حق طلاق چیست؟

حق طلاق چیست؟

بر اساس ماده ی 133 قانونو مدنی حق طلاق با مرد است، اما می تواند انجام آن را با دادن یک وکالت به دست کس دیگری بسپارد. پاسخ پرسش حق طلاق چیست؟  این است که مرد می تواند همسر خود را تنها با پرداخت حقوق مالی او و بدون آن که زوجه رضایت داشته باشد طلاق دهد.

پرسش هایی نظیر چگونگی سپردن حق طلاق به دیگری، داشتن حق طلاق توسط زوجه، وضعیت مهریه و.. وجود دارند که در ادامه پاسخ آن ها را خواهیم داد.

قابل ذکر است که زوجه نیز می تواند در این خصوص به زوج وکالت دهد، اما چون حضور زوجه برای انجام آزمایشات بارداری و یا وجود بکارت اجباری است، معمولاً این نوع وکالت رایج نمی باشد و در مواردی که زوجه در خارج از کشور است، مورد استفاده قرار می گیرد.

دو حالت گرفتن حق طلاق

دو حالت کلی برای دادن وکالت در  حق طلاق در کشور رایج است:

1 – درج حق طلاق به عنوان شروط ضمن عقد در سند ازدواج

در این حالت حق طلاق می تواند به عنوان شرایط ضمن عقد در سند ازدواج بیان شود، نکته ای که باید به آن توجه کرد متن نوشته شده در سند ازدواج است.

عبارت،«حق طلاق به زوجه داده شد» فاقد ارزش حقوقی است زیرا حق طلاق مرد را نمی توان واگذار کرد، بلکه تنها می توان در مورد حق طلاق به شخص دیگری وکالت داد.

همچنین بیان شروط دوازده گانه در سند ازدواج به معنای دادن حق طلاق مطلق به زوجه نیست.(حق طلاق اگر تحت شروطی به زوجه و یا هر شخص دیگری واگذار شود، حق طلاق معلق یا مشروط نام دارد.)

برای مثال اگر در سند ازدواج درج شده باشد که در صورت عدم پرداخت نفقه و یا اعتیاد زوج وکالت حق طلاق به زوجه می رسد، زوجه قبل از تنظیم دادخواست طلاق باید این موارد را به دادگاه اثبات نماید تا دادگاه حق طلاق را به او بدهد.

وکالت در حق طلاق

2 – تنظیم وکالت حق طلاق در دفتر اسناد رسمی

در حالت دوم زوج می تواند با مراجعه به دفتر ثبت اسناد رسمی به زوجه و یا هر شخص دیگری در خصوص حق طلاق وکالت بدهد.

این وکالت نیز می تواند دارای مدت اعتبار و دارای شروطی باشد. برای مثال زوج می تواند شرط کند که در قبال بخشیدن کل و یا بخشی از مهریه وکالت حق طلاق را به زوجه می دهد.

دادن وکالت در حق طلاق به شخص دیگری به این معنا نیست که زوج نمی تواند دیگر از حق طلاق خود استفاده کند.

داشتن وکیل دادگستری

با داشتن وکالت در حق طلاق می توانید به دادگاه مراجعه کرده و برای زوج یک وکیل دادگستری انتخاب کنید تا از جانب او مراحل پرونده را پیگیری کند، زیرا وکالت در دادگاه تنها برای اشخاصی ک دارای پروانه ی وکالت هستند مجاز است.

وکالت زوجه در حق طلاق صرفاً به این معناست که می تواند برای گرفتن طلاق خود بدون حضور زوج اقدام نماید، این نوع طلاق به نوعی طلاق توافقی به حساب می آید.

وضعیت مهریه

اگر در وکالت نامه یا سند ازدواج قید شده باشد که حق طلاق در قبال بخشیدن کل مهریه و یا بخشی از آن به زوجه داده شده است، زوجه نمی تواند در خصوص دریافت مهریه اقدامی انجام دهد.

اما اگر شروطی در مورد مهریه بیان نشده باشد، زوج موظف به پرداخت تمام مهریه در هر زمانی که زوجه درخواست کند می باشد.( در خصوص اعسار در مهریه بیشتر بدانید.)

مهریه در قبال دریافت حق طلاق

اعتبار وکالت در حق طلاق زوجه بعد از رجوع

در صورت پشیمان شدن زوج و زوجه از طلاق و رجوع زوجه در زمان عده، طلاق از بین خواهد رفت ولی اعتبار حق طلاق زوجه هم چنان پا بر جا است و مجدد حق استفاده از آن را دارد.

جمع بندی

پاسخ پرسش حق طلاق چیست؟ در توضیحات بالا بیان شد.

آن چه مهم است این است که سپردن انجام تمام مراحل طلاق به یک وکیل خانوادگی از جانب دو طرف طلاق امکان پذیر است، با این شرایط دیگر نیاز به حضور زوج در دادگاه نمی باشد و زوجه نیز تنها برای انجام آزمایشات باید حضور یابد.

سؤالات رایج

  1. حق طلاق چیست؟

حقی است که به مرد این امکان را می دهد تا تنها با پرداخت حقوق مالی زوجه و بدون جلب رضایت زوجه از او جدا شود.

  1. آیا حق طلاق زوج قابل واگذاری است؟

خیر، زوج تنها می تواند در مورد حق طلاق به شخص دیگری وکالت دهد.

  1. آیا دادن وکالت در حق طلاق به شخص دیگری به این معناست که زوج دیگر نمی تواند از این حق خود استفاده کند؟

خیر، زوج می تواند در هر زمانی از حق طلاق خود استفاده نماید.

 

 

 

 

3 دیدگاه برای “حق طلاق چیست؟

  1. پینگ بک: اگر مرد بیمار باشد زن می تواند طلاق بگیرد؟ | شرایط طلاق به علت بیماری مرد | تاوکیل

  2. پینگ بک: شرایط و قوانین مربوط به ازدواج موقت | مهریه و نفقه در ازدواج موقت | تاوکیل

  3. پینگ بک: زن ناشزه بعد از چند سال می تواند طلاق بگیرد؟ | روش گرفتن طلاق زن ناشزه | تاوکیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *