شرایط سلب حضانت فرزند از پدر به دلیل اعتیاد

چگونه حضانت فرزند را از پدر معتاد بگیریم؟

بعد از طلاق، یکی از امورات برای رسیدگی در دادگاه حضانت کودک است. اگر توافقی بین پدر و مادر باشد، اگر به مصلحت کودک نیز باشد دادگاه با آن مشکلی نخواهد داشت و آن را می پذیرد. اما شرایط سلب حضانت فرزند از پدر به دلیل اعتیاد یکی از آن دور اندیشی های دادگاه برای شرایط خاص است؛ بنابراین در چنین مواردی که مشکلی وجود دارد، مطابق قانون مدنی، دادگاه موظف به تصمیم گیری درباره حضانت کودک است.

براساس روال عادی در ۷ سال اول زندگی کودک، حضانت برعهده مادر، و بعد از آن تا پایان سن بلوغ به عهده پدراست. در این مقاله قصد بررسی حالا ببینیم که سلب حضانت از پدر معتاد را بررسی کنیم، با ما همراه باشید.

آیا پدر معتاد می تواند از فرزند خود نگه داری کند

حضانت فرزند توسط پدر

برای آن که کاملاً با بحث حضانت فرزند توسط پدر آشنا شویم بهتر است این موضوع را در دو قالب مجزا بررسی کنیم و شرایط سلب حضانت فرزند از پدر به دلیل اعتیاد را در قالب یکی از این موارد توضیح دهیم.

شرایط حضانت فررند توسط پدر

1 – حضانت فرزند

جدایی زن و مرد از یکدیگر باعث نمی شود که مسئولیت نگه داری و حضانت فرزندان از آن‌ها سلب شود، بلکه این مسئولیت تا زمانی که کودک به سن قانوی برسد برعهده ی آن ها خواهد بود.

براساس ماده ۱۱۶۹ – برای حضانت و نگهداری طفلی که ابوین او جدا از یکدیگر زندگی‌می‌کنند،
مادر تا سن هفت سالگی اولویت دارد و پس از آن با پدر است.
‌تبصره – بعد از هفت سالگی درصورت حدوث اختلاف، حضانت طفل با رعایت‌مصلحت کودک به
تشخیص دادگاه می‌باشد.

براساس ماده قانون بالا حضانت فرزند کاملاً مشخص شده است اما گاهی شرایطی بیش وجود دارد که دادگاه باید آن را بررسی کرده و سپس در مورد وضعیت کودک تصمیم گیری کند.

2 –  سلب حضانت از پدر

همان طور که در متن بالا گفته شد، حضانت پدر و مادر، در هر شرایطی باید مطابق قانون و به صلاح و مصلحت کودک باشد و حق و حقوق کودک در آن در نظر گرفته شود. تعیین شرایط سلب حضانت فرزند از پدر به دلیل اعتیاد برعهده ی دادگاه خانواده می باشد و قوانین خاصی را دارد.

دادگاه خانواده نسبت به مسائل مربوط به خانواده به خصوص مسائل مربوط به کودکان بسیار سخت گیرانه عمل می ‌کند، زیرا می داند که همین کودکان هستند که در آینده ججامعه ی ایران را تشکیل می دهند؛ بنابراین سلامت جسمس و روحی آن ها بسیار حائز اهمیت است.

در این بین اگر پدر و مادر در زمانی که حضانت کودک به آن ها سپرده شده است، دچار مشکلاتی شوند در زیر آن ها را برای شما بیان خواهیم کرد، دادگاه به راحتی حضانت را از  آن طرف گرفته و طرف دیگر منتقل می کند.

بر اساس ماده ۱۱۷۳ قانون مدنی شرایط سلب حضانت فرزند از پدر به دلیل اعتیاد را می توان این گونه بیان کرد:

«هرگاه در اثر عدم مواظبت یا انحطاط اخلاقی پدر یا مادری که طفل تحت حضانت اوست، صحت جسمانی و یا تربیت اخلاقی طفل در معرض خطر باشد، محکمه می‌تواند به تقاضای اقربای طفل یا به تقاضای قیم او یا به تقاضای رئیس حوزه قضایی، هر تصمیمی را که برای حضانت طفل مقتضی بداند، اتخاذ کند.»
موارد ذیل از مصادیق عدم مواظبت و یا انحطاط اخلاقی هر یک از والدین است:
۱) اعتیاد زیان آور به الکل، مواد مخدر و قمار.
۲)اشتهار به فساد اخلاق و فحشاء.
۳)ابتلا به بیماری‌های روانی با تشخیص پزشکی قانونی.
۴)سوء استفاده از طفل یا اجبار او به ورود در مشاغل ضد اخلاقی مانند فساد و فحشاء، تکدی‌گری و قاچاق.
۵)تکرار ضرب و جرح خارج از حد متعارف.

گرفتن حضانت فرزند از پدر معتاد

در یک توضیح ساده تر می توان گفت بر اساس ماده ی قانونی بالا شرایط سلب حضانت فرزند از پدر به دلیل اعتیاد یا موارد دیگر عبارت است از اعتیاد به مواد مخدر، روان گردان یا الکل، بیماری های اعصاب و روان. البته باید بیان داریم که تمام موارد بیان شده باید توسط پزشکی قانونی اثبات شود تا محکمه پسند باشد.

بنابراین در صورتی که صلاح و مصلحت کودک چه از لحاظ روحی و چه از لحاط جسمی در خطر باشد، دادگاه از پدر سلب حضانت خواهد کرد..

نتیجه گیری

شرایط سلب حضانت فرزند از پدر به دلیل اعتیاد یک پورسه زمان بر و پیچیده است که اثبات ان حتماً نیازمند داشتن یک وکیل خانواده خوب و با تجربه است.

وکلای تاوکیل در زمینه های مختلف مشکلات خانواده دارای تجربه فراوان هستند؛ بنابراین می توانند یک انتخاب خوب باشند. برای مشاوره با وکلای ما کافی است با شماره های موجود تماس حاصل فرمایید.

سؤالات متداول

  1. حضانت یعنی چه؟

حضانت به معنای نگه داری و سرپرستی است.

  1. سلب حضانت چگونه است؟

با ثابت کردن عدم صلاحیت از طریق دادگاه سلب حضانت کودک انجام می شود.

  1. حکم قانونی در خصوص حضانت پدر معتاد چیست؟

با اثبات در دادگاه از پدر سلب حضانت خواهد شد.

  1. در هر صورت حضانت در پدر معتاد گرفته می شود؟

خیر، تنها در صورتی که اعتیاد پدر سبب لطمه خوردن کودک از لحاظ جسمی و روحی شود، حضانت فرزند از پدر گرفته می شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *