طلاق رجعی یعنی چه؟

طلاق رجعی یعنی چه

طلاق انواع مختلفی دارد که در این مقاله به بررسی و پاسخ این پرسش که طلاق رجعی یعنی چه؟ خواهیم پرداخت. در زبانی ساده طلاق رجعی زمان اتفاق می افتد که پس از طلاق زوجین قبل پایان عده زن مرد می تواند به زندگی و زوجه برگردد که در این صورت نیازی به جاری شدن صیغه نکاح نیست.

طلاق رجعی چیست؟

همانطور که توضیح داده شده طلاق در انواع و اشکال مختلفی رخ می دهد که یکی از این نوع طلاق، طلاق رجعی است که از لحاظ معنی دربرابر طلاق بائن است. در طلاق رجعی زمانی که زوجین از یکدیگر ببه واسطه جاری شدن صیغه طلاق از یکدیگر جدا می شوند زوج بخواهد دوباره به زندگی مشترک خود با زن ادامه دهد و به زندگی برگردد یا به اصطلاح رجوع کند که در قوانین مدنی درباره این نوع طلاق شرایطی وضع شده است.

اصلی ترین شرط این مسئله این است که مدت عده زوجه (زن) تمام نشده باشد: مدت عده در قانون یعنی؛ زمانی که زن و مرد از یکدیگر جدا می شود زن به مدت 3 ماه اجازه ندارد با شخص دیگری وارد رابطه شود. در مدت زمان عده زن مثل زوجه است و از مرد نفقه دریافت می کند و مرد می توانند در این مدت به زندگی دوباره با زن ادامه دهد.

طلاق رجعی از منظر قانون

در ماده 1148 قانون مدنی درباره طلاق اینگونه گفته شده است که:

” در طلاق رجعی برای شوهر در مدت عده حق رجوع است. “

با این توضیح قانونی یعنی؛ زن پس از طلاق از شوهر باید عده را نگه دارد زیرا امکان بازگشت یا رجوع مرد به زندگی مشترک وجود دارد.

طبق همین ماده قانون(1148) در صورتی می توان طلاق را رجعی خواند که:

  1. در صورتی امکان این شکل از طلاق وجود داردکه زن عده پس از طلاق مرد را نگه داشته باشد.
  2. طلاقی که پس از آن بتوان دوباره رجوع کرد، مثل زمانی که زوجین برای سومین بار از یکدیگر طلاق گرفته باشند در این صورت دیگر نمیتوان طلاق رجعی اتفاق بیفتد و در اصطلاح می گویند طلاق خُلع.

گواهی انحصار وراثت چیست

شرایط وقوع طلاق رجعی

طلاق رجعی از طرف زوج(مرد) انجام میشود و باید به صورت حقوقی نیز این موضوع ثبت نشود. و هرگونه عملی که مبنی بر بازگشت دوباره مرد به زندگی مشترک باشد مثل: لمس کردن، بوسیدن و.. را در قانون رجوع از طلاق می نامند. در طلاق رجعی در از لحاظ قانونی نیازی نیست تا به زن اطلاع داده شود که مرد قصد بازشگت به زندگی زناشویی را دارد، بلکه کافی ست قصد نماید و سپس نسبت به ثبت قانونی اقدام نماید.

البته وقتی مرد نسبت به بازگشت به زندگی مشترک اقدام می کند وظایفی که به عنوان شوهر بر گردن وی است را باید پذیرا باشد و اینکه زن نیز پس از اطلاع از تاریخ رجوع مرد به زندگی نسبت به تکالیف زندگی و زناشویی باید ادای تکلیف نماید.

نکته: به این نکته باید دقت کرد که وقتی نسبت به رجوع طلاق اقدام نمودید فقط یک ماه برای ثبت قانونی آن زمان دارید و اگر پس از گذشت این مدت این کار صورت نگیرد زوج امکان دارد به جرم عدم ثبت رجوع از طلاق متهم شود.

طلاق رجعی در شناسنامه ثبت می شود؟

براساس ماده قانون 38 حمایت از هانواده در سال 1392:”در طلاق رجعی، صیغه طلاق مطابق مقررات مربوط جاری و مراتب صورت جلسه می شود ولی ثبت طلاق منوط به ارائه گواهی کتبی حداقل دو شاهد مبنی بر سکونت زوجه مطلقه در منزل مشترک تا پایان عده است، مگر این که زن رضایت به ثبت داشته باشد. در صورت تحقق رجوع، صورت جلسه طلاق ابطال و درصورت عدم رجوع، صورتجلسه تکمیل و طلاق ثبت می شود. صورت جلسه تکمیل شده به امضای سردفتر، زوجین یا نمایندگان آنان و دو شاهد طلاق می رسد. در صورت درخواست زوجه، گواهی اجرای صیغه طلاق و عدم رجوع زوج به وی اعطا می شود. در هر حال درصورت انقضای مدت عده و عدم احراز رجوع، طلاق ثبت می شود.”

با توجه به توضیحات این ماده قانون پس از جاری شدن سبغه طلاق رجعی در یک صورت جلسه حقوقی ثبت میشود ولی در شناسنامه زوجین این مورد ثبت نمیشود کگر اینکه دو شرط رعایت شود:

  • اتمام دوره عده زوجه و وجود دو شاهد برای شهادت دادن درباره اینکه زجین در زمان عده باهم زندگی میکردند.
  • رضایت داشتن زن برای ثبت طلاق رجعی در شناسنامه.

اگر در زمان عده زن زوج به وی رجوع کند صورتجلسه مربوط به طلاق باطب می شود و دیگر این بحث درباره ثبت در شناسنامه نیز منتفی میشود. ولی در صورت پایان یافتن عده زن و رجوع نکردن زوج به زوجه طلاق در شناسنامه ها ثبت میشود و طلاق رجعی پایان می یابد.

شرایط منع اشتغال زن

سخن پایانی

درباره طلاق رجعی بهتر است اینگونه بگوییم که راهی که قانون برای بازگشت زوجین به یکدیگر باز گذاشته است تا اگر هنوز به تصمیم قطی درباره طلاق نرسیده اند و یا امکان بازگشت زوجین به یکدیگر وجود دارد راحت تر رقم بخورد. درباره طلاق رجعی هرگونه سوالی که دارید وکلای گروه تاوکیل درکنار شماهستند.

سوالات متداول طلاق رجعی یعنی چه؟

  1. چه شرایطی برای طلاق رجعی وجود دارد؟
    برای طلاق رجعی، زن باید عده شوهر را رعایت نماید و با شخص دیگر ازدواج نکند،و مرد نیز باید نفقه زن را بپردازد.
  2. چقدر طول می‌ کشد تا یک طلاق رجعی به پایان برسد؟
    مدت زمان طلاق رجعی با توجه به عده مشخص شده است که زن و شوهر باید نسبت به یکدیگر رعایت کنند و پس از پایان دوره عده اگر مرد به زن رجوع نکرد و طلاق را ازبین نبرد خاتمه می یابد.
  3. آیا مرد همیشه می تواند از طلاق رجوع کند ؟
    خیر؛ فقط مانی امکان استفاده از این شرایط وجود دارد که طلاق از نوع رجعی بوده باشد و اینکه عده زن و شوهر نسبت به هم به پایان نرسیده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *