آیا برای طلاق خلع رضایت شوهر لازم است؟

رضایت شوهر در طلاق خلع

وقتی زوج و زوجه قادر به ادامۀ زندگی با یکدیگر نباشند به ناچار موضوع طلاق به میان می آید، طلاق یکی از راه های شرعی و قانونی است که قانون گذار برای پایان دادن به ازدواج دائم در نظر گرفته است. اما آیا برای طلاق خلع رضایت شوهر لازم است؟

طلاق به دو نوع رجعی و بائن تقسیم می شود که یکی از انواع طلاق بائن، طلاق خلعی است. در طلاق بائن بر خلاف نوع رجعی زوج حق رجوع به زن را در مدت عده نداشته و نمی تواند به زندگی خود بازگردد؛ بنابراین در طلاق خلعی که نوعی از این طلاق است مرد اجازه ی رجوع را ندارد؛ به همین علت اکثر آقایان راضی به این نوع طلاق نبوده و همین موضوع جلوی این نوع طلاق را می گیرد.

در ادامه قصد داریم توضیح دهیم که آیا رضایت زوج جز ملزومات این نوع طلاق است یا خیر و کمی راجب شرایط این نوع طلاق صحبت کنیم.

طلاق خلع بدون رضایت شوهر

طلاق خلع بدون رضایت شوهر چگونه قابل انجام است؟

برای پاسخ به این پرسش که آیا برای طلاق خلع رضایت شوهر لازم است، باید بگوییم که رضایت زوج یکی از اساسی ترین شروط این نوع طلاق است.

قبل از آن که شرایط طلاق خلع بدون رضایت شوهر را بیان کنیم، لازم است تعریف طلاق خلع را از نظر قانون گذار بیان داریم: ماده ی 1146 قانون مدنی طلاق خلع را این گونه تعریف می کند:

«طلاق خلع، آن است که زن به واسطه کراهتی که از شوهر خود دارد، در مقابل مالی که به شوهر می دهد، طلاق بگیرد؛ اعم ازاینکه مال مزبور، عین مهر یا معادل آن و یا بیشتر و یا کمتر از مهر باشد»

بنابراین می توان گفت طلاق خلعی نوعی طلاق است که در آن زن از شوهر خود کراهت دارد و مالی را به عنوان فدیه به زوج پرداخت می کند تا بتواند طلاق خود را بگیرد. این مال می تواند مالی برابر مهریه، مقداری از آن یا بیشتر از آن باشد.

اما تنها با پرداخت این مال، زوجه نمی تواند طلاق خود را بگیرد و باید رضایت همسر خود را نیز بدست آورد، اما در صورتی که زوجه یکسری امتیازات را داشته باشد می تواند به راحتی  زوج را مجبور به توافق با طلاق کند.

1 – داشتن وکالت بلاعزل از زوج

اگر زوجه از طرف همسر خود یعنی همان زوج، وکالت بلاعزل داشته باشد ، می تواند بدون رضایت او نیز طلاق خود را بگیرد.

2 –  حق طلاق

حق طلاق در قوانین کشور ما با مرد است. در این موضوع نباید حق طلاق را با وکالت بلاعزل اشتباه بگیرید. شرایط بسیاری وجود دارد که در صورت برقراری آن ها حق طلاق به زن داده می شود، یکی از همین شرایط داشتن وکالت بلاعزل از طرف زوج است.

شرایط طلاق خلع بدون رضایت شوهر

شرایط طلاق خلع

دو شرط برای طلاق خلع لازم است اما برای آن که بتوانیم جواب پرسش آیا برای طلاق خلع رضایت شوهر لازم است را منفی اعلام کنیم، باید یک شرط مهم برقرار باشد تا زوجه بتواند بدون نیاز به رضایت شوهر خود حکم جاری شدن صیغه طلاق را از دادگاه بگیرد:

1 ) داشتن تنفر و کراهت

برای آن که طلاق خلعی از نظر شرعی درست باشد، زن باید از همسر خد کراهت یا تنفر داشته باشد.

2 ) پرداخت فدیه

فدیه مالی است که از طرف زن به زوج پرداخت می شود تا بتواند شرایط را برای این نوع طلاق برقرار سازد. این مال می تواند از جنس مهریه باشد و با بخشیدن کامل مهریه یا بخشی از آن پرداخت شود.

3 ) داشتن وکالت بلاعزل اساسی ترین شرط طلاق خلع بدون رضایت شوهر

داشتن وکالت بلاعزل برای طلاق خلعی

ببای آن که کارهای این نوع طلاق بدون رضایت زوج نیز انجام شود و هیچ احتیاجی به رضایت او وجود نداشته باشد، لازم است که زوجه یک وکالت نامه بلاعزل در مورد طلاق خلع داشته باشد.

بلاعزل بودن این وکالت نامه بسیار اهمیت دارد، زیرا در صورتی که وکالت نامه بلاعزل نباشد، زوج می تواند در هر زمانی که بخواهد آن را باطل گرداند و این حق را از زوجه بگیرد.

مدارک لازم برای طلاق خلع بدون رضایت شوهر

برای توضیح این موضوع که طلاق خلعی به چه طلاقی گفته می شود، لازم است در یک مقاله جدا به آن بپردازیم. اما در یک توضیح کوتاه می توان گفت طلاق خلعی بدون رضایت شوهر به مدارک زیر نیاز دارد:

  • اصل شناسنامه زوج و زوجه
  • کارت ملی زوج و زوجه
  • سند ازدواج یا رونوشت آن
  • گواهی عدم سازش که توسط مراکز مشاوره صادر می شود.
  • وکالت نامه بلاعزل طلاق خلعی

دادخواست طلاق خلعی

چگونه دادخواست طلاق خلعی تنظیم کنیم

زوجه بعد از گرفتن وکالت بلاعزل محضری از زوج و گذارندن جلسات مشاوره، باید اقدام به گرفتن یک وکیل دادگستری برای همسر خود کند و سپس مانند تمام انواع طلاق با مراجعه به یک دفتر خدمات الکترونیک قضایی دادخواست خود را تنظیم نماید تا به دادگاه خانواده فرستاده شود.

پس از ارسال دادخواست، روز حضور در دادگاه در قالب ابلاغیه ای برای دو طرف ارسال می شود. اگر از نظر قاضی تمام شرایط طلاق فراهم باشد، گواهی عدم سازش را صادر کرده تا زوجه با در دست داشتن آن به یک دفتر ثبت طلاق مراجعه کند و طلاق خود را ثبت نماید.

کلام پایانی

همان طور که گفته شد پاسخ این پرسش که آیا برای طلاف خلع رضایت شوهر لازم است مثبت بوده اما تحت شرایطی یعنی همان داشتن وکالت نامه از طرف زوج می توان بدون رضایت شوهر نیز برای این نوع طلاق اقدام کرد.

معمولاً دادگاه خانواده در مورد بحث طلاق بسیار سخت گیرانه عمل می کند؛ بنابراین برای آن که بتوانید در مورد پرونده هایی با این موضوع نتیجه ی مطلوب دریافت کنید، باید یک وکیل خانواه کاربلد را همراه خود داشته باشید.

وکلای خانواده تاوکیل بهترین مشاوره ی حقوقی را در رابطه با دعاوی خانوادگی به شما ارائه می دهند.

سؤالات متداول

  1. آیا برای طلاق خلع رضایت شوهر لازم است؟

بله، فقط در صورت داشتن وکالت بلاعزل از زوج می توان بدون رضایت شوهر برای این نوع طلاق اقدام کرد.

  1. مدارک لازم برای طلاق خلع چیست؟

مدارک هویتی، سند ازدواج، وکالت نامه بلاعزل و گواهی عدم سازش برای طلاق خلعی بدون رضایت شوهر لازم است.

  1. فرق طلاق بائن با طلاق رجعی در چیست؟

در طلاق بائن مرد اجازه ی رجوع به زن را در مدت عده ندارد.

  1. طلاق خلعی به چه طلاقی گفته می شود؟

در طلاق خلع زن از شوهر خود کراهت و تنفر دارد و براساس آن درخواست طلاق خود را تنظیم می کند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *