سهم دختر از حقوق پدر فوت شده چقدر است؟

سهم دختر از حقوق پدر فوت شده چقدر است

پس از فوت پدر خانواده و و تقسیم ارث و میراث وی یکی از نکاتی باید تقسیم شود حقوق بازنشستگی پدر است. زمانی که فرد فوت شده بازنشسته تامین اجتماعی و یا بازنشسته کشوری باشد، حقوق او بین ورثه تقسیم می شود. ولی سوالی که در این زمنیه مطرح میشود این است که سهم دختر از حقوق پدر فوت شده چقدر است؟ که در این مقاله تلاش میکنیم تا به طور دقیق به پاسخ این سوال بپردازیم.

سهم دختر از حقوق پدر متوفی

همانطور که می دانید؛ افراد اگر در طی سالیانی که کار می کنند، خود را بیمه کرده باشند با از طریق سازمانی که در آن مشغول فعالیت هستند، بیمه باشد با توجه با قوانین بازنشستگی پس از مدتی کار بازنشسته می شود و پس از آن حقوق بازنشستگی دریافت می کنند. پدر خانواده پس از فوت حقوقی که از بیمه تامین اجتماعی یا بیمه کشوری دریافت می کند، بین ورثه او تقسیم میشود.

همانطور که می دانید سهم هریک از وراث به میزان مشخصی باهم متفاوت است. اما بازگریدیم به سوال اصلی مقاله که سهم فرزند دختر از حقوق پدر فوت شده چقدر است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که؛ برای محاسبه دقیق این سهم باید ابتدا به قوانین سازمان تامین اجتماعی و یا بازنشستگان کشوری مراجعه نمود.

در گذشته شرایط و قوانین متفاوتی در سهم فرزند دختر از حقوق پدر دراین دو سازمان وجود داشت ولی با به تصویب رسیدن قوانین جدید درباره مستمری بگیران قوانین یکسانی دراینباره وجود دارد.

سهم فرزند دختر از حقوق بازنشستگی پدر در قوانین سازمان تامین اجتماعی

در بند 2 ماده 83 قانون تامین اجتماعی سهمی که فرزند دختر از حقوق بازنشستگی پدر فوت شده خود می برد، 25 درصد مستمری بوده که در دو حالت زیر افزایش می یابد: در صورتی که دختر، پدر و مادر خود را از دست داده باشد، سهم دختر از حقوق پدر فوت شده، به دو برابر، افزایش یافته و به این ترتیب، سهم وی، 50 درصد از حقوق بازنشستگی پدر خواهد بود. چنانچه، یکی از وارث فوت کرده یا شرایط دریافت مستمری را از دست دهد، سهم او میان وراث، از جمله دختر متوفی، تقسیم می گردد. بنابراین، در این حالت نیز، سهم دختر ازحقوق بازنشستگی پدر فوت شده، به بیش از 25 درصد، افزایش خواهد یافت.

سهم فرزند دختر از حقوق بازنشستگی پدر در قوانین سازمان استخدام کشوری

در قوانین سازمان استخدام کشوری شرایط با تامین اجتماعی متفاوت است؛ تفاوت اول اینکه پس از فوت شخص مستمری بگیر فقط نصف حقوق به ورثه تعلق می گیرد.

همینطور پس از فوت فرد مستمری بگیر سهم فرزند دختر از حقوق پدر با دیگر ورثه مساوی است با این استدلال که حقوق وظیفه فرد بازنشسته به شکلی مساوی بین ورثه تقسیم میشود.

یکی دیگر از تفاوت های قوانین این دو سازمان این است که؛ اگر یکی از ورثه فوت کند و یا شرایط دریافت سهم حقوق را نداشته باشد مقدار سهم دختر فرقی نمی کند و  سهم شخصی که ارثی ندارد به نفع صندوق بازنشستگی ازبین می رود.

پرداخت نفقه فرزند

قانون جدید درباره سهم ورثه از حقوق پدر

قبل از تصویب شدن قانون جدید، شرایط مستمری‌ بگیران، به عنوان مثال میزان سهم دختر از حقوق پدر فوت‌ شده، در قوانین تأمین اجتماعی و استخدام کشوری دارای تفاوت‌ های اساسی و تعیین‌ کننده بود.
در قانون تأمین اجتماعی، فرزند دختر تا سن 18 سالگی حق استفاده از حقوق پدر خود را داشت و پس از این سن، سهم دختر از حقوق پدر فوت‌ شده، تنها در صورتی به او تعلق می‌گرفت که به تحصیل اشتغال داشته باشد یا به دلیل بیماری یا نقص عضو، قادر به کار کردن نباشد.
ولی قوانین استخدام کشوری، حقوق بازنشستگی پدر به فرزند دختر تا سن 20 سالگی، به شرط عدم ازدواج دختر، ممکن بود و پس از آن نیز، تنها در صورتی که دختر ازدواج نکرده باشد و به محصل باشد امکان داشت که البته فق تا سن 25 سالگی حق دریافت حقوق پدر فوت‌ شده را داشت. البته این نکته نیز قابل ذکر است که دریافت نمودن پاداش بازنشستگی توسط ورثه، مخصوصا فرزند دختر، هیچ محدودیت سنی نداشت.
اما در قانون جدیدی که در سال 1391 تحت عنوان قانون حمایت از خانواده به تصویب رسید به طور مفصل به این موضوع و این اختلاف بین حق سهم دختر و دیگر وراث پرداخته است که طی آن:

فرزند دختر بدون محدودیت سنی از حقوق پدر فوت‌شده خود بهره‌مند می‌شود و تنها در دو حالت، حقوق او قطع خواهد شد؛ این دو حالت شامل داشتن شوهر و داشتن اشتغال است. همچنین بر اساس قانون جدید مستمری‌گیران، فرزند پسر تنها تا 20 سالگی حق استفاده از حقوق بازنشستگی پدر خود را دارد و پس از این سن، استفاده از حقوق پدر صرفاً در صورت ادامه تحصیلات دانشگاهی یا بروز نیازمندی به دلیل معلولیت از کار افتاده ممکن خواهد بود.

دختر مطلقه از حقوق پدر ارث می برد؟

اول این را بدانیم که، دختر در صورت طلاق گرفتن و نداشتن هیچگونه اشتغالی از حقوق پدر ارث می برد. ولی سوالی بعدی که مطرح است این است که چند درصد از حقوق پدر به دختر مطلقه می رسد؟

میزان سهمی که فرزند دختر از حقوق پدر ارث می برد، در حالتی که دختر ازدواج نکرده باشد و یا به دلیل طلاق مجرد باشد هیچ فرقی نمیکند، و سهم دختر به همان میزان که در قانون تعیین شده داده میشود.

در قوانین سازمان تامین اجتماعی سهم فرزند دختر همانطور که گفتین 25% است که به طور کامل میتواند دریافت کند. و اگر دختر پدر و مادر خودر را از سدت داده باشد، 50% حق السهم او می شود.

شرایط دریافت مهریه عندالاستطاعه چگونه است

سخن پایانی
در این مقاله به بررسی حق و حقوق فرزند دختر در صورت فوت پدر از حقوق بازنشستگی پرداختیم اگر در این زمینه به مشاوره بیشتری نیاز دارید تنها کافی ست با گروه مشاوران تاوکیل تماس بگیرید.

سوالات متداول سهم دختر از حقوق پدر فوت شده چقدر است؟

  1. چه شرایطی برای دریافت سهم دختر از حقوق پدر فوت‌ شده وجود دارد؟
    بر اساس قوانین تأمین اجتماعی و استخدام کشور، فرزند دختر بدون محدودیت سنی می‌ تواند از حقوق پدر فوت‌شده بهره‌ مند شود. تنها در دو حالت قطع حقوق او امکان‌پذیر است: داشتن شوهر و داشتن اشتغال.
  2. آیا میزان سهم دختر از حقوق پدر فوت‌ شده در هر دو قانون تأمین اجتماعی و استخدام کشور یکسان است؟
    بله، بر اساس قوانین مستمری‌گیران جدید، میزان سهم دختر از حقوق پدر فوت‌ شده در هر دو قانون تأمین اجتماعی و استخدام کشور یکسان است و برابر با 25 درصد مستمری می‌ باشد. این میزان ممکن است در صورت از دست دادن هر دو والدین به 50 درصد افزایش یابد.
  3. چه مواردی باعث افزایش سهم دختر از حقوق پدر فوت‌شده می‌ شود؟
    در صورت فوت یکی از وراث یا از دست دادن شرایط، مانند ازدواج دختر، زیرا سهم او میان وراث تقسیم می‌ شود، ممکن است سهم دختر به بیش از 25 درصد افزایش یابد.
  4. آیا سن فرزند دختر بر دریافت سهم از حقوق پدر فوت‌ شده تأثیر دارد؟
    خیر، بر اساس قوانین جدید، فرزند دختر بدون محدودیت سنی می‌ تواند از حقوق پدر فوت‌ شده بهره‌ مند شود و سن او بر دریافت سهم تأثیر ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *