مجازات رابطه نامشروع چیست؟

مجازات رابطه نامشروع

در قوانین مجازات اسلامی رابطه نامشروع افراد جرم به حساب می آید و مجازات نیز برای این موضوع تعیین شده است. همانطور که در مباحث دیگر اشاره شده است رابطه نامشروع در دسته جرم منافی عفت است در این مقاله نیز قصد داریم در رابطه با این سوال که مجازات رابطه نامشروع چیست؟ بحث و بررسی داشته باشیم. باما در این مطلب همراه باشید.

در قوانین به طور دقیق و جزئی درباره جرم رابطه نامشروع صحبت نشده است از اینرو یکی از چالش پرانگیز ترین جرائم در کتاب قانون است. به طوکلی قانون یک مجازات کلی برای جرم رابطه نامشروع مشخص کرده است. ولی در برخی شرایط و پرونده ها علاوه بر مجازات مشخص شده مجازات های دیگری مثل تبعید نیز ممکن است رقم بخورد.

مجازات رابطه نامشروع

اگر بخواهیم درباره چیستی جرم رابطه نامشروع بگوییم به هرگونه رابطه ی خارج از عرف و شرع که بین زن و مردی که باهم ازدواج نکرده اند رقم بخورد مثل زنا و.. را می گویند در ماده قانون 637 مجازات اسلامی در قسسمت تعزیرات آمده است که: مجازات رابطه نامشروع تا 99 ضربه شلاق است اینکه در این قانون از کلمه تا استفاده شده است به این معنی است که از 0 ضربه تا 99 ضربه شلاق می تواند مجازات فرد باشد. متن دقیق این ماه قانون به این صورت است:

“هر گاه زن و مردی که بین آن‌ ها حکم زوجیت نباشد و مرتکب روابط نامشروع یا عمل منافی عفت از قبیل تقبیل یا مضاجعه ‌شوند، به شلاق تا 99 ضربه محکوم خواهند شد و اگر عمل با عنف و اکراه باشد فقط اکراه‌ کننده تعزیر می‌ شود.”

با توجه به این ماده قانون یعنی قاضی با علم خود نسبت به شرابط پرونده مجازات را مشخص می کند. گفتنی است که در مواردی این مجازات به تشخیص قاضی پرونده به مجازات نقدی تقلیل می یابد.

مجازات رابطه نامشروع به اجبار چیست؟

اجبار که در قوانین مجازاتی اسلامی همان اکراه گفته شده است به طور دقیق معنی شده است:

“اکراه به اعمالی حاصل می شود که موثر در هر شخص باشعوری بوده و او را نسبت به جان یا مال یا آبروی خود تهدید کند به نحوی که عادتا قابل تحمل نباشد. در مورد اعمال اکراه آمیز سن و شخصیت و اخلاق و مرد و زن بودن شخص باید در نظر گرفته شود.”

باتوجه به ماده قانون 637: کسی که اکراه و اجبار را ایجاد کرده مورد مجازات قرار می گیرد و فردی که مورد زور و اجبار قرار گرفته مجازات نمی شود. در این قانون هیچ فرقی بین زنا و رابطه نامشروع نیست.

مجازات رابطه نامشروع به اجبار
رابطه نامشروع به اجبار

در باره مجازات رابطه نامشروع به اجبار نیز باید بگوییم که تفاوتی بین مجازات رابطه با اجبار و بدون اجبار نیست با این تفاوت که فقط فرد اجبار کننده محکوم به مجازات شلاق تا 99 ضربه می شود.

شرایط تبدیل کردن مجازات رابطه نامشروع به جریمه نقدی

همانطور که گفتیم مجازات این جرم تا 99 ضربه شلاق است ولی در شرایطی امکان تغییر این جرم به جریمه نقدی وجود دارد که در اصطلاح به آن خیدن شلاق می گویند. و این نیاز به داشتن شرایط مخففه ( تخفیف در جرم) دارد در صورت داشتن این شرایط جرم شلاق به چرداخت جریمه تبدیل می شود. در ماده قانون 38 مجازات اسلامی درباره شرایط مخففه جرم گفته شده است که:

  1. بخشش شاکی خصوصی
  2. همکاری کردن فرد مجرم در شناسایی عمل اتفاق افتاده و افراد همدست در جرم.
  3. شرایط خاص متهم در ارتکاب جرم مثل: رفتار تحریک آمیز شخص بزه دیده و یا داشتن یک انگیزه شریف در زمان انجام جرم.
  4. اعتراف موثر متهم و آسان کردن شرایط تحقیق و بررسی
  5. پشیمانی و داشتن سابقه خوب و یا داشتن وضعیت خاصی مثل بیمار بودن متهم.
  6. تلاش خوب شخص متهم برای جبران آثار جرم.
  7. کم بودن خسات های وارد شده به شخص زیان دیده.
  8. کم بودن دخالت شخص مجرم در شراکت و یا معاونت جرم.

اگر در زمان وقوع جرم رابطه نامشروع یکی یا چندی از این شرایط وجود داشته باشد، و البته تشخیص قاضی نسبت به بهتر بودن تبدیل مجازات این موضوع اتفاق می افتد.

درباره میزان رقم تبدیل شلاق به جریمه نقدی نیز باید بگوییم که؛ در ماده قانون 27 مجازات اسلامی آمده است که:

” در صورتی که مجازات مورد حکم، شلاق تعزیری یا جزای نقدی باشد، هر روز بازداشت، معادل سه ضربه شلاق یا سیصد هزار ریال است. چنانچه مجازات متعدد باشد به ترتیب نسبت به حبس، شلاق و جزای نقدی محاسبه می گردد. به موجب مصوبه مورخ ۱۶ آبان ۹۵ هیات وزیران، مجازات نقدی بدل از حبس، مندرج در ماده (۲۷) قانون مجازات اسلامی – مصوب ۱۳۹۲ – از مبلغ سیصد هزار (۳۰۰/۰۰۰) ریال به مبلغ چهارصد هزار (۴۰۰/۰۰۰) ریال تعدیل شده است. “

جرایم منافی عفت

سخن پایانی

نکته پایانی اینکه رابطه نامشروع فقط زنا و انجام عمل دخول نیست رفتار هایی مانند بوسه، بغل کردن، معاشقه و.. نیز جزو روابط نامشروع به حساب می آید و در صورت بروز این اعمال مجازات مشخصی دراین باره مشخص شده است. در این خصوص اگر نیاز به هرگونه مشاوره حقوقی داشتید گروه وکلای تاوکیل در کنار شماست.

سوالات متداول مجازات رابطه نامشروع چیست؟

  1. مجازات رابطه نامشروع در خودرو چیست؟
    یکی از مکان هایی امکان برقراری رابطه نامشروع وجود دارد در خودرو است. همانطور که گفتیم قانون کلی دراینباره تا 99 ضربه شلاق به تشخیص قاضی است.
  2. تفاوت شلاق حدی و شلاق تعزیری چیست؟
    تفاوت این دو نوع مجازات در نحوه انجام آن است. در شلاق تعزیری که مجازات رابطه نامشروع نیز همین است دو شرط دارد: مجرم به شکم بخوابد و لباس معمولی به تن داشته باشد، شلاق به پشت به جز سر و صورت و عورت زده شود، به طور متوسط و به طور یکنواخت زده شود.
  3. در چه صورت مجازات تبعید برای مجرم رابطه نامشروع تعیین می شود؟
    به تشخیص و صلاح دید قاضی پرونده باتوجه به قانون او می تواند مجرم را به مجازات های تکمیلی باتوجه به شرایط پرونده و مجرم تعیین کند یکی از این نوع مجازات های تکمیلی تبعید از این محل برای سکونت و یا اجبار در سکونت در محلی خاص.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *