شرایط طلاق غیابی چیست؟

شرایط طلاق غیابی

بهتر است بدانید که رای غیابی به طور کل در دادگاه زمانی صادر می شود که یکی از طرفین پرونده مورد بررسی در دادگاه حضور پیدا نکند. زمانی به این شکل قاضی پرونده رای را صادر می کند که متهم یا شخص خواسته شده در دادگاه حاضر نشود با دلیل اینکه اطلاعی از جلسه های بررسی در دادگاه نداشته باشد. در این مقاله به بررسی اینکه شرایط طلاق غیابی چیست؟ خواهیم پرداخت.

در ماده قانون 68 قانون اساسی؛ ابلاغ رای غیابی باید به شخصیت انسانی واقعی متهم صورت بگیرد تا رسیدگی به پرونده به طور صحیح انجام شود.

شرایط طلاق غیابی از طرف مرد

همانطور که در مباحث و مقالات قلبی توضیح داده شد به طور عموم و کلی حق طلاق مرد است. یعنی مرد هر زمانی که بخواهد می تواند نسبت به طلاق زوجه  اثدام کند و زن نیز تاثیری در این درخواست طلاق ندارد و تنها با درخواست طلاق او امکان طلاق  گرفتن در شرایطی حاصب می شود.

با توجه به ماده 1133 قانون اساسی این حق همانطور که گفتیم در اختیار مرد است، این یعنی در صورت حضور نیافتن زن در دادگاه نیز حکم طلاق سادر میشود. ولی در صورتیکه زن در خواست واخواهی کند این رای غیابی از سمت دادگاه قابل واگذاری است.

مطابق ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی، حق طلاق در اختیار مرد قرار دارد و اگر مردی دادخواست طلاق را به طرفیت همسرش بدهد و زن حضور نیابد و یا حضور نداشته باشد و همچنین لایحه را نیز ارائه ندهد، رای طلاق صادر خواهد شد. در صورتی که زن درخواست واخواهی کند، رای طلاق غیابی به مهلت قانونی از طرف دادگاه قابل واگذاری است. این یعنی حکم طلاقی که به درخواست مرد از دادگاه صادر شده است ددر زمان ثبت شدن طلاق موارد مربوط به حقوق مالی زن در رای دادگاه تاثیر گذار است. حقوقی مانند:

  1. مهریه
  2. اجرت المثل ایام زوجیت
  3. نفقه ایام عده
  4. مفثه های معوقه مانده.( در صورت درخواست زن)
  5. حقوق مندرج در عقدنامه درصورت امضاء زوج مثل حق تنصیف اموال.
طلاق غیابی از طرف زن
طلاق غیابی

شرایط طلاق غیابی از طرف زن

به طورکلی زن در ازدواج حق طلاق را ندارد، از رو در مواردی فقط اجازه گرفتن طلاق به صورت غیابی را دارد:

  1. زن بتواند به دادگاه اثبات کند که در دوران زندگی مشترک با مرد دچار سختی های نامتعارف و اذیت و آزاد شده باشد یا به اصطلاح دچار عسر و حرج باشد. سختی های نامتعارف مثل: اعتیاد مرد، ترک کردن خانه، کتک زدن زن. اگر زن بتواند این موارد را در دادگاه ثابت کند و مرد بعد از گذشت مدتی در دادگاه حاضر نشود دادگاه حکم طلاق غیابی را صادر می کند.
  2. اگر مرد به مدت چهار سال مفقودالثر باشد و در این 4 سال نشانه ای از مرد پیدا نشود زن با مراجعه به دادگاه و درخواست طلاق می تواند نسبت به طلاق غیابی اقدام کند. البته این موضوع را باید در نظر داشته باشید که نکات لازم را برای یافتن مرد انجام داده باشید مثل آگاهی دادن و.. .
  3. اگر مرد 6 ماه نفقه زن را برای تامین معاش زندگی پرداخت نکند مثل هزینه های خوراک، پوشاک، دارو و درمان و.. زوجه با مراجعه به دادگاه می تواند نسبت به این موضوع حکم صادر کند و اگر پس از صدور حکم دادگاه درباره پرداخت نفقه مرد بازهم نفقه را پرداخت نکنئ و یا توانایی مالی برای پرداخت نفقه را نداشته باشد زن می تواند با درخواست طلاق با این موضوع اقدام کند و دادگاه نیز نسبت به این موضوع رای می دهد.

نکاتی درباره طلاق غیابی

طلاق غیابی همانطور که از شرایطش پیداست یکی از طولانی ترین طلاق ها از جهت زمانی است با این حال بهتر است نکاتی در اینباره بدانید تا شرایط برایتان آسان تر شود.

  1. وقتی زوجه حق طلاق را گرفته باشد دیگر نیازی به اثبات شرایط سخت خود ندارد و مثل با درخواست طلاق می تواند نسبت به دریافت حکم طلاق اقدام نماید.
  2. اگر زن قصد دارد با علت غیبت طولانی شوهر خود اقدام به طلاق غیابی نماید. پس از گذشت 4 سال از رفتن مرد باید در 3 نوبت در روزنامه ها و مجله ها کثیر الانتشار آگهی بدهد. پس از گذشت یک سال از اگر خبری از مرد نشد دادگاه حکم طلاق را جاری می کند.
  3. زمانی که مرد به مدت 6 ماه متوالی یا 9 ماه متوالی ترک منزل کرده و قصد برگشت نداشته باشد، زن با ارائه مدرک به دادگاه می تواند حکم طلاق غیابی را بگیرد.
  4. وقتی مرد می خواهد زن را طلاق بدهد ولی توان پرداخت مهریه وی را ندارد با ارائه مدارکی درخواست اعسار کرده و مهریه او به صورت اقساطی میشود.
  5. زن و مرد فقط بعد از گذشت 20 روز صادر شدن حکم طلاق می توانند نسبت به تجدید نظر اقدام کنند و درخواست دهند.
  6. اگر مرد منزل را ترک کرده باشد و و مکان وی مشخص نباشد حضانت فرزندان بر عهده زن است.
طلاق
شرایط طلاق غیابی
سخن پایانی

همانطور که گفتیم طلاق غیابی یکی از طولانی ترین نوع طلاق ها از جهت زمانی است زیرا در دادگاه برای صدور حکم و رای های دادگاه باید هر دو طرف حاضر باشند تا به طور دقیق حکم دادگاه به ایشان ابلاغ نماید. از این رو ممکن است تا چندین ماه و یا چند سال زمان ببرد تا حکم قطعی صادر شود.

سوالات متداول شرایط طلاق غیابی چیست؟

  1. حضانت فرزندان در طلاق غیابی بر عهده مادر است یا پدر؟
    به طور کلی حکم حضانت تا سن 7 سالگی با مادر تا 9 سالگی با پدر است ولی در صورت نبودن و یا ترک خانواده توسط یکی از والدین حضانت بر عهده والدی ست که حاضر است.
  2. مدارک لازم برای درخواست طلاق غیابی چیست؟
    سند ازدواج رسمی یا رونوشت آن، اصل شناسنامه، اصل کارت ملی
  3. تاثیر عسر و حرج در طلاق غیابی چیست؟
    اگر در دادگاه اثبات شود که مرد دچار عسر و حرج شده است و توانایی و امکان تامین رفاه زندگی را ندارد و زن می تواند به دادگاه مراجعه کرده و با اثبات این موضوع نسبت به درخواست طلاق اقدام نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *