نحوه شکایت از فروش مال غیر و مجازات آن

نحوه شکایت از فروش مال غیر و مجازات آن

فروش مال غیر یعنی چه؟

به صورت عام و با زبانی ساده اگر بخواهیم بیان کنیم انتقال، واگذاری و یا فروش مال یا منافع عین مال که بدون اجازه مالک توسط افراد حقوقی و یا حقیقی با نیت سلب مالکیت صاحب مال و با سوء نیت به فروش برسد را فروش مال غیر می گویند. اگر دچار این مسئله شوید دو مسئله پیش می آید، نحوه شکایت از فروش مال غیر و مجازات آن چگونه است. فرقی ندارد فروش مال  منقول باشد یا غیر منقول و یا اینکه به چه کسی واگذار می شود و یا حتی با چه هدفی انجام میشود.

شکایت از فروش مال غیر

همانطور که گفتیم فروش مال غیر به این معنی ست بدون اجازه صاحب اموال کسی دست به فروش آن بزند، این یعنی به مالکیت شخصی دیگر به قصد ضریه و ضرر زدن. قانون این حق را به متضرر مال داده است که در صورتی که دچار این ضرر شده اید می توانید با نام جرم فروش مال غیر می توانید از مجرم شکایت کنید. برای ادای این شکایت و نحوه شکایت هم باید طبق آیین دادرسی کیفری عمل نمایید.

قانون گذار همچنین این راه را باز گذاشته است برای شخصی که دچار ضرر مالی شده است که می تواند با ثبت کردن درخواست باطل نمودن معامله فضولی  می توانید از دادگاه تقاضای این را داشته باشید که معامله ابطال شود و حکم به این موضوع را صادر نماید تا بتواند عین قیمت مال همینطور اجرت مثل و خسارت هایی که ناشی از این معامله وارد شده می توانید دریافت کنید.

نحوه شکایت از فروش مال غیر

  1. ابتدا باید در سامانه ثنا ثبت نام نمایید و همچنین از طریق دفاتر الکترونیک قضایی نسبت به ثبت نام حضوری اقدام نمایید.
  2. ابتدا باید از طریق پر کردن متن شکواییه نسبت به درخواست خود کار را شروع نمایید. و جهت ثبت و ارسال به دادسرا و دادگاه تقدیم نمایید.
  3. در پایان نیز دادگاه زمانی را مشخص می کند برای حضور در دادگاه و برگزاری جلسات قضاوت که از طریق ابلاغیه های سامانه ثنا می توانید پیگیری کنید برای زمان شروع جلسات.

دادسراها نیز بعد از دریافت شکواییه و بررسی دلایلی که در شکواییه توضیح داده اید تحقیقات را شروع می کنند در صورت کافی بودن دلایل قرار جلب به دادرسی مورد نظر صادر می شود و پرونده قضایی به جریان می افتد. ولی اگر ادله های شما از نظر دادگاه کافی نباشد تا انتساب جرم به متهم ثابت شود؛ قراری تحت عنوان منع تعقیب صادر می شود.

شکایت حقوقی فروش مال غیر چگونه است؟
شکایت حقوقی فروش مال غیر

شکایت حقوقی فروش مال غیر چگونه است؟

این نوع شکایت را شکایت حقوقی از فروش مال غیر و یا ابطال معالمه فضولی می گویند که برای انجام اینکار خواهان ین موضوع باید؛ پس از ثبتنام در سامانه ثنا و تنظیم دادخواست ابطال معامله فضولی فرم دادخواست را تکمیل می کند.

و پس از آن درخواست خود را که انجام داد به یکی از دفاتر خدمات قضایی ارسال می کند تا دادگاه نسبت به رسیدگی پرونده اثدام و تحقیقات را شروع کند.

نکته مهم این است که، خواهان پس از درخواست ابطال معامله فضولی  نسبت به اجرت المثل اموال خود دادخواست می دهد و حکم این درخواست صادر می شود.

مدارک لازم برای شکایت فروش مال غیر

برای شکایت از فروش مال غیر، شاکی باید مدارکی را جهت ثبت دادخواست و شکایت برخوردار باشند، در ادامه به بررسی مدارک مورد نیاز جهت شکایت مطرح می کنیم:
نام کاربری و رمز عبور سامانه ثنا و یا برگه ثبت نام
مدارک مورد نیاز برای اثبات مالیک اموال مورد ادعا
مدارو برای اثبات فروش مال شما بدون اجازه مثل نبایعه نامه، قولنامه و..
مبایعه‌ نامه یا قول‌ نامه که نشان دهنده فروش مال به طرف دیگر است.
نکته مهم*:فروش مال غیر معمولاً نیازمند ردیابی مال و مالکیت است.

مجازات انتقال یا فروش مال غیر

به طبق اصلاحیه جدید قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۹، در صورت فروش مال غیر، مال فروخته شده با مبلغ یک میلیارد ریال یا کمتر از آن، جزء جرایم قابل گذشت می‌  باشد و مجازات آن، حبس از ۶ ماه تا ۳ و نیم سال می‌ باشد. اما اگر مبلغ فروخته شده بیشتر از یک میلیارد ریال باشد، جز جرایم غیرقابل گذشت محسوب می‌ شود و مجازات آن:

  • حبس از یک تا هفت سال.
  • پرداخت جزای نقدی معادل مالی که دریافت کرده است.
  • بازگرداندن مال به صاحب آن.
  • از خدمات دولتی برای همیشه منفصل شدن در صورتی که فروشنده کارمند دولتی باشد.

لازم به ذکر است که اگر مال فروخته شده جزء اموال دولتی یا ملی باشد، جرم قابل گذشت نیست. بنابراین فرقی در میزان مبلغ آن نمی‌ کند. به طور کلی، فروش مال غیر به شخص دیگری، علاوه بر آسیب به شخص مالک، می‌ تواند باعث بر هم خوردن آرامش و نظم جامعه شود. به همین دلیل قانونگذار مجازات سختی را برای آن در نظر گرفته است.

مجازات انتقال یا فروش مال غیر چیست
مجازات فروش مال غیر
سخن پایانی

فروش مال غیر یکی از جرائمی ست که ممکن است بسیاری در این زمینه درگیر دادگاه باشند و به دلیل نداشتن اطلاعات کافی در این زمینه ممکن است دچار ضرر مالی شوند، اگر نیاز به هرگونه مشاوره در زمینه شکایت از فروش مال غیر دارید می توانید با گروه تاوکیل زنگ بزنید و مشاوره دریافت کنید تا در مراحل دادگاه دچار مشکل نشوید.

سوالات متداول نحوه شکایت از فروش مال غیر و مجازات آن

  1. چه مرجعی صلاحیت رسیدگی به دعاوی فروش مال غیر را دارد؟
    در صورت وقوع ضرر و زیان ناشی از جرم، می‌ توان به دادگاه کیفری دادخواست داد و دادگاه به این امر رسیدگی می  کند. با این حال، در عمل، ممکن است روند دیگری پیروی شود و دادگاه کیفری به شاکی اعلام کند که پس از صدور حکم محکومیت در دادگاه کیفری، باید در دادگاه حقوقی به جبران خسارت ناشی از فروش مال غیر اقدام کند.
  2. تفاوت جرم فروش مال غیر با کلاهبرداری چیست؟
    در کلاهبرداری، مجرم با استفاده از تقلب، جعل و دروغ و با به کار بردن حیله، شخص دیگر را فریب می‌ دهد و سود و منفعت حاصل می‌ کند، در مورد انتقال مال غیر، کالای فروخته شده واقعی است، اما فروشنده که مالک اصلی ملک نیست، از ابزار تقلبی استفاده نمی‌ کند.
  3. مجازات فروش اموالی به ارزش هفت و نیم میلیون تومان به چه صورت است؟
    درصورت فروش مال غیر، با این ارزش مالی، جزء جرایم قابل گذشت است و مجازات آن، حبس از شش ماه تا سه و نیم سال می‌ باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *