شرایط صدور گواهی عدم امکان سازش

شرایط صدور گواهی عدم امکان سازش

اگر بخواهیم درباره این گواهی و شرایط صدور گواهی عدم امکان سازش صحبت کنیم بهتر است ابتدا به بررسی اینکه این گواهی برای چه صادر می شود و سپس بررسی سرایط صدور بپردازیم. باما همراه باشید.

گواهی عدم سازش چیست؟

گواهی عدم امکان سازش یک نامه تاییدیه از سوی دادگاه ها است که نشان‌ دهنده عدم توانایی زوجین در زندگی مشترک و دستیابی به توافق میان آنها می‌ باشد. این گواهی به زوجین اجازه می‌ دهد تا با مراجعه به دفتر خانه ازدواج و طلاق، درخواست جاری شدن صیغه طلاق را ارائه دهند. به طور کلی، گواهی عدم امکان سازش زمانی صادر می‌ شود که زوجین پس از گذراندن جلسات مشاوره با مشاوره خانواده، به توافقی در مورد ادامه زندگی مشترک نرسند. در این موارد، حضور یک وکیل طلاق با تجربه و متخصص می‌ تواند به تسریع روند انجام این امور کمک کند.

شرایط صدور گواهی عدم امکان ساز

در 2 صورت می توان از دادگاه برای دادخوست طلاق این گواهی را دریافت نمود تا دفترخانه های طلاق صیغه طلاغ را جاری کنند.

طلاق توافقی

در حالت اول این است که زوجین هردو نسبت به جدایی و نبود توافق برای ادامه زندگی مشترک به توافق رسیده باشند، که در این صورت دادگاه گواهی عدم امکان سازش بین زوجین را صادر می کند. البته این در صورتی ست که هردو نفر قبل از صادر شدن گواهی جلسات مشاوره پیش از ازدواج را طی کرده باشند. در گذشته یعنی قبل از سال 1397 رفتن به مشاوره و دریافت مشورت و بررسی توسط متخصص در اختیار زوجین بود و اجباری در این مسئله وجود نداشت. اما در سال 1397 به بعد قانون در اینباره تغییر کرده و رفتن به مشاوره برای بررسی ضروری ست.

درخواست زوج(مرد) به صورت یک طرفه

یک حالت دیگری که امکان این را می دهد که دادگاه گواهی امکان سازش را صادر کند این است که بین زوجین؛ زوج درخواست طلاق را داده باشد. در این صورت دادگاه گواهی را صادر می کند. این درصورتی ست که اگر زوجه درخواست طلاق را بدهد، این گواهی صادر نمیشود و زوج موظف است در صورت درست بودن شرایط درخواست طلاق، برای جاری شدن صیغه طلاق  نسبت باید رای دادگاه تمکین کند.

شیوه تقاضای گواهی عدم امکان سازش چگونه است؟
نحوه تقاضای گواهی عدم امکان سازش

شیوه تقاضای گواهی عدم امکان سازش

درباره حکم طلاق یا گواهی عدم امکان سازش صحبت اول این است که هر دوی این حکم ها از سوی دادگاه صادر می شود، تا صیغه طلاق جاری شود. ولی بین این دو تفاوت هایی وجود دارد کهدر ادامهبه بررسی آن می پردازیم:

حکم طلاق زمان یاز سوی دادگاه صادر می شود که زوجه (زن) درخواست طلاق را داده باشد و دادگاه ادله های او را برای دادخواست طلاق پذیرفته باشد حکم طلاق صادر میشود؛ این در حالی ست که گواهی عدم امکان سازش دارای شرایطی دیگری نیز است که در ادامه بررسی می کنیم:

دو حالت وجود دارد که دادگاه حکم عدم سازش را برای جاری شدن صیغه طلاق صادر می کند:

وقتی زن و مردی به شکل توافقی از هم جدا می شوند برای ثبت دادخواست طلاق به دفتر خدمات قضایی مراجعه کرده و درخوسات را ثبت می کنند ولی انجا به طور مسقیم این تاییدیه دریافت  نمیشود. باید به ستمانه تصمیم رفته و وقت مشاوره ه=خانواده از مشاوران خانوده مرکز بهزیستی را دریافت کنید.

پس از مراجعه مشاوران خانواده و صحبت تخصصی با این افراد اگر از تصمیم خود منصرف شدید که هیچ؛ در غیر اینصورت مشاور ازدواج نامه ای با عنوان عدم توافق زوجین بر زندگی مشترک به شما داده می شود تا به دادگاه ببرید.

زوجین  دوباره به دفتر خدمات قضایی مراجعه کرده و دادخواست خود را اینبار برای گواهی عدم امکان سازش ثبت می کنند.

6.پس از ثبت، پرونده به دادگاه خانواده ارجاع داده می شود، و در جلسه دادگاه به درخواست زوجین برای طلاق رسیدگی می شود، در صورتی که این امر محرز شود که امکان سازش نیست گواهی عدم امکان سازش صادر می شود.

گواهی عدم امکان سازش به معنی طلاق است؟

وقتی دادگاه این گواهی را صادر کند، یعنی شما می توانید به درفاتر ازدواج-طلاق مراجعه کنید تا صبیغه طلاق جاری شود و اطلا به معنی طلاق بین زوجین نیست و شما می توانید حتی در صورت صدور این حکم از طلاق منصرف شوید و به زندگی مشترک خود برگردید.

به طور معمول تاریخ انقضای این ابلاغیه 3 ماه است و اگر تا 3 ماه برای جاری شدن طلاق به دفتر خانه مراجعه نکنید برای دریافت دوباره باید مراحل را دنبال کنید.

مراحل ارائه گواهی عدم امکان سازش به دفتر خانه

در این مسئله دو حالت وجود دارد همانطور که گفتین 2 مسیر برای دریافت گواهی وجود دارد:

اگر زوج درخواست داده باشد و گواهی دریافت کرده باشد

اگر زوج با داشتن حکم به دفترخانه مراجعه نکند و یا در صورت مراجعه مدارکش ناقص باشد صیغه طلاق جاری نمیشود، و بعد از 3 ماه حکم عدم سازش باطب می شود.

اگر زوجه حاضر نشود و زوج حاضر باشد و مدارک تکمیل باشد صیغه طلاق به صورت غیابی خوانده می شود.

گواهی عدم امکان سازش
عدم امکان سازش برای زوجین

اگر طلاق توافقی بوده باشد

اگر طلاق توافقی بین زوجین باشد برای جاری شدن صیغه طلاق باید هردو در دفتر خانه حضور یابند تا صیغه جاری شود. و فقط در حالتی که زوج به زوجه وکالت را داده باشد در آن شرایط دیگر نیازی به حضور زوج نیست و طلاق جاری می شود.

سخن پایانی

با وجود اینکه طلاق آسیب های فردی و اجتماعی فراوانی دارد ولی در شرایطی حضور دو نفر در کنار هم می تواند آسیب زا نیز باشد در این شرایط  اگر طلاق توافقی وجود داشته باشد این امکان وجود دارد که گواهی از دادگاه یا عنوان گواهی عدم امکان سازش از دادگاه دریافت شود و صیغه طلاق جاری شود.

سوالات متداول شرایط صدور گواهی عدم امکان سازش

  1. اگر زن درخواست طلاق داده باشد امکان دریافت گواهی عدم امکان سازش وجود دارد؟
    خیر، در این صورت اگر ادله کافی وجود داشته باشد حکم طلاق داده می شود.
  2. اگر زوجه در دفتر خانه برای طلاق حاضر نشود صیغه طلاق خوانده می شود؟
    بله به صورت غیابی خوانده میشود.
  3. آیا بین حکم طلاق و حکن عدم امکان سازش تفاوتی وجود دارد؟
    بله در حکم طلاق تا پایان مراحل دادرسی امکان اعتراض زوجین وجود دارد.، در طلاق توافقی این امکان وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *