تحت چه شرایطی می توانیم نفقه زن را ندهیم؟

چگونه نفقه زن را ندهیم

شاید این سؤال برای بسیاری از آقایان پیش آمده باشد، آیا راه حلی برای این موضوع  وجود دارد؟ آیا می توان تحت شرایطی خاص از پرداخت نفقه معاف شد؟ درواقع قبل از پاسخ به این پرسش که تحت چه شرایطی می توانیم نفقه زن را ندهیم؟ باید خود نفقه را تعریف کنیم.نفقه جز حقوق مادی یک زن بوده  و تنها در صورت جاری شدن عقد دائم به او تعلق می گیرد.

بر  اساس ماده ۱۱۰۷  نفقه عبارت است از:« همه نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن‌ از قبیل مسکن، البسه، غذا، اثاث منزل و هزینه‌های درمانی و بهداشتی و خادم در صورت‌عادت یا احتیاج به واسطه نقصان یا مرض.»

حال که با معنای حقوقی نفقه آشنا شدیم نوبت به پاسخ پرسش های بالا می رسد. در ادامه ی این مقاله یک به یک پرسش های بالا را بررسی خواهیم کرد.

شرایط عدم پرداخت نفقه زن

شرایطی که مرد بر طبق آن می تواند نفقه زن را پرداخت نکند

باید بیان کنیم که قانون گذار مجازات ترک انفاق را حبس در نظر گرفته است، زیرا پرداخت نفقه زن از وظایف اصلی زوج بوده و بدون عذر موجه نمی تواند از پرداخت نفقه زن سرباز زند.

همچنین باید بیان کنیم در صورتی مرد بدون عذر موجه نفقه زن را پرداخت نکند، با ضمانت اجرای عدم پرداخت نفقه زن روبرو خواهد شد، که بسیار سخت گیرانه و سنگین است.

اما شرایطی نیز وجود دارد که زن را از دریافت نفقه منع می کند و می تواند پاسخ پرسش تحت چه شرایطی می توانیم نفقه زن را ندهیم باشد ، آن شرایط مرتبط با تمکین عام و خاص از زوج است؛ بنابراین در صورتی که زوجه بدون عذر موجه و قابل قبول تمکین عام و خاص را زیر پای بگذارد، مشمول دریافت نفقه از سمت همسر خود نخواهد بود، با زبانی ساده یعنی نفقه به زوجه تعلق نمی گیرد.

برای مثال اگر ناشزه بودن زن اثبات شود، به معنای عدم تمیکن بوده و مرد می تواند نفقه زن را پرداخت نکند.

نکته مهمی که در پرداخت نفقه زن باید به آن توجه کرد این است که قانون گذار در مورد این موضوع توان مالی زوج را ملاک ندانسته و زوج را موظف به پرداخت نفقه زن می داند.

ضمانت اجراهای عدم پرداخت نفقه زن

اگر مرد نفقه زن را بدون هیچ دلیل قانونی( فقط در صورتی که زن تمکین نکند مستحق دریافت نفقه نیست.) پرداخت نکند، مرتکب جرم شده است. ضمانت اجراهای عدم پرداخت نفقه زن را می توان به سه گروه تقسیم کرد:

حبس تعزیری

در صورت اثبات عدم پرداخت نفقه زن در دادگاه، مرد به حبس تعزیری درجه 6 محکوم می گردد. زمان این حبس بین 6 ماه تا 2 سال متغیر است و تشخیص آن با قاضی دادگاه می باشد.

گرفتن حکم جلب مرد در صورت عدم پرداخت نفقه

توقیف اموال زوج

در صورتی مرد از پرداخت نفقه زن اجتناب کند، زن می تواند با معرفی اموال او به دادگاه درخواست توقیف اموال او را بدهد.

توقیف اموال مردی که نفقه ندهد

صدور حکم جلب به علت عدم پرداخت نفقه زن

زن می تواند تقاضای صدور حکم جلب مرد را به دادگاه بدهد ودر صورتی که مرد از پرداخت نفقه خودداری کند دادگاه با صدور حکم جلب موافقت خواهد کرد.

کلام پایانی

زوج فقط در صورتی که زن تمکین عام و خاص را انجام ندهد می توان نفقه زن را پرداخت نکند، در غیر این صورت مرتکب جرم شده است و با ضمانت اجرای عدم پرداخت نفقه زن روبرو خواهد شد که قانون گذار در این زمینه بسیار سخت گیرانه عمل کرده است.

اگر قصد اثبات عدم تمکین زوجه برای عدم پرداخت نفقه زن را دارید می‌ توانید با مشاوران حقوقی و وکلای خانواده تاوکیل تماس حاصل فرمایید.

پرسش های متداول

  1. تحت چه شرایطی می توانیم نفقه زن را ندهیم؟

فقط در صورت عدم تمکین زن مرد می تواند نفقه او را پرداخت نکند.

  1. آیا با جاری شدن عقد موقت نیز به زن نفقه تعلق می گیرد؟

خیر، فقط در صورت جاری شدن عقد دائم زن می تواند طلب نفقه کند.

  1. در صورتی که مرد از پرداخت نفقه زن خودداری کند، امکان توقیف اموال مرد و گرفتن حکم جلب او وجود دارد؟

بله، در صورتی که مرد از پرداخت نفقه زن خودداری کند، زن می تواند با معرفی اموال او به دادگاه طلب توقیف اموال او را کرده و همچنین دزخواست صدور حکم جلب او را بدهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *