مجازات جرم تهدید لفظی چیست؟

مجازات جرم تهدید لفظی چیست

قبل از اینکه به طور مفصل به بحث اینکه مجازات جرم تهدید لفظی چیست؟ بپردازیم بهتر است یا جرم تهدید لفظی به دقت آشنا شویم و بدانیم چه سخنی و در چه شراطی تهدید لفظی یا غیر افظی و یا تهدید لفظی با اجبار به حساب می آید با تاوکیل همراه باشید.

جرم تهدید چیست؟

تهدید به هنگامی اتفاق می‌ افتد که یک فرد به طور قابل تشخیص سخنانی را بیان کرده و قصد ایجاد ترس یا خطر برای فرد دیگری را دارد. این تهدید ممکن است شامل اظهارنظرها، اعمال یا اطلاعاتی باشد که به طور مستقیم یا غیرمستقیم به فرد یا جامعه تهدید واضحی را منتقل کند. در قانون، جرم تهدید به عنوان یک عمل ناقض محسوب می‌ شود و ممکن است مجازات‌ های مختلفی برای آن وجود داشته باشد. بهتر است بدانید که در تهدید داشتن وسیله و یا ابزار و یا حتی نوع تهدید مورد اهمیت نیست و اینکه بیشترین نوع تهدیدی که رقم می خورد تهدید لفظی است.

تهدید کردن افراد به وارد کردن صدمات جسمی، مالی یا بردن آبرو اشخاص در قوانین جزایی کشور ما به عنوان جرم شناخته می‌ شود و قانون‌ برای این عمل، مجازات‌ در نظر گرفته است که این مجازات‌ ها شامل شلاق و حبس می‌ شود. البته، این مسأله که تهدید همراه با اجبار باشد یا نه، بر میزان مجازات تاثیرگذار است.

در ماده 669 قانون مجازات اسلامی، بخش تعزیرات، صریحا قانون گذار گفته است: « هرگاه کسی دیگری را به هر نحو تهدید به قتل یا ضررهای نفسی یا شرفی یا مالی و یا به افشای سری نسبت به خود یا بستگان او نماید ، اعم از اینکه به این واسطه تقاضای انجام امر یا ترک فعلی را نموده یا ننموده باشد ، به مجازات محکوم خواهد شد.»

در این ماده قانون نیز اگر مطالعه نمایید، قانون از کلمه “به هر نحو” استفاده کرده است یعنی نوع تهدید اهمیتی ندارد که لفظی بوده است یا با ابزار و لوازمی اقدام به ترساندن کرده است، در هر صورت تهدید جرم محسوب می شود و دارای مجازات است.

مجازات جرم تهدید لفظی

همانطور که در بخش قبل توضیح دادیم؛ جرم تهدید زمانی به وقوع می پیوندد که،

  1. یک نفر شخص دیگری را ترسانده باشد.
  2. تهدید درباره یک عمل زشت و یا نامشروع باشد.
  3. این عمل در آینده رقم بخورد.
    مجازات تهدید همراه با اجبار
    تهدید همراه با اجبار

این سه شرط زمانی که در کنار هم باشند یعنی جرم اتفاق افتاده است. تهدید یک جرم مطلق در قانون به حساب می آید یعنی اینکه مهم نیست که تهدید عملی شده باشد و صرفا ترساندن شخصی با لفظ جرم محسوب شده و مجازات دارد.

طبق ماده 669 قانون مجازات اسلامی:” هرگاه کسی دیگری را به هر نحو تهدید به قتل یا ضررهای نفسی یا شرفی یا مالی و یا به افشای سری نسبت به خود یا بستگان او نماید ، اعم از اینکه به این واسطه تقاضای انجام امر یا ترک فعلی را نموده یا ننموده باشد ، به مجازات شلاق تا 74 ضربه یا زندان از دو ماه تا دو سال محکوم خواهد شد.”

در قانون برای تعین مجازات شلاق و یا زندان رفتن از کلمه “یا” استفاده کرده است، و این به معنی این است که قاضی با توجه به علم خود و شرایط حاکم در پرونده بین این دو مجازات انتخاب می کند.

مجازات تهدید همراه با اجبار چیست؟

تهدید همراه با اجبار به عنوان جرم تعریف شده است و در ماده 668 قانون مجازات اسلامی، جرم مرتبط با این تهدید مشخص شده است. طبق این ماده:

هر کس با استفاده از جبر و قهر یا با اکراه و تهدید، دیگری را ملزم به دادن نوشته یا سند یا امضا و یا مهر نماید و یا سند یا نوشته ای که متعلق به او یا سپرده به او می باشد را از وی بگیرد، محکوم به حبس از سه ماه تا دو سال و تا 74 ضربه شلاق خواهد شد.

تفاوت های مجازات تهدید لفظی و تهدید همراه با اجبار

  1. تفاوت او بین این دو قانون (ماده 669 و 668) این است که در جرم تهدید لفظی مجازات برای جرم مطلق بود و فقط خود عمل جرم مورد قضاوت بود، در تهدید با اجبار جرم مقید است یعنی به شرط اقدام به عمل جرم تهدید مطرح است.
  2. دیگر تفاوت این دو مجازات در اعمال مجازات مجرم است؛ به این صورت که در ماده قانون669 که مربوط به تهدید لفظی است یکی از مجازات های شلاق و با زندان برای مجرم مطرح می شود ولی در ماده 668 از هردو برای مجازات مجرم استفاده میشود یعنی هم حبس و هم شلاق زدن +. زیرا جرم تهدید با اجیار دو جرم است هم تهدید لفظی و هم اعمال آن.
مجازات تهدید لفظی و تهدید
مجازات تهدید تهدید همراه با اجبار

سخن پایانی

زمانی که افراد چه به صورت تهدید مجازی و یا چه به صورت غیر مجازی و واقعی صورت گیرد فرقی ندارد و در صورت اثبات جرم شخص مجرم گناهکار شناخته می شود و دارای مجازات باتوجه به نوع جرم صورت گرفته است. که در متن به طور کامل مجازات تهدید را بررسی کردیم که بین شلاق از 1 ضربه تا 74 ضربه با توجه به علم قاضی متفاوت است و همچنین زندان از 1 ماه تا 1 سال متغیر است.

سوالات متداول مجازات جرم تهدید لفظی چیست؟

  1. تهدید لفظی در قانون چگونه تعریف می‌ شود؟
    تهدید لفظی زمانی اتفاق می‌ افتد که شخص با استفاده از کلام و اظهارنظرها تهدیدی را به فرد دیگر ارائه دهد که باعث ترسیدن شخص می شود.
  2. آیا تهدید لفظی نیز به عنوان یک جرم محسوب می‌ شود؟
    بله، در بسیاری از قوانین جزایی، تهدید لفظی به عنوان یک جرم تلقی می‌ شود.
  3. مجازات جرم تهدید لفظی چیست؟
    مجازات برای جرم تهدید لفظی ممکن است شامل حبس، جریمه یا ترکیبی از این دو باشد. میزان مجازات بستگی به قوانین مربوطه و شدت تهدید صورت گرفته دارد.
  4. آیا در موارد خاصی تهدید لفظی می‌ تواند به مجازات شدت یابد؟
    بله، اگر تهدید لفظی به صورت خاص و شدید باشد، ممکن است مجازات افزایش یابد. برخی از قوانین ممکن است بر اساس شدت تهدید، مجازات‌ های سنگین‌ تر را در نظر بگیرند.
  5. آیا دلیل اجرای تهدید لفظی نیاز به اجرای فیزیکی است؟
    نه، برخی از قوانین تهدید لفظی را به تنهایی به عنوان یک جرم معتبر می‌ شناسند، بدون اینکه نیاز به اجرای فیزیکی داشته باشد.
  6. آیا در مواقع خاصی ممکن است مجازات تهدید لفظی به شکل تعزیرات اضافی نیز اعمال شود؟
    بله، در برخی از موارد، تعزیرات اضافی مثل شلاق نیز برای تقویت تاثیر انزجارآور تهدیدات لفظی در نظر گرفته می‌شود.

2 دیدگاه برای “مجازات جرم تهدید لفظی چیست؟

  1. مسعودی میگوید:

    اگه از حرفی ک من زدم برداشت تهدید شده باشه ولی قصد تهدید رو نداشته باشن چطوری باید اثبات کنم؟

    • fateme mohamadi میگوید:

      سلام دوست عزیز
      برای اثبات جرم تهدید لفظی
      دو رکن مهم باید وجود داشته باشه تا جرم به حساب بیاد
      1- شما نسبت به اتفاقی، عمل، سخن، حیثیتی فرد رو تهدید کنید که عمل زشت و غیر اخلاقی و غیر شرعی میخواین انجام بدین.
      2- عمل قرار باشه در آینده اتفاق بیفته و صحبت درباره آینده فرد باشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *