مجازات جرم جعل کارت دانشجویی چیست؟

مجازات جرم جعل کارت دانشجویی

یکی از پرونده هایی که در دادگاه بسیار مشاهده میشود، در رابطه با جرم جعل اسناد است. که البته قانون نیز در رابطه با این جرم مجازات های سختی را در نظر گرفته است. زیرا جعل اسناد معمولا با هدف کلاهبرداری از شخص و یا مجموعه و ارگانی انجام می شود و به نوعی دو تخلف محسوب می شود. یکی از انواع حعل، جعل کردن مدارک تحصیلی است در این مقاله قصد داریم اختصاصا به مبحث اینکه مجازات جرم جعل کارت دانشجویی چیست؟ بپردازیم باما در این مقاله همراه باشید.

جعل جرم کارت دانشجویی

جعل، یکی از اقسام جرم است که دارای انواع مختلفی در حیطه جعل مادی و معنوی، یا به عبارتی جعل مفادی است. این جرم از دسته‌ ی جرایمی است که به صورت مستقیم در تعریف قوانین جرم و مجازات اسلامی قرار نگرفته است، بلکه تنها مصادیق آن و مجازات‌ های مرتبط با این مصادیق در قوانین ذکر شده اند. مواد 523 و 532 از قانون مجازات اسلامی، در بخش تعزیرات این قانون، به ترتیب، به تعریف انواع جرم جعل (مادی و معنوی) می‌ پردازند و مجازات‌ های مرتبط با این مصادیق را مشخص می‌ کنند.

جعل یا تزویر یعنی: ساختن نوشته یا سند یا ساختن مهر یا امضای اشخاص رسمی یا غیر رسمی، خراشیدن یا تراشیدن یا قلم بردن یا الحاق یا محو یا اثبات یا سیاه کردن یا تقدیم یا تاخیر تاریخ سند، نسبت به تاریخ حقیقی یا الصاق نوشته‌ ای به نوشته دیگر یا بکار بردن مهر دیگری، ‌بدون اجازه صاحب آن و نظایر اینها به قصد تقلب.”

“هر یک از کارمندان و مسوولان دولتی که در اجرای وظیفه خود در احکام و تقریرات و نوشته ‌ها و اسناد و سجلات و دفاتر و غیر آن ها، از ‌نوشته ‌ها و اوراق رسمی تزویر کند، اعم از این که امضا یا مهری را ساخته یا امضا یا مهر یا خطوط را تحریف کرده یا کلمه ‌ای الحاق کند یا اسامی اشخاص ‌را تغییر دهد، مجازات خواهد شد.”

با توجه ماده قانونی بالا، جعل مادی به موارد زیر اشاره دارد:

  1. زمانی که یک فرد با نیت تقلب سند، نوشته، مهر یا امضای دیگری را که امکان دارد یک مقام رسمی یا غیررسمی باشد، تولید کند.
  2. با هدف تقلب، مهر دیگری را در یک مدرک و نوشته به کار ببرد.
  3. همچنین اگر با قصد تقلب، با انجام اقداماتی نظیر تراشیدن، خراشیدن، محو کردن یا الصاق کردن یک نوشته به نوشته و سند دیگر، در یک مدرک و سند تغییر ایجاد کند، این نیز به عنوان جعل مادی محسوب می‌ شود.

با توجه به نوضیحات فوق، می‌ توان گفت که جرم جعل کارت دانشجویی به این معنا است که یک فرد با قصد تقلب، کارت دانشجویی‌ ای تقلبی را تولید یا تغییر دهد، به نحوی که شباهتی با کارت‌ های دانشجویی اصلی داشته باشد. این شباهت ممکن است از طریق تراشیدن، خراشیدن، محو کردن و یا دستکاری در کارت دانشجویی به وجود آید، همچنین ممکن است فرد با استفاده از مقام یا پست خود که مرتبط با تمدید یا صدور کارت دانشجویی است، مفاد کارت دانشجویی افراد را تحریف یا تغییر دهد.

جعل کارت دانشجویی
مجازات جعل جرم کارت دانشجویی

مجازات جرم جعل کارت دانشجویی

حال با توضیحاتی که درباره جرم جعل کارت دانشجویی داده شده به پرسش ابتدای مقاله بپردازیم یعنی مجازات جعل کارت دانشجویی، در اینباره باید بگوییم که طبق قوانین مندرح در ماده 533 قانون مجازات اسلامی، اصلاحی سال 1399، بخش تعزیرات:

چنانچه اشخاص عادی، مرتکب جرم جعل کارت دانشجویی شوند، به حبس از شش ماه تا سه سال یا جزای نقدی پنجاه میلیون تا دویست و پنج میلیون ریال، به عنوان مجازات جرم جعل کارت دانشجویی، محکوم خواهند شد.

و البته در ماده قانون 533 اصلاحی سال 1399، بخش تعزیرات آمده است که:

اگر کارمندان و مسوولانی که وظیفه آنان، مرتبط با صدور کارت دانشجویی یا تمدید آن و امثال این موارد است، در اجرای وظیفه خود، به قصد تقلب، در مفاد کارت دانشجویی، تحریف ایجاد کنند، به حبس از یک تا پنج سال یا جزای نقدی پنجاه میلیون تا دویست و پنج میلیون ریال، به عنوان مجازات جرم جعل کارت دانشجویی، محکوم خواهند گردید.

و گفتن این نکته نیز ضروری است که در ماده، در ماده 535 قانون مجازات اسلامی، بخش تعزیرات گفته شده است که:

استفاده از کارت دانشجویی مجعول، جبران خسارت‌، حبس از شش ماه تا سه سال یا جزای نقدی از پنجاه میلیون تا دویست و پنج میلیون ریال را به عنوان مجازات، در پی خواهد داشت.

جعل کارت دانشجویی
جعل کارت
سخن پایانی

در این مقاله تلاش کردیم تا به بررسی مجازات کسی که جعل کارت دانشجویی انجام داده و افرادی که در این جعل شاید تقصیر داشته باشند را بررسی کردیم. اگر در این زمینه نیاز به هرگونه مشاوره دارید وکلای گروه تاوکیل درر کنار شماست.

سوالات متداول مجازات جرم جعل کارت دانشجویی

  1. چه مجازات‌ هایی برای جرم جعل کارت دانشجویی در قانون اسلامی تعیین شده است؟
    بر اساس مواد مختلف قانون مجازات اسلامی، مجازات‌های مختلفی برای جرم جعل کارت دانشجویی تعیین شده‌اند. این مجازات‌ها شامل حبس، جزای نقدی، یا مجازات‌های دیگری ممکن است که بسته به ماهیت جرم و شرایط مختلف، اعمال گردد.
  2. آیا جعل مادی و جعل مفادی در قانون اسلامی با مجازات یکسانی مواجه می‌ شوند؟
    قانون اسلامی در برخورد با جعل مادی و جعل مفادی ممکن است مجازات‌ های متفاوتی را تعیین کند. این موضوع بسته به نوع جرم، ضرر و زیان ناشی از جرم، و سایر عوامل مشخص می‌ شود.
  3. آیا تعداد تکرارها و تکرار جرم جعل کارت دانشجویی تأثیری در مجازات دارد؟
    تکرار جرم جعل کارت دانشجویی ممکن است تأثیری در افزایش مجازات داشته باشد. در بسیاری از قوانین، تکرار جرم می‌تواند منجر به مجازات‌های سنگین‌تر گردد.
  4. آیا مقام دانشگاه نقشی در مجازات جرم جعل کارت دانشجویی دارد؟
    مقامات دانشگاه نقش مهمی در اثبات و تشخیص جرم جعل کارت دانشجویی دارند. همچنین، همکاری آن‌ ها با مراجع قضائی ممکن است در تعیین مجازات تأثیرگذار باشد.
  5. آیا افشای جعل کارت دانشجویی تأثیری در مجازات دارد؟
    افشای جعل کارت دانشجویی و همکاری با مراجع قضائی ممکن است در تخفیف مجازات تأثیرگذار باشد. این موضوع بسته به شرایط هر پرونده ممکن است متغیر باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *