تفاوت صلح عمری با وصیت چیست؟

تفاوت صلح عمری با وصیت

اگر شخصی بخواهد اموال خود را تقسیم نماید و یا به شخص دیگری انتقال بدهد قانون راه های متعددی را در این مورد قرار داده است در اسن مقاله به بررسی دو راحل  این موضوع یعنی اینکه تفاوت صلح عمری با وصیت چیست؟ و کدام بهتر است در انجام انتقال امور مورد بررسی قرار می دهیم.

صلح عمری یعنی چه و تفاوت های آن با وصیت؟

قبل از اینکه تفاوت بین این دو معثوله را بررسی کنیم بهتر است با چیستی صلح عمری به طور دقیق آشنا شویم. نوعی قرار داد است که وقتی انضا شود و عقد قرار داد صورت گیرد انتقال اموال به شخص مورد نظر و یا منافع آن به طور کلی به او داده میشود. در زمان عقد قرار داد صلح عمری برخی شرایط وجود دارد که د رادامه به بررسی آن می پردازیم:

  • در صورت انجام قرار داد صلح عمری چه برای اموال منقول چه غیر منقول، در زمان زنده بودن شخص متصالح این انتقال باید صورت بگیرد به صورت محضری و قانونی؛ و این یعنی خود شخص متصالح تا زمان مرگ از آن مال و منافع آن می تواند استفاده نماید.
  • پس از عقد قرار داد صلح عمری شخصی که اموال به نام او است یعنی مصالح مالک اصلی آن اموال به حساب می آید و پس از فوت شخصی که اموال را انتقال داده یعنی متصالح مالک منافع آن نیز می باشد.
  • یکی از نکات مهم در زمان عقد قرار داد این است که شخص متصالح باید در جریان این موضوع قرار بگیرد که منافع این اموال پس از فوت شخص مصالح به دست وی می رسد.
  • نکته دیگر اینکه شخص مصالح باید حق فسخ را در صلح نامه عمری برای خود داشته باشد.
  • و نکته پایانی اینکه اگر شخص متصالح فوت کرده باشد اموالی که به او منتقل شده است به وارثان او میرسد.

تفاوت صلح عمری با وصیت

با وجود اینکه بین وصیت و صلح عمری شباهت های زیادی وجود دارد، تفاوت هایی نیز هست که در ادامه به بررسی پاسخ اصلی پرسش مقاله می پردازیم:

  1. از مهمترین تفاوت های این دو روش انتقال اموال پس از فوت این است که، قرار داد صلح عمری در زمان زنده بودن شخص متصالح انجام میشود و فقط انتقال کامل منافع مال وی به پس از فوت متصالح میرسد ولی در وصیت نوع عمل و انتقال اموال پس از فوت شخص موصی ( کسی که وصبت نموده) صورت می گیرد.
  2. دیگر تفاوت صلح عمری و وصیت نامه این است که در ضلح عمری همه انتقال اموال قبل فوت شخص متصالح انجام می شود و کسی حق دخالت ندارد. اما در وصیت نامه اگر شخص متوفی بیشت راز ثلث مال خود را برای یکی از ورثه وصیت کرده باشد فقط در صورتی امکان عمل وجود دارد که باقی ورثه آن را تنفیذ نمایند.
  3. و آخرین تفاوت بین این دو روش این است که؛ وصیت نامه با توجه به نظر علمی فقها عمل یک طرفه و ایقاع گفته میشود، و در این صورت تنها با اراده شخص وصی تحقق پیدا میکند. ولی صلح عمری یک قرارداد است که اجرا و تحقث آن ضروری و قانونی است.
صلح عمری
انواع صلح نامه عمری

انواع صلح عمری

بهتر است ابتدا بدانیم که صلح عمری به انواع مختلف تقسیم نمی‌ شود، بلکه طبق اصل نهاد صلح و ماده قانون مدنی 752، به دو نوع صلح در مورد دعاوی و صلح در خصوص معاملات تقسیم شود. همچنین، با توجه به پذیرش انعقاد عقود مختلف، می‌ توان در قالب عقد صلح طبق ماده 758 قانون مدنی، به صلح عمری اشاره کرد که یکی از زیرمجموعه‌ های عقد صلح و یکی از انواع آن است.

صلح در دعوا
منظور از این صلح این است که برای ازبین بردن برخی اختلافت موجود و یا جلوگیری از اختلافاتی که در آینده ممکن است ایجاد شود بسته میشود.

ماده 758 قانون مدنی، درباره عقد صلح میگوید که: “صلح در مقام معاملات، هر چند نتیجه معامله را که به جای آن واقع شده است می دهد، لیکن شرایط و احکام خاصه آن معامله را ندارد، ‌بنابراین اگر مورد صلح عین باشد در مقابل عوض، نتیجه آن همان نتیجه بیع خواهد بود بدون اینکه شرایط و احکام خاصه بیع در آن مجری شود.”

صلح عمری یا وصیت

  • همانطور که توضیح دادیم صلح عمری قراردادی ست که در زمان حیات شخص انتقال دهنده منسوب میشود. و تنها انتقال منافع اموال پس از فوت شخص انجام میشود. والبته مالیاتی که برای اموال صلح عمری تعیین میشود کمت است یعنی شخص مصالح پس از انتقال مال هیچ مالیاتی پرداخت نمیکند و فقط مالیات نقال انتقال اموال را پرداخت میکند.
  • نکته دیگر اینکه در صلح عمری شخص در زمان حیات خود نسبت به مال و اموال خود تصمیم میگیرد و نیازی به اجازه و یا تنفیذ از دیگر ورثه نداردو و حتی با این کار می تواند باعث شود دیگر ورثه از ارث محروم شوند و یا برای بیشتر از ثلث مال خود تصمیم بگیرد.

با توجه به این توضیحات صلح عمری روش بهتر و مطمئن تری نسبت به وصیت نامه است.

دادنامه دادگاه

سخن پایانی

در این مطلب تلاش کردین تا شما را نسبت به دو معقوله صلح عمری و وصیت آشنا کنیم تا در زمان حیات خود نسبت به مال و اموال خود بهترین تصمیم را بگیرید.

سوالات متداول تفاوت صلح عمری با وصیت چیست؟

  1. صلح عمری چیست و چه تفاوتی با وصیت دارد؟
    صلح عمری یک نوع توافق طولانی‌ مدت بین دو طرف برای حل اختلافات و دعاوی است، در حالی که وصیت‌ نامه معمولاً مربوط به تقسیم دارایی‌ ها و امور پس از مرگ فرد می‌ باشد.
  2. چه زمانی باید از صلح عمری استفاده کرد و چه زمانی وصیت مناسب است؟
    صلح عمری برای حل اختلافات طولانی‌ مدت و دعاوی پیچیده مناسب است، در حالی که وصیت‌ نامه معمولاً در مورد تقسیم اموال و امور پس از مرگ فرد مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  3. آیا می توان وصیت‌نامه‌ ای صادر کرد که شامل تعیین شرایط برای اجرای صلح عمری باشد؟
    بله، امکان وضع شرایط مربوط به اجرای صلح عمری در وصیت‌ نامه وجود دارد.
  4. چگونه می‌ توانم از صلح عمری استفاده کنم تا اختلافات و دعاوی را حل کنم؟
    برای استفاده از صلح عمری، می‌ توانید با دیگر طرفین توافق کنید و یک عقد صلح بین خودتان ببندید.
  5. آیا وصیت‌ نامه می‌ تواند تأثیری بر اعمال یک صلح عمری داشته باشد؟
    بله، اگر وصیت‌نامه حاوی شرایطی برای اجرای صلح عمری باشد، می‌ تواند تأثیرگذار باشد.
  6. چه مواردی باید در نظر گرفته شود در هنگام تدوین و اجرای یک وصیت‌ نامه مربوط به صلح عمری؟
    در هنگام تدوین وصیت‌نامه، شرایط و موارد مربوط به اجرای صلح عمری، با دقت باید مورد توجه قرار گیرند و به درستی بیان شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *