، باعث شوند تا آن ها و همچنین خانواده ها بیشتر با یکدیگر اشنا شوند و بشتر خلق و خوی یکدیگر را بشناسند.

اما گاهی نامزدی به ازدواج ختم نمی شود و آن جاست که اختلاف ها شکل می گیرد.

بعد از بهم زدن نامزدی دو طرف موظف هستند تا هدایا و هر آن چه که عینا موجود می باشد مانند سرویس طلا، حلقه، عکس و فیلم خصوصی و امثال آن ها را به طرف مقابل برگرداند.

 

  • گرفتن حق حضانت یا ملاقات

حضانت فرزند تا هفت سالگی با مادر و بعد از آن با پدر و بعد از سن رشد هم تصمیم گیری برعهده خود فرزند است.مسئله ای که در این زمینه مطرح است این موضوع می باشد که گاهی والدین چه پدر چه مادر به دلیل داشتن ویژگی های بد؛ اخلاقی اعم از:  اعتیاد، بیمارهای روحی و روانی شدید و… دارای صلاحیت حضانت از فرزند خود نیستند که در این صورت با اثبات آن به دادگاه خانواده می توان حضانت را از آن شخص گرفت.

مورد بعدی که مطرح است این موضوع است که گاهی بعضی پدر و مادر ها اجازه ملاقات فرزند با والد دیگر را نمی دهند که این موضوع نیز در دادگاه خانواده و  داشتن مشاوره مناسب حقوقی خانواده قابل پیگیری است.

 

  • قسط بندی و تعدیل مهریه

چنانچه بعد از طرح دادخواست اعسار توسط مرد این موضوع برای دادگاه روشن گردد دادگاه رأی به قسط بندی کردن مهریه خواهد داد.

اما در سال های اخیر با افزایش چشم گیر قیمت سکه،بعضی آقایان توانایی پرداخت اقساط خود را نیز ندارند؛ برای همین موضوع دادخواست تعدیل پرداخت مهریه با توان پرداخت خود را به دادگاه ارائه می دهند.

دعاوی فرزند و والد

  • ممنوع الخروجی

فرزندی که به سن بلوغ نرسیده برای خروج از کشور به اجازه پدر نیاز دارد؛اگر پدر بدون دلیل موجه و قابل قبول اجازه خروج از کشور را به فرزند ندهد می توان با طرح دادخواست به دادگاه خانواده اجازه خروج دریافت کرد.

  • اخذ اجازه ازدواج

طبق ماده قانون 1043 قانون مدنی دختر بالغی که باکره است برای ازدواج به اجازه پدر نیاز دارد، در این مورد هم اگر پدر بدون دلیل منطقی مانع ازدواج شود دختر می تواند با مراجعه به دادگاه خانواده و طرح دادخواست خود اجازه ازدواج را اخذ کند.

  • اثبات نسب

گاهی فرد از قبول کردن فرزند خود سربازمی دارد یا شخصی بعد از مدت ها متوجه می شود پدر و مادر واقعی او اشخاص دیگری هستند اما در مواردی مثل گرفتن ارثیه یا نفقه احتیاج به داشتن مدرک محکمه پسند می باشد؛ که با مراجعه به دادگاه خانواده و طرح دادخواست و انجام آمایش می توان مدرک را تهیه کرد.

برخی دیگر از دعاوی خانواده

  • امور و اموال فرد مفقودالاثر

اگر شخصی به مدت طولانی غائب باشد، نزدیکان او می توانند با طرح دادخواست به دادگاه خانواده اورا فوت شده فرض کنند و اموال او را به ارث ببرند، البته مشاوره حقوقی خانواده در این زمینه بسیار کمک کننده است.

  • عزل ولی قهری

قهری همانطور که از نامش پیداست یعنی بطور اتوماتیک وار به محض تولد نوزاد تا پایان سن رشد پدر ولی قهری اوست اگر پدر در قید حیات نباشد پدر بزرگ پدری؛ ولی قهری می باشد.چنانچه به علت عدم صلاحیت ولی قهری به عزل وی بخواهند اقدام کنند کافی است دادخواست خود را به دادگاه خانواده ارائه دهند.

  • نسب و عزل قیم

اگر کسی ولی قهری نداشته باشد ولی هنوز برگه رشد هم به وی تعلق نگیرد؛ دادسرای ویژه سرپرستی برای او قیم انتخاب می کند، چنانچه قیم صلاحیت نداشته باشد؛ می توان با طرح دادخواست به دادگاه خانواده برای عزل او و تعیین قیم جدید اقدام کرد.

  • دعاوی محجورین

محجورین به اشخاصی تلقی می شود که به علت زوال یا ضعف عقل از قدرت تصمیم گیری در امور حقوقی خود محروم هستند..در این موارد اداره امور حقوقی شخص به ولی یا قیم او سپرده می شود.

دادگاه خانواده و بانوان

امروزه در دادگاه های بانوان علاوه بر اینکه برای راحتی زوجه می توان به وکلای کار کشته و با تجربه خانم به آسانی دسترسی داشت؛ یک مشاور خانم در کنار قضات دادگاه ها حضور دارد تا بانوان احساس راحتی بیشتری بکنند.

مشاوره حقوقی طلاق
دادگاه خانواده و بانوان

مشاوره آنلاین حقوقی خانواده

در دنیای دیجیتال و ماشینی این روزها، افراد زیادی هستند که تمایل دارند؛ خدمات مورد نظرشان، در کوتاه ترین زمان و بدون طی کردن مسافتی به آن ها ارائه شود، مشاوره آنلاین حقوقی خانواده می تواند یکی از آن خدمات باشد.

در جامعه کنونی ما، به علت های گوناگون اعم از: مشکلات مالی، دخالت های نابجای والدین، تقسیم ارث و هزاران مشکل از این قسم، کانون گرم خانواده با مشکلات متعدد روبرو می شود، که این مشکلات می توانند کوچک ترین رک جامعه یعنی خانواده را نابود کند، و تاثیرات نامطلوبی را بر روی جامعه بگذارند.

برای جلوگیری از این صدمات جبران ناپذیر، مشاوران حقوقی آنلاین ما تمهیداتی برگزیده اند که تنها با یک تماس می توانید بهترین راه حل و بهترین انتخاب را در رویارویی با مشکلات انتخاب کنید.

تماس با مشاورین حقوقی تاوکیل

موضوعات یک مشاوره آنلاین حقوقی می تواند در مورد هرکدام از دعاوی خانواده که در بالا توضیح داده شد باشد.

در واقع مشاوره آنلاین به این منظور می باشد که علاوه بر دردسترس بودن در هر ساعت و مکانی، بتواند با یک راهنمایی و مشاوره بجا اعضای خانواده را با حقوق خود آشنا کند و همچنین از برهم خوردن نظام خانواده تا حد ممکن جلوگیری کند.

نتیجه گیری

آن چه از تمام صحبت های بالا می توان نتیجه گرفت این است که برای آن که در یک دعوی حقوقی برگه برنده در دستان تو باشد و بتوان با اطمینان بیشتری قدم برداشت بهتر است، از مشاوره حقوقی خانواده استفاده کنی تا همیاری یک وکیل با تجربه و ماهر همواره در طی مسیر پرونده همراه تو باشد.

پرسش های متداول مشاوره حقوقی خانواده

  1. آیا بهتر است در همه مراحل دادگاه خانواده از مشاوره حقوقی خانواده استفاده کرد؟
    بله، عقل حکم می کند که در هر زمینه ای با افراد که دارای تجربه و علم در آن زمینه هستن مشورت کنیم.
  2. آیا امکان استرداد جهیزیه بعد از طلاق می باشد؟
    بله، مرد موظف به بازگرداندن هر آن چه از جهیزیه زن باقی مانده است؛ به او است.
  3. آیا دعاوی خانواده را فقط باید به وکلا با تحصیلات در زمینه حقوق خانواده سپرد؟
    خیر،مشاوره حقوقی خانواده را از هر وکیلی که دارای پروانه وکالت باشد می توان دریافت کرد.
  4. آیا عزل یا نسب ولی قهری امکان پذیر است؟
    بله، با مراجعه به دادگاه خانواده و داشتن دلیل و برهان برای رد صلاحیت ولی قهری می توان او را عزل کرد.
  5. آیا زن می توانند نفقه های گذشته را که مرد پرداخت نکرده است را باز پس بگیرد؟
    بله، در صورت اثبات در دادگاه خانواده مرد موظف به پرداخت نفقه های گذشته نیز می باشد.

2 دیدگاه برای “مشاوره حقوقی خانواده

  1. سحر رضوی میگوید:

    یه سوالی داشتم من برادرم همه اموال خانوادگی مون رو بالا کشیده چطوری میتونم ازش شکایت کنم بیفته زندان؟؟

    • مدیرسایت میگوید:

      با سلام
      دوست عزیز به این دلیل که موضوع بایستی از تمامی زوایا مورد بررسی قرار گیرد، لطفا با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *