ارث زنی که فرزند ندارد به چه کسی می رسد؟

ارث زنی که فرزند ندارد به چه کسی می رسد
اگر برای شما نیز این سوال  وجود دارد که ارث زنی که فرزند ندارد به چه کسی می رسد؟ باما در ای مقاله همراه باشید تا به طور دقیق پاسخ را دریافت کنید. قانون اساسی ایران دقیقاً قواعد مربوط به ارث و وصیت را شرح داده است. یکی از موارد ارث، زمانی است که زنی بدون فرزند فوت می‌ کند. در این شرایط، طبق قوانین ارث و انحصار وراثت انجام می‌ شود و برنامه وراثت برای هر فرد مشخص می‌ شود.
معمولاً در این حالت ممکن است سوالاتی پیش بیاید، مثل اینکه وراث زن بدون فرزند کی هستند و سهم هر کدام چقدر است. تقسیم ارث یک مسأله پیچیده است که ممکن است افراد را در این فرایند گمراه کند. این بدان معناست که نیاز است از نکات حقوقی استفاده کنیم تا تقسیم ارث بین وراث را به درستی انجام دهیم.
بنابراین، در این مقاله قصد داریم به سوالاتی که احتمالاً پیش می‌ آیند، پاسخ دهیم. بعدازآن، درباره نحوه تقسیم ارث زن بدون فرزند و مالکیت زن بدون وارث و شرایط آن توضیحاتی ارائه می‌ دهیم.

ارث زنی که فرزند ندارد به چه کسی می رسد؟

یکی از مسائل پس از فوت افراد، تعیین وراث و تقسیم ارث بین آنان است. ممکن است یکی از سوالاتی که پیش می‌ آید، این باشد که ارث زنی که فاقد فرزند است به چه کسانی می‌ رسد و چه افرادی به عنوان ورث او شناخته می‌ شوند. به همین دلیل، در این بخش توضیح داده می‌ شود که در صورت فوت زنی که فرزندی ندارد، اموال او به چه کسانی تقسیم می‌ شود.

به موجب ماده 862 قانون مدنی، وراث به سه طبقه تقسیم می‌ شوند:

  1. طبقه اول شامل پدر، مادر، فرزندان و نوه‌ های متوفی است. در این طبقه، پدر و مادر و فرزندان متوفی در درجه اول و نوه‌ های او در درجه دوم قرار می‌ گیرند.
  2. طبقه دوم ورثه شامل اجداد، برادران، خواهران و فرزندان آنان است که اجداد، برادران و خواهران در درجه اول و فرزندان آن‌ ها در درجه دوم قرار می‌ گیرند.
  3. طبق سوم و آخرین طبقه نیز به عمو، عمه، خاله و دایی و فرزندان آن‌ ها اختصاص دارد، که در این طبقه‌ بندی نیز، عمو، عمه، خاله و دایی در درجه اول و فرزندان آن‌ ها در درجه دوم هستند.

بر اساس ماده 864 قانون مدنی، “زوج و زوجه به واسطه فوت یکی دیگر از هم ارث می‌ برند. اما توجه به این نکته ضروری است که زوج و زوجه، تنها در صورتی که ازدواج آن‌ ها دائمی باشد، در ارث یکدیگر شریک می‌ شوند. ماده 940 قانون مدنی در این خصوص بیان می‌ کند: «زوجین که زوجیت آن‌ ها دائمی بوده و ممنوع از ارث نباشند، از یکدیگر ارث می‌برند.»

مطابق با ماده ۸۶۳ قانون مدنی، در صورتی که فردی از طبقه اول موجود نباشد یا پیش از فرد بدون فرزند، فوت کرده باشد، نوبت به افراد طبقه دوم و سپس به ترتیب به افراد طبقات بالاتر می‌ رسد. یکی از نکات مهم در اینجا این است که برای وراثت از طرف زن بدون فرزند، نباید هیچ مانعی وجود داشته باشد. به عنوان مثال، اگر زن بدون فرزند به وسیله شوهرش کشته شود، شوهر به هیچ وجه از او ارث نمی‌ برد، زیرا به موجب ماده ۸۸۰ قانون مدنی، قتل یکی از موانع وراثت محسوب می‌ شود.
شیوه تقسیم ارث زن بدون فرزند چگونه ست
نحوه تقسیم ارث زن بدون فرزند چگونه است؟

شیوه تقسیم ارث زن بدون فرزند چگونه است؟

با توجه به ماده 863 قانون مدنی، در صورت فقدان وارث از طبقه اول یا فوت ایشان، از وارثان طبقه دوم و به ترتیب به افراد طبقات بعدی می‌ رسد. برای وارث شدن از سوی زن بدون فرزند، نباید هیچ ممانعتی باشد. به عنوان مثال، اگر زن بدون فرزند توسط همسرش کشته شود، هیچگاه همسر از ارث او بهره‌ مند نمی‌ شود، زیرا طبق ماده 880 قانون مدنی، قتل یکی از موانع وراثت است.
طبق قانون، ابتدا باید وارثان زن بدون فرزند را تعیین کرد و سپس، با توجه به مقررات قانونی، سهم ارث به آن‌ ها تعلق می‌ گیرد. به دلیل عدم وجود وارث از جمله طبقه اول، اگر تنها شوهر زن وارث باشد، او تمام ارث را به ارث می‌ برد. ماده 949 قانون مدنی مصرح کرده است:
“اگر هیچ وارث دیگری غیر از همسر وجود نداشته باشد، شوهر تمام ترکه زن متوفا را به ارث می‌ برد.”
مهم است که شرط لازم برای ارث بردن کامل از جانب مرد، عدم وجود هیچ فرزندی از زن باشد و در اینجا، تفاوتی بین فرزندان مشترک یا از همسر قبلی زن وجود ندارد.
در صورتی که زن فوت کرده و در طبقه اول وارثان، پدر و مادر حضور داشته باشند، سهم ایشان به این صورت تقسیم می‌ شود که اگر شوهر متوفی وجود نداشته باشد، ترکه به سه قسمت تقسیم شده و دو قسمت از آن سهم به پدر و یک قسمت دیگر به مادر متوفی تعلق می‌ گیرد. در صورتی که علاوه بر پدر و مادر، شوهر زن هم در حالت زنده باشد، ابتدا باید به سمت خویشاوندان سببی یعنی شوهر مراجعه کرد. طبق ماده 913 قانون مدنی، یک دوم از ترکه به شوهر می‌ رسد و یک دوم باقی‌ مانده به پدر و مادر تعلق می‌ گیرد.
در صورت عدم وجود اشخاص مزبور، نوبت به تقسیم ارث میان پدربزرگ و مادربزرگ و برادران و خواهران متوفی می‌ رسد و اگر این اشخاص هم وجود نداشته باشند، ارث زن بدون فرزند بین اقوام طبقه سوم او تقسیم خواهد شد.

بررسی نکات حقوقی ارث زنی که فرزند ندارد

به عنوان یک نکته حقوقی حیاتی در تقسیم میراث زن بدون فرزند، مطابق ماده 868 قانون مدنی،
  1. ادعای وراثان نسبت به ترکه فوت شده را باید با دلایل و اثبات‌ های قانونی نشان داد. مالکیت وراثت به ترکه فوت شده ثابت نمی‌ شود مگر اینکه هزینه‌ های مربوط به کفن، دفن، پرداخت بدهی‌ ها و عمل به وصیت‌ های فوت‌شده تا یک سوم مال، پرداخت شده باشد.
  2. پرداخت این حقوق و بدهی‌ ها باید ابتدا انجام شود و در صورت باقی ماندن مواردی که قانون معین کرده، مابقی بر اساس نسبت سهم، بین وراث تقسیم خواهد شد. ماده 870 قانون مدنی این موضوع را تایید می‌ کند که حقوق مذکور باید به ترتیب مقرر شده در ماده قبلی پرداخت شود و مابقی اگر باقی مانده باشد، بین ورثه تقسیم می‌ شود.
  3. در مرحله بعد، ضروری است که سهم هر یک از ورثه بر اساس قانون مشخص گردد. به این منظور، هر یک از ورثه می‌ توانند به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده و با ارائه مدارکی مانند گواهی فوت و شواهد شهود، درخواست صدور گواهی انحصار وراثت نمایند. در این گواهی، ورثه و میزان سهم الارث آن‌ ها مشخص می‌ شود.
گواهی انحصار وراثت چیست
دریافت گواهی انحصار وراثت
سخن پایانی

اگر شما نیز درگیر تقسیم سهم الارث زنی هستید که هیچ اولادی ندارد بهتر است ابتدا نکات مربوط به این مسئله قانونی را بخوانید. اگر نیاز به هرگونه مشاوره نیز داشتید بهتر است ابتدا با یک وکیل حقوقی متخصص صحبت نمایید که وکلای گروه تاوکیل در این زمینه به صورت تخصصی در کنار شما هستند.

سوالات متداول ارث زنی که فرزند ندارد به چه کسی می رسد؟

  1. زنی که فرزند ندارد پس از فوت ارثش به چه کسی می رسد؟
    زمانی که یک زن بدون فرزند درگذشته و وصیت‌نامه‌ ای برای تقسیم اموال خود نداشته باشد، والدین و شوهر او در درجه اول به عنوان وارثان محسوب می‌ شوند. این موضوع در برخی قوانین میراث کشورها وضوح دارد که در صورت نبود فرزند، والدین و شوهر به عنوان وارثان اصلی و در درجه اول در نظر گرفته می‌ شوند.
  2. در تقسیم ارث زن بدون فرزند چه نکات حقوقی می بایست مورد توجه قرار گیرد؟
    یک نکته مهم در تقسیم ارث زن بدون فرزند این است که طبق ماده 868 قانون مدنی، وراثت به ترکه متوفی اثبات نمی‌ شود مگر اینکه حقوق و بدهی‌ هایی که به ترکه متوفی تعلق داشته، تسویه شوند.
  3. اگر اقوام درجه یک زن فوت کرده باشند ارث به چه کسی می رسد؟
    طبق طبقه بندی اقوام وراث اگر اقوام طبقه اول فوت کرده باشند، ارث به طبقه دوم می رسد اگر افراد طبقه دوم نیز نباشند به افراد طبقه بعدی می رسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *