طلاق در صورت عدم تمکین زن چگونه است؟

طلاق در صورت عدم تمکین زن چگونه است

همانطور که می دانید در طی سال های اخیر آمار طلاق افزایش یافته که دلایل متفاوتی درباره این موضوع وجود دارد، یکی از دلایل طلاق در صورت عدم تمکین زن است که، در صورت ایجاد چنین مسئله ای باید نکات ختلف مورد بررسی قرار بگیرد. در این مقاله می خواهیم به بررسی اینکه طلاق در صورت عدم تمکین زن چگونه است؟ بپردازیم اگر در این زمینه نیاز به داشتن هرگونه اطلاعاتی هستید با ما در این مقاله همراه باشید.

تمکین زن یعنی چه؟

وقتی زن و مرد با یکدیگر ازدواج میکنند یا در اصطلاح صیغه عقد دائم بر آن را خوانده می شود، زوج و زوجه نسبت به یکدیگر یک سری وظایف و مسئولیت ها دارند که در صورت کوتاهی و یا انجام ندادن این وضایف شرایط متفاوتی را برای هردونفر از جها قانونی می تواند ایجاد کند. یکی از این وظایف تمکین زن است که انواع مختلفی دارد و به آن ها پرداخته خواهد شد.

انواع تمکین چیست؟

طبق قانون اساسی ایران، دونوع تمکین برای زوج و زوجه وجود دارد:

  1. تمکین عام
    شامل رفتار های روتین و عادی مثل رعایت نظافت، کسب اجازه از زوح برای بیرون رفتن، رفتار درست و.. است.(شرایط در این مورد زمانی متفاوت می شود که در شروط ضمن عقد ذکر شده باشد.)
  2. تمکین خاص
    تمکین خاص نیز به معنای داشتن رابطه زناشویی و انجام دادن وظایف در این زمینه است.( در این مورد نیز زوجه می تواند درخواست های غیر عرفی و غیر موجه را اجابت نکند.)
 تمکین زن
عدم تمکین زن یعنی چه؟

شرایط طلاق در صورت عدم تمکین زن

در ازدواج زوجه (زن) نسبت به روج (مرد)، وظایف و مسئولیت‌ هایی دارد که توسط قوانین و اصول شرعی تعیین می‌ شود. تفهیم این وظایف باید با رعایت حقوق و تساوی بین زن و مرد صورت گیرد. با این حال انجام نشدن این وظایف توسط زوجه او را زن ناشزه می کند و می تواند او را با دلیل عدم تمکین به طلاق نزدیک کند.
  1. اگر زن تمکین نکند و ناشزه شناخته شود؛ مرد می تواند با اثبات کردن ناشزه بودن زوجه، درخواست ازدواج مجدد را در دادگاه صالح به رسیدگی مطرح کند.

  2. در صورت عدم تمکین زن، مرد این اختیار را خواهد داشت تا نفقه زن را پرداخت نکند. در این حالت نیز باید عدم تمکین زن در دادگاه ثابت شود.

  3. در صورت عدم تمکین زن از مرد، زوج می‌ تواند همسر خود را طلاق دهد. این در حالی است که با توجه به وجود حق طلاق برای مرد، زوج هر زمان که اراده کند می‌ تواند حقوق مالی زن را پرداخت کرده و او را طلاق دهد.

با وجود این قوانینی که درباره عدم تمکین زن وجود دارد، شرایطی نیز وجود دارد که زن بتواند از همسر خود در برخی شرایط تمکین نکند. و با وجود این شرایط امکان اینکه طلاق در صورت عدم تمکین زوجه وجود نخواهد داشت.

  • یکی از مراحل داشتن حق حبس است، یعنی تا زمانی مهریه زن پرداخت نشود، میتواند از مرد تمکین نکند.
  • داشتن بیماری مقاربتی در زوج زوجه را از تمکین خاص می تواند بازدارد.

دلایل و راه های دیگری برای تمکین نکردن از زوج وجود دارد که در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر با گروه تاوکیل تماس بگیرید تا اطلاعات کاملی به شما ارائه شود.

حقوق مالی و مهریه زن، در صورت ناشزه شناخته شدن او

همانطور که قبلا اشاره کردیم به این موضوع عدم تمکین زن برای خود دارای عواقبی ست که، اگر این موضوع اثبات شود، طلاق از جانب مرد درخواست داده شود، وجوبی بر پرداخت حقوق مالی زن مثل پرداخت نحله، اجرت المثل، نفقه نخواهد داشت. با این حال مرد باید ابتدا اثبات نماید که زن عدم تکمین نموده سپس نسبت به موارد پرداخته خواهد شد.

اما درباره مهریه باید این را بگوییم با وجود اینکه، عدم تمکین و نشوز زن برای او دارای عواقبی است، اما مهریه جزو عواقب نیست زیرا مهریه جزو دیون مرد قرار میگیرد و پس از اینکه عقد نکاح جاری شود بر گردن مرد به عنوان طلب زن است که باید پرداخت شود.

نحوه اثبات نشوز زن در دادگاه

اگر قصد دارید درخواست طلاق به دادگاه ارائه دهید با عنوان عدم تمکین زوجه، مهمترین و اصلی بحث در این پرونده اثبات ناشزه بودن زن است. که اثبات این موضوع در دادگاه بسیار کار دشواری ست و بهتر است از مشاوره حقوقی خانواده گروه تاوکیل در این زمینه کمک بگیرید. با این حال به بررسی چند روش برای این موضوع می پردازیم.

  • اگر زن در دادگاه به عدم تمکین خود اقرار کند؛ نشوز او اثبات خواهد شد.
  • اگر شاهدانی بر این موضوع وجود داشته باشند و شهادت دهند که زن تمکین زوج را نمیکند.
  • با ارائه مدارک و برخی دلایل خود قاضی پی به نشازه بودن زن ببرد، و خود او علم بر عدم تمکین پیداکند.

یکی دیگر از موارد که شرایطی بر آن وارد است این است که؛ اگر زن بدون هیچ دلیل محکمی خانه مرد را ترک کند، زوج ابتدا باید با یک اظهارنامه زوجه را به تمکین دعوت کند. با این حال زن اگر همچنان ترک منزل گفته باشد و قبول به بازگشت نکند، مرد می تواند اظهارنامه را به عنوان یک مدرک به محضر دادگاه تقدیم نماید و نسبت به طلاق عدم تمکین زن پرونده باز کند.

اثبات نشوز زن در دادگاه
نحوه اثبات نشوز زن
سخن پایانی

با وجود اینکه خانواده یکی از بزرگترین موهب های الهی ست و باید همه تلاشمان را برای حفظ و نگهداری آن داشته باشیم با این حال اگر در شایطی امکان ادامه این رابطه نباشد باید نسبت به جدایی و طلاق اقدام نمود که یکی از دلایل عدم تمکین زوجه است.

سوالات متداول طلاق در صورت عدم تمکین زن چگونه است؟

  1. طلاق در صورت عدم تمکین زن چیست؟
    طلاق در صورت عدم تمکین زن به معنای تقاضای طلاق توسط شوهر در صورتی است که زن به توافق  و تمکین به زندگی با مرد ادامه نخواهد بدهد.
  2. چه مواردی می‌ تواند طلاق با عنوان عدم تمکین زن مطرح شود؟
    دلایل مختلفی ممکن است برای طلاق در این شرایط مطرح شود، از جمله اینکه زن دیگر با شوهر خود زندگی نکند، تمکین به روابط زناشویی نکند، و یا تمکین عمومی نکند.
  3. چگونه می‌ توان درخواست طلاق کرد؟
    برای درخواست طلاق، شوهر باید پرونده طلاق خود را به دادگاه ارائه دهد و دلایل و مستندات مرتبط را به‌ طور دقیق بیان کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *