طلاق توافقی چیست؟

طلاق توافقی چیست

ثبت دادخواست طلاق از سه روش قابل انجام است؛ طلاق از طرف مرد، تقاضای طلاق از طرف زن و ثبت دادخواست بر حسب توافق. برای پاسخ این پرسش که طلاق توافقی چیست؟ باید به توضیح شرایط و مراحل این نوع طلاق بپردازیم.

وقتی زوج و زوجه باهم به نتیجه رسیده و در خصوص طلاق توافق کرده باشند، این نوع طلاق به میان می آید؛ باید بیان شود که در این نوع طلاق دادگاه نیز علت را جویا نمی شود.

از موضوعاتی که باید زوج و زوجه بر سر آن ها توافق کنند می توان به حضانت فرزندان، نفقه، مهریه، اجرت المثل، شرط تنصیف و… اشاره کرد.

در روند این نوع طلاق هم خود زوجه و زوج می توانند اقدام کنند و هم می توانند انجام کار را به یک وکیل کار بلد مسائل خانواده بسپارند؛ که در این صورت روند انجام کار سریع تر خواهد بود.

شرایط لازم برای طلاق توافقی

تقدیم دادخواست طلاق توافقی دارای شرایط خاصی است که در ادامه به توضیح آن ها پرداخته ایم تا بتوانیم پاسخی مناسب به پرسش طلاق توافقی چیست؟ بدهیم:

شرایط لازم برای طلاق توافقی
درخواست طلاق توافقی
  • رضایت طرفین

در طلاق توافقی، رضایت دو طرف یعنی رضایت زوج و زوجه شرط اول و مهم ترین شرط آن است.

  •  انجام توافقات

زوج و زوجه باید در خصوص مواردی که در این میان مطرح است به توافق برسند و آن توافق نامه باید رسمی باشد و به امضا دو طرف برسد؛ این توافق نامه جز مدارک مورد نیاز برای طرح دادخواست طلاق توافقی می باشد. این برخی از این توافق ها عبارت است از:

توافق در خصوص مهریه

زوج و زوجه باید در خصوص میزان پرداخت مهریه و چگونگی پرداخت آن به تفاهم برسند، به عنوان مثال زوجه در قبال گرفتن برخی حقوق مانند حضانت فرزندان می تواند تمام یا بخشی از مهریه خود را ببخشد و یا روش  پرداخت را برای زوج تسهیل کند.

ببخشش مهریه دارای شرای خاصی است که در مقاله ای جدا به آن پرداخته ایم.

حضانت فرزندان

با توجه به قوانین کشور ما؛ حضانت فرزندان تا سن هفت سالگی با مادر است و پس از آن اگر فرزند دختر باشد حضانت او تا نه سالگی با پدر بوده و چنان چه فرزند پسر باشد حضانت وی تا پانزده سالگی با پدر است و پس از آن خود فرزند تصمیم می گیرد که با کدام یک از والدین زندگی کند البته رضایت والد نیز شرط است، اما می توان گفت حضانت فرزندان از موضوعاتی است که در طلاق توافقی ممکن است مورد توافق قرار بگیرد. برای مثال زوج در قبال بخشش مهریه از طرف زوجه حضانت فرزندان را به صورت کامل به زوجه بدهد.

دیگر موضوعات مورد توافق

از دیگر موضوعات که باید زوج و زوجه برای طلاق توافقی، بر سر آن ها به توافق برسند می توان به نفقه، تنصیف اموال و استرداد جهیزیه اشاره کرد؛ همه ی این مسائل در رابطه با مطالبات مالی زوجه می باشد. البته باید این نکته را بیان کرد که اجرت المثل در طلاق توافقی و طلاق از طرف زوجه، به زن تعلق نمی گیرد.

  • انجام آزمایشات برای اثبات عدم بارداری

بیان این موضوع در دادگاه مبنی بر بارداری یا عدم بارداری در دادگاه پذیرفته می شود اما در دفتر رسمی طلاق برای جاری شدن صیغه طلاق ارائه برگه ی آزمایشگاهی برای اثبات عدم بارداری اجباری می باشد.

نکته ای که باید بیان شود این است که بارداری زوجه خلالی در روند طلاق ایجاد نمی کند، فقط باید تکلیف حضانت فرزند و نفقه زوجه و فرزند در زمان بارداری و بعد از آن مشخص گردد.

مراحل انجام طلاق توافقی

سامانه تصمیم

قبل از هر اقدامی زوجین باید در سایت تصمیم (سایت نوبت دهی طلاق)  ثبت نام کنند، تا با مراجعه به مرکز غربالگری، مرکز مشاوره ای را از میان مراکز زیر نظر بهزیستی انتخاب کنند و جلسات مشاوره را سپری کنند. معمولاٌ اگر یکی از زوجین هم اقدام به ثبت نام کند کفایت می کند.

تعداد این جلسات بین یک تا شش جلسه می باشد حداقل چهل و پنج روز زمان می برد، سپری کردن این دوره ها اجباری است تا در صورت امکان زوجین از طلاق منصرف شوند اما اگر مراکز مشاوره نتوانند آن ها متتقاعد کنند؛ گواهی عدم انصراف از طلاق برای زوجین صادر می گردد.

تنظیم دادخواست

بعد از سپری کردن جلسات مشاوره باید یکی از زوجین با در دست داشتن گواهی عدم انصراف از طلاق و برگه توافق نامه بین زوجین، به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کند و دادخواست خود مبنی بر طلاق توافقی را تنظیم نماید.

تعیین شعبه و زمان دادگاه

بعد از ثبت دادخواست، شعبه رسیدگی کننده و همچنین زمان رسیدگی به پرونده به دو طرف اعلام می شود، که باید طرفین دعوی و یا وکلای آن ها در دادگاه حاضر شوند.

لازم به ذکر است زوج می تواند به زوجه وکالت دهد، تا روند پرونده طلاق توافقی را از جانب او نیز پیگیری کند.

صدور گواهی عدم سازش

بعد از طی شدن مراحل بالا، اگر زوج و زوجه هنوز هم تصمیم بر جدایی داشته باشند، گواهی عدم سازش برای آن ها از دادگاه صادر می گردد.

مراجعه به دفتر رسمی طلاق

زوج و زوجه باید با در دست داشتن مدارک اعم از برگه آزمایش عدم بارداری، گواهی عدم سازش و دیگر مدارک به دفتر رسمی طلاق تعیین شده برای جاری شدن صیغه طلاق و مهر زدن شناسنامه ها مراجعه کنند.

مدارک لازم برای ثبت طلاق توافقی

  1. توافق نامه بین طرفین برای ثبت دادخواست.
  2. گواهی عدم انصراف از طلاق برای ثبت دادخواست طلاق توافقی.
  3. شناسنامه هر دو طرف، کارت ملی هر دو طرف و سند ازدواج یا رونوشت آن.( برای دریافت رونوشت باید به دفتر رسمی ازدواج که عقد در آن جا انجام شده است مراجعه کرد.)

نمونه دادخواست طلاق توافقی با بیان جزئیات توافق

خواهان خانم/ آقا
خوانده خانم/آقا
وکیل
خواسته طلاق توافقی
دلایل و منضمات عقد نامه، شناسنامه، کارت ملی زوجین
ریاست محترم دادگاه های خانواده تهران

با سلام احتراما به استحضار می رساند که اینجانبان بر طبق سند نکاحیه شماره…. دفتر خانه…. اصفهان در عقد نکاح دائم یکدیگر می باشیم ولی به دلیل اختلافات فی ما بین از دادگاه تقاضای طلاق توافقی داریم و در این راستا از کل مهریه که ۳۱۴ سکه بهار آزادی می باشد ۲۱۴ سکه در قبال طلاق از جانب زوجه بذل می شود و زوج قبول بذل دارد و ۱۱۰ سکه باقی مانده به صورت ماهانه دو سکه پرداخت می گردد. فرزند مشترک دختر ۵ ساله در حضانت مادر (زوجه) است و نفقه ایشان ماهانه چهارصد هزار تومان برعهده زوج می باشد. جهیزیه زوجه تا قبل از اجرای صیغه طلاق مسترد خواهد شد. زوجین دیگر ادعایی نسبت به هم ندارند لذا صدور گواهی عدم امکان سازش (طلاق توافقی) مورد استدعاست.

امضاء

 

وکیل طلاق توافقی

داشتن وکیل خانواده باتجربه در خصوص همه ی دعاوی خانواده بسیار کارآمد است، اما در موضوع طلاق توافقی بهترین انتخاب خواهد بود؛ زیرا باعث می شود که پرونده به سرعت مسیر خود را طی کند و همچنین دیگر لزومی برای حضور زوج و زوجه برای ثبت دادخواست، شرکت در جلسات مشاوره و دادگاه وجود نخواهد داشت؛ زیرا وکیل دعاوی خانواده خود به شخصه و با توجه به محدوده اختیاراتی که وی داده شده است؛ حتی می تواند به جای زوجین در دفتر رسمی طلاق نیز حضور یابد.

مدت زمانی که برای طلاق توافقی به خود اختصاص می دهد؛ حدود شش تا نه ماه می باشد اما در صورت گرفتن مشاوره حقوقی خانواده از وکلای خانواده ما می توان از این زمان کاست و سریع تر به نتیجه رسید.

نتیجه گیری
با توجه به توضیحات بالا فکر می کنم دیگر پاسخ پرسش طلاق توافقی چیست؟ را پیدا کرده باشد. در این نوع طلاق با داشتن وکیل خانواده با تجربه می توانید راحت تر به نتیجه مطلوب برسید. همچنین از تنش ها و رفت وآمد های طاقت فرسا دادگاه دور باشید.

پرسش های مرتبط

  1. آیا در طلاق توافقی به زوجه اجرت المثل تعلق می گیرد؟

خیر، در طلاق توافقی و طلاق از طرف زوجه، اجرت المثل به وی تعلق نمی گیرد.

  1. آیا شرکت در جلسات مشاوره اجباری است؟

بله، شرکت در این جلسات برای طلاق توافقی اجباری می باشد.

  1. آیا در صورت بارداری زوجه، طلاق توافقی انجام نمی شود؟

خیر، طلاق در هر صورت انجام می گردد اما باید تکلیف حضانت فرزند مشخص گردد.

  1. آیا در طلاق توافقی زوجه باید مهریه خود را ببخشد؟

خیر، اجباری در این کار نیست.

2 دیدگاه برای “طلاق توافقی چیست؟

  1. پینگ بک: درخواست طلاق از طرف زوج | مراحل طلاق از طرف زوج | تاوکیل

  2. پینگ بک: زن ناشزه بعد از چند سال می تواند طلاق بگیرد؟ | روش گرفتن طلاق زن ناشزه | تاوکیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *