اگر مرد بیمار باشد زن می تواند طلاق بگیرد؟

اگر مرد بیمار باشد زن می تواند درخواست طلاق دهد

قبل از هر چیز باید بیان کنم که بر اساس ماده 133 قانون مدنی حق طلاق در ایران با مرد است و هر زمان که بخواهد می تواند با پرداخت همه ی حق و حقوق مالی زن اقدام به طلاق او کند. پاسخ پرسش اگر مرد بیمار باشد زن می تواند طلاق بگیرد؟ در گرو اثبات آن است. به طور کلی برای آن که زن بتواند طلاق بگیرد باید حتما‍ً یک دلیل منطقی داشته باشد و بتواند آن را به دادگاه ثابت نماید و یا در حق طلاق از طرف همسر خود وکالت داشته باشد.در صورتی که مرد یکی از شرایط دوازده گانه ضمن عقد را داشته باشد و یا دارای بیماری صعب العلاجی باشد که سبب عسر و حرج شود زن می تواند دادخواست طلاق تنظیم نماید. اما تنظیم این نوع دادخواست طلاق چگونه است؟ آیا نیاز به مدارک دارد؟ مهریه زن چه تکلیفی پیدا خواهد کرد؟ با ما همراه باشید تا پاسخ سؤالات خود را بیابید.

اگر مرد بیمار باشد زن چگونه می تواند طلاق بگیرد؟

شرایط گرفتن طلاق از مرد بیمار

بر اساس بند 5 ماده 1130 قانون مدنی برای طلاق به علت بیماری، مرد باید دارای بیماری صعب العلاجی باشد که درمان آن ناممکن و دشوار و زندگی زناشویی آن ها مختل کرده است.

برای آن که زن بتواند از همسر خود که بیماری صعب العلاجی دارد جدا شود باید مراحل زیر را طی کند:

1 – تنظیم دادخواست در طلاق به علت بیماری مرد

در ابتدا باید با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی یک دادخواست طلاق تنظیم نماید و آن را ثبت نماید. بهتر است مدارکی را که بیماری زوج را ثابت می نماید نیز ضمیمه ی دادخواست شود.

2 – حضور در دادگاه

بعد از مشخص شدن دادگاه باید زوجه و یا وکیل وی در تاریخ مشخص شده در دادگاه حضور یابند، مدارک و شواهد خود را به دادگاه ارائه دهند.

3 – گواهی عدم سازش در طلاق به علت بیماری مرد

در صورتی که برای دادگاه صعب العلاج بودن بیماری زوج اثبات گردد گواهی عدم سازش را صادر کرده و ادامه روند طلاق به صورت عادی دنبال می شود.

فسخ نکاح به علت بیماری همسر

در طلاق به علت بیماری مرد زن حق طلاق خواهد داشت اما موضوع دیگری به نام فسخ نکاح وجود دارد که بالافاصله بعد از عقد نکاح می تواند انجام شود. اگر مرد یا زن دارای بیماری باشند و آن را پنهان کرده باشند و بعد از عقد مشخص شده باشد، هر دو می توانند اقدام به فسخ نکاح بکنند. برای طلاق و برای فسخ نکاح باید مراحل قانونی طی شود.

آیا به زن بیمار مهریه تعلق می گیرد؟

زن به محض جاری شد عقد نکاح صاحب مهریه ی خود است و هر زمان که مایل باشد می تواند مهریه ی خود را درخواست کند و زوج موظف به پرداخت آن است. اما اگر مرد بیمار باشد زن می تواند طلاق بگیرد و مهریه به او تعلق می گیرد؟ پاسخ این سؤال بله است.

در هنگام طلاق به علت بیماری مرد، زن می تواند پرداخت مهریه خود و دیگر حقوق خود را تمام  و کمال درخواست کند و مرد موظف به پرداخت آن است همچنین اگر طلاق به علت بیماری زن باشد نیز تأثیری بر روی مهریه و دیگر حقوق مالی زن نخواهد داشت.

در مورد فسخ نکاح کمی موضوع متفاوت است؛ اگر فسخ نکاح به علت بیماری همسر، قبل از برقراری رابطه ی زناشویی اتفاق بیوفتد، هیچ مهریه ای به زن تعلق نمی گیرد، مگر آن که فسخ نکاح به علت ناتوانی جنسی مرد باشد که در این صورت نصف مهریه زن باید پرداخت شود.

طلاق به علت بیماری مرد و لیست این بیماری ها

در قانون لیستی وجود ندارد که در آن نام بیماری ها ذکر شده باشد و تنها به این تعریف بسنده کرده اند:«بیماری جسمی، روحی و روانی که درمان آن ها مشکل است و یا اصلا درمانی ندارند.»

می توان از ایدز، هپاتیت، بیماری های مقاربتی و بیماری های حاد روانی به عنوان نمونه نام برد.

در مورد فسخ نکاح نیز می توان به مواردی اشاره کرد:

  • اگر زن دچار بیماری و عیوبی همچون جذام، برص، قرن، افضا، زمین گیر بودن و یا نابینا بودن از هردو چشم باشد، مرد می تواند اقدام به فسخ نکاح کند.
  • اگر مرد دچار اخته بودن، ناتوانی جنسی و یا مقطوع بودن آلت تناسلی باشد فسخ نکاح از طرف زن امکان پذیر خواهد بود.

طلاق به علت بیماری ام اس و وسواس

در طلاق به علت بیماری مرد، ام اس و وسواس جز بیماری های صعب العلاج محسوب شده و اثبات آن ها در دادگاه حق طلاق را به زن می دهد.

در طلاق از طرف مرد، بیماری زن تغییری در روند طلاق ایجاد نمی کند چون حق طلاق با مرد است و وجود بیماری سبب نمی شود که مرد از پرداخت حقوق مالی زن معاف شود.

کلام پایانی

درخواست طلاق از طرف زوج در گرو هیچ شرطی نمی باشد، زیرا حق طلاق در ایران با مرد است و به محض پرداخت حقوق مالی زن، مرد می تواند او را طلاق دهد. اما برای آن که زن بتواند طلاق بگیرد باید حتما دلیل محکم پسندی داشته باشد.

طلاق به علت بیماری مرد یکی از دلایلی است، که اگر به دادگاه اثبات شود حق طلاق را به زن خواهد داد.

سؤالات متداول

  1. آیا طلاق به علت بیماری مرد امکان پذیر است؟

بله، در صورتی صعب العلاج بودن آن به دادگاه اثبات شود امکان پذیر است.

  1. آیا در فسخ نکاح به زن مهریه تعلق می گیرد؟

در صورتی که فسخ نکاح به علت ناتوانی جنسی مرد باشد نصف مهریه به زن تعلق می گیرد.

  1. اگر طلاق به علت بیماری زن باشد، مهریه به او تعلق می گیرد؟

بله، بعد از عقد نکاح زن مالک مهریه ی خود است و هر موقع بخواهد می تواند آن را طلب کند.

  1. آیا در طلاق به علت بیماری مرد، مهریه باید پرداخت شود؟

تقریباً می توان گفت هیچ موضوعی سبب نمی شود که حق دریافت مهریه از زن سلب شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *