آیا سرقفلی به ارث می رسد؟

آیا سرقفلی به ارث می رسد

اگر برای شما نیز این موضوع مطرح است که آیا سرقفلی به ارث می رسد؟ با ما در این مقاله همراه باشید. حق مالکیت معنوی سرقفلی به عنوان یکی از حقوق مالی، قابل انتقال به وراثت است و حتی همسر شخص فوت‌ شده نیز می‌ تواند از آن بهره‌ مند شود. در تقسیم وراثت حق سرقفلی براساس درجات و طبقات ارث‌ بری انجام می شود و پس از ثبت درخواست انحصار وراثت در شورای حل اختلاف انجام می‌ شود. درصد مالیات بر حق سرقفلی، از 3 تا 12 درصد ارزش معاملاتی آن می‌ باشد.

جهت دریافت مشاوره حقوقی ملکی از وکلای متخصص غرب تهران با ما تماس بگیرید.

حق سرقفلی چیست؟

حق سرقفلی به موجب قوانین مربوط به روابط مالک و مستأجر معرفی می‌ شود. این حق مالی به مستأجر اجازه می‌ دهد که در ملک‌ های تجاری که با قرارداد اجاره در اختیارش قرار گرفته، برای مدت زمان طولانی و با پرداخت اجاره کم، استفاده نماید. به نوعی، مستأجر در اولویت نسبت به سایر اشخاص قرار می‌ گیرد و اجاره‌ دهنده نمی‌ تواند به راحتی اقدام به تخلیه او نماید. این حق به عنوان حق کسب، پیشه و تجارت نیز شناخته می‌ شود، با این حال با تفاوت‌ هایی نیز باهم دارند.

انتقال سرقفلی به ورثه و دیگر اشخاص

همان طور که درباره سرقفلی توضیح دادیم یک حق مالی برای اشخاص به حساب می آید، از این رو می توان آن را انتقال داد و یا اینکه در صورت فوت شخصی که حق سرقفلی را دارد وراث او از این حق ارث می برند. از این جهت بهتر است به طور دقیق دراینباره که چه اشخاصی از ورثه شخص متوفی صاحب امتیاز از این حق ارث می برند اطلاعات کاملی وجود داشته باشد تا در زمان احقاق حق اشخاص مشکلی پیش آمد نکند.

ارث بری سرقفلی

در قانونی که در رابطه با موجر و مستاجر در سال 1356 وضع گردیده در رابطه با موجودیت سرقفلی که شباهت قانونی زیادی به حق کسب و پیشه یا تجارت دارد، ولی تفاوت های مهمی را نیز باهم دارند. ولی به طور کلی همانطور که بیان کردیم حق سرقفلی را می توان یک حقوق مالی برای سمتاجر دانست که با پرداختن کردن اجاره کمتر و در زمان اجاره بیشتری از ملک و منافع جانبی آن تا پایان یافتن زمان قرارداد استفاده نماید، این در حالی ست که تا پایان قرارداد حق دریافت حکم تخلیه برای ملک را ندارد.

ولی به سوالی اصلی مقاله برگردیم که آیا اماکن به ارث رسیدن سرقفلی وجود دارد یا نه؟ که در این باره با توجه به توضیحاتی که تا الان داده شد باید بگوییم که؛ بله امکان به ارث رسیدن حق سرقفلی وجود دارد. و البته باید گفت که سرقفلی املاک تجاری نیز، با توجه به ارزش مالی آن، جزو اموال متوفیان محسوب می‌ شود و قابل به ارث رسیدن خواهد بود. جزئیات مربوط به نحوه تقسیم آن را، در ادامه، مورد بحث قرار خواهیم داد.

سرقفلی ارث دارد
افرادی که از سرقفلی ارث دارند

چه افرادی از سرقفلی ارث می برند؟

در قانون اساسی ایران، ورثه به طور کاملا شفاف مشخص شده اند. و در جواب اینکه چه افرادی از سرقفلی ارث می برند باید گفتن که باتوجه به طبقات مشحص شده و درجارت 1 تا قسمتی که افراد را شامل می شود به ترتیب در صورت حضور می توانند سهم الارث داشته باشند. ( در صورت حصور افراد نزدیک تر در طبقات بالاتر طبقات و درجارت بعدی از اینارث محروم می شوند.)

طبقات و درجات وراث

در توضیح این موضوع که درجات وراث چگونه تقسیم می شوند نیز باید گفت که:

  1. طبقه اول: اشخاصی که از سرقفلی ارث می برند؛ به ترتیب پدر، مادر، فرزند، نوه.
  2. طبقه دوم: اشخاصی که از سرقفلی ارث می برند، پدربرزگ، مادربزرگ، برادر، خواهر، فرزندان خواهر و برادر.
  3. طبقه سوم اشخاصی که از سرقفلی ارث می برند؛ عمه، عمو، خاله، دایی، فرزندان آن ها.

نحوه تقسیم ارث سرقفلی چگونه است؟

تقسیم ارث سرقفلی نسبت به سایر اموال متوفی کمی متفاوت است، چون حق سرقفلی جرء اموال ملموس نیست که همه افراد را بتوان شریک نمود، از این بابت ابتدا باید در این مورد به خصوص اختلافات ممکن برطرف شود و بین ورثه توافق به وجود بیایید.

پس از توافق شاید برخی از ورثه قصد کنند سهم ارث خود را به یکی دیگر از افرادی که سهم الارث دارند بفروشند و حق خود را اینگونه دریافت کنند. که این ساده ترین راه حل برای این مسئله است. اگر این با این راه نتوان توافق ایجاد کرد ارث سرقفلی را به صورت مدت زمان مشخص شده ای بین ورثه تقسیم می کنیم، به این شکل که، هر سک از وراث در یک مدت زمان مشخص که از قبل معین شده است از حق سرقفلی خود و سهم الارث خود استفاده کنند.

راه دیگر نیز این است، حق سرقفلی را به فروش برسانید و بهایی که از بابت فروش آن به دست آمده را بین ورثه تقسیم کنید.

آیا همسر متوفی از سرقفلی ارث می برد؟

زوجه اگر عقد دائم شخص متفی (مستاجر) بوده باشد، از سهم الارث سرقفلی ارث می برد. همینطور اگر زوجه همسر موجر باشد و ملک او به شکل اجاره به شخص دیگر اجاره داده شده باشد، همسر او نیز در این سهم سهیم است. درباره اینکه همسر چه میران از این حث ارث می برد باید گفت که، به طور کلی سهم الارث زن از مرد خود اگر فرزند داشته باشد یک چهارم اموال انست و اگر فرزندی نداشته باشد یک هشتم اموال است.

سرقفلی
همسر متوفی از سرقفلی ارث می برد؟
سخن پایانی

سرقفلی به طور مبحث بسیار طولانی و قابل بحثی است که تلاش کنیم هر هفته کمی در این باره صحبت کنیم، اما درباره ارث حق سرقفلی باید گفتن به طورکلی که امکان پذیر است و شما می توانید از این حث استفاده کنید.

سوالات متداول آیا سرقفلی به ارث می رسد؟

  1. آیا سرقفلی به ارث می رسد؟
    بله حق سرقفلی بخشی از حق مالی متوفی است و به ارث می رسد.
  2. اگر زوجه در عقد موقت باشد از متوفی ارث حق سرقفلی می برد؟
    خیر در این صورت ارثی نمیبرد.
  3. آیا راهی برای نقسیم ارث سرقفلی وجود دارد؟
    بله سه راه وجود دارد:1. ورثه حق سرقفلی را به یکی از وراث بفروشند. 2. به صورت مدت زمانی سرقفلی دست ورثه باشد. 3. به طور کلی سرقفلی به فروش برسد و از بهای فروش آن سهم افراد داده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *