اعمال منافی عفت چیست؟

اعمال منافی عفت چیست

اگر برای شما نیز این سوال مطرح است که اعمال منافی عفت چیست و شامل چه رفتار هایی می شود. باما در این مقاله همراه باشید. به طور کلی زمانی که شخصی در انظار عمومی و در اجتماع رفتاری و عملی را مرتکب می شود که با اخلاقیات جامعه و همچنین عفت عمومی سازگار نباشد در برخی از موارد قانون مجازات اسلامی ورود کرده و نسبت به رفتاری که صورت گرفته مجازات یا جریمه تعیین میکند؛ رفتار هایی مثل زنا، لواط، روابط نامتعارغ و غیر شرعی از این دسته هستند که قانون نسبت این ها مجازات هایی تعیین کرده و شما میتوانید نسبت به این خطاها شکایت نمایید.

اعمال منافی عفت

علاوه بر اینکه دین اسلام نسبت به عفت عمومی و رفتار صحیح بسیار تاکید داشته است؛ فرهنگ ایرانی نیز نسبت به عفت داشتن اشخاص در انظار عمومی بسیار اهمیت قائل است و خانواده ایرانی اسلامی نیز بالطابع در این مورد بسیار حساس عمل میکند. قانون مدنی و مجازات اسلامی نیز نسبت این موضوعات حساسیت نشان داده است و برای برخی خطاها و رفتارهایی که با عفت عمومی مغایر است مجازات و جریمه تعیین کرده است.

اگر بخواهیم به سوال اول بحث بازگردیم یعنی اعمل منافی عفت عمومی چیست باید بگوییم به طورکلی هر عمل و رفتاری که با عفت و حیاء عمومی در جامعه سازگار نباشد و افراد جامعه نسبت به این رفتار دچار اذیت و آزار شوند اعمال منافی عفت عمومی است و در قانون نسبت به آن مجازات تعیین شده است. به عنوان مثال اعمالی مثل: تجاوز جنسی، زنا، لواط، مساحقه، قوادی، به عنوان  اعمال منافی شناخته میشوند و در صورت مشخصص شدن جرم اشخاص مجازات و جریمه مشخص شده است که باید اعمال شود.

قوانین مربوط به اعمال منافی عفت

طبق ماده قانون 637:” هر گاه زن و مردی که با هم ازدواج نکرده اند ، مرتکب روابط نامشروع یا عمل منافی عفت غیر از زنا شوند ، مانند بوسیدن ، هم آغوشی و غیره ، به مجازات شلاق محکوم می شوند .”

همچنین بر اساس ماده قانون 638:” اگر کسی در اماکن عمومی و در معرض دید دیگران ، تظاهر به عمل حرامی کند ، علاوه بر اینکه به مجازات آن عمل محکوم می شود ، به مجازات حبس و شلاق تعزیری نیز ، محکوم خواهد شد. اما اگر فرد ، مرتکب عملی شود که خود آن عمل ، دارای مجازات قانونی نبوده ولی عفت عمومی را جریحه دار می کند ، به مجازات حبس و شلاق محکوم می شود .

باتوجه به ماده قانون 638 نسبت به بی حجابی در جامعه نیز حکم داده شده است؛ که اگر زنی در جامعه بی حجاب ظاهر شود از اعمال منافی عفت به حساب می آید، و دراین باره نیز مجازات حبس و جریمه تعیین می شود.

و در ماده قانون 640 درباره اشخاصی که مجرم به تهیه کردن، یا تجارت و و یا به نمایش قرار داد تصاویر ویدیو نقاشی و.. که با عفت عمومی جامعه مغایرت دارد دارای مجازات و جریمه است.

جرایم منافی عفت
حکم مجازات جرایم منافی عفت چیست؟

حکم مجازات جرایم منافی عفت چیست؟

در قانون مجازات اسلامی از اعمال منافی عفت یاد شده است و مجازات های مربوط به هر جرم نیز مشخص شده است. ولی  مثلا در ماده قانون 638:” درباره اعمال منافی عفت عمومی مجازاتی ذکر نشده است البته به غیر از جرایم زنا، روابط غیر مشروع  این یعنی تا حد زیادی درست قاضی را نسبت به رای و حکم دادگاه بازگذاشته است.  تا نسبت به رفتاری که افتاده و افرادی که مرتکب خطا شده اند با علم قاضی رفتاری صورت گیرد.

با این حال مثلا در همین ماده 638 درباره مجازات افرادی عمل حرامی که مغایر با عفت عمومی هست مرتکب شده اند میگوید: به مجازات از 10 روز تا 2 ماه حبس تعزیری و همچنین 74 ضربه شلاق محکوم می شوند. البته درباره جرم های خاصی مثل زنا، انشتار محتوای مستهجن نیز مجازات های مربوط به همان جرم نیز تعیین میشود.

اما اگر شخص عملی انجام دهد که در قوانین جزو جرایم شناخته نشده باشد و مجازاتی برای آن در نظر گرفته نشده باشد ولی این کار عفت عمومی را خدشه دار کرده باشد، او به مجازات اعمال منافی عفت عمومی محکوم شود. بر اساس این ماده، حکم مجازات اعمال منافی عفت، که شامل حبس از 10 روز تا 2 ماه یا تا ۷۴ ضربه شلاق است، به او تحمیل خواهد شد.

سخن پایانی

در این مقاله تلاش کردیم تا مجازات های مربوط به جرم اعمال منافی عفت عمومی را بررسی کنیم و به طور کلی چه اعمالی شامل این جرم میشود را نیز بررسی کردیم با این حال اگر در زمینه اعمال منافی عفت نیاز به مشاوره حقوقی داشتید گروه وکلای تاوکیل در کنار شماست.

سوالات متداول اعمال منافی عفت چیست؟

  1. اعمال منافی عفت عموم شامل چه رفتار هایی میشود؟
    هرگونه رفتار و عملی که با عفت و اخلاق عمومی مغایرت داشته باشد و موجب آزار و اذیت دیدن افراد جامعه شود جزو این جرم قرار میگیرد.
  2. مجازات جرم اعمال منافی عفت چیست؟
    بسته به نوع جرم متفاوت است مثلا جرم مجازات مربوط به روابط نامشروع به طور دقیق در قانون مشخص شده است. با این حال به طور کلی مجازات بین 10 روز تا 2 ماه حبس تعزیری و 74 ضربه شلاق است.
  3. ممنوعیت تحقیق درباره جرائم اعمال منافی عفت یعنی چه؟
    به دلیل اینکه این جرم  شامل حسن اخلاق و آبروی افراد است بازرسین قانون اجازه نحقیق به صورت عمومی را به طورکلی ندارند مگر اینکه جرم صورت گرفته عمومی باشد و یا دارای شاکی خصوصی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *