نحوه محاسبه قدرالسهم زمین آپارتمان

نحوه محاسبه قدرالسهم زمین آپارتمان

اگر قصد خرید آپارتمان را دارید باید ابتدا با نحوه محاسبه قدرالسهم زمین آپارتمان دقیقا آشنا شوید و سپس نسبت به خرید آن اقدام نمایید. به زبان ساده بخواهیم بگوییم قدر السهم زمین یعنی میزان سهمی که واحد آپارتمان از زمین کل ساختمان سهم می برد. که این مورد همانطور که گفتیم زمانی بسیار مهم می شود که قصد خرید یک یا چند واحد آپارتمان را دارید.

قدر السهم زمین چیست؟

یکی از نکات مهم در دنیای سرمایه گذاری و خرید مسکن اصطلاح قدرالاسهم زمین است، که در صوررت نداشتن آشنایی با این موضوع حقوقی می تواند شما را دچار چالش های قضایی و حقوقی بکند.

همانطور که گفتیم قدر الاسهم به میزان سهم هر خانه یا واحد آپارتمان نسبت به سهم آن از زمین ساختمان گفته می شود، یا به به عبارت دیگر به درصدی که یک ساختمان بر روی زمین بنا شئده و از متراژ مشخصی سهم می برد سهک آن گفته می شود و به زبان دیگر هر چقدر میزان زمین گرفته شده توسط ساختمان زیاد باشد قدر الاسهم واحد آپارتمان شما نیز افزایش می یابد.

محاسبه قدر السهم زمین

با توجه به توضیحات ارائه شده درباره قدرالسهم زمین، مورد بعدی که باید بدانیم نحوه  و اصول محاسبه این موضوع است که خریداران ملک و آپارتمان ها باید به طور دقیق از این موضوع آگاه باشند. چند شکل مختلف برای این محاسبه وجود دارد:

اگر همه واحد ها به یک اندازه و متراژ بودند

قدرالسهم زمین =تعداد کل واحدها÷ متراژ کل ساختمان

در اولین شکل اگر متراژ واحد ها باهم یکی باشند برای اینکه بخواهیم میزان سهم زمین هر واحد آپارتمان را مقایسه کنیم، متراژ کل زمین ساختمان را باید بر کل تعداد واحد های موحود تقسیم نماییم تا قدرالسهم زمین هر واحد به دست بیایید. یعنی اگر شما یک آپارتمان 5 طبقه دارید که میزان متراژ هر واحد آپارتمان یکی ست و میزان متراژ زمین ساختمان 1500 متر باشد و هر واحد 250 متر در این جا شما باید 1500 متر را تقسیم بر 5 کنید که در این مثال میزان قدرالسهم هر واحد 300 متر می شود.

قدرالسهم زمین

متراژ واحد های آپارتمان باهم متفاوت باشد

میزان سهم مالک از زمین=جمع مساحت کل واحدهای مسکونی÷( متراژ واحد مالک× متراژ کل ساختمان)

اگر شما یک زمین به متراژ 2000 متر دارید که یک آپارتمان 5 واحدی در آن ساخته شده است، ولی دو واحد آن 200 متر و 3 واحد دیگر150 متر باشد برای محاسبه شما باید از فرمول بالا استفاده کنید یعنی متراژ کل یعنی 2000 متر را در ملک خودتان (مثلا 200 متری) ضرب می کنیم می شود 400.000 و سپس تقسیم می کنیم بر حاصل جمع متراژ تمام واحدهای ساختمان اینجا یعنی 850  که قدر السهم در اینجا 470 می شود.

سند قدر السهم زمین

درباره سند قدرالسهم باید بگوییم که، برای برخی از املاک همان سند ساختمانی است که در آن سند قدرالسهم زمین قد شده است البته چند نکته در اینباره وجود دارد:

  1. اگر زمین وقفی باشد، قدر السهم به سازمان اوقاف می رسد و در سند شما فقط صاحب آپاتمان یا همان اعیان روی زمین هستید.
  2. در املاکی که شما می توانید قدرالسهم داشته باشد در سند با عنوان قدرالسهم ملک مشاع نام برده می شود.
  3. درباره ملک تجاری که توسط شهرداری مشخص می شود، یا در سند این موضوع قید میشود، یا باید یک سند جداگانه برای این موضوع دریافت کنید.

پارکینگ و انبار در محاسبهقدر السهم زمین

پارکینگ و انباری که یکی از بخش های برخی از ساختمان ها و آپارتمان ها است، در صورتی می توان در قدر السهم ملک شما به حساب آورد که، در سند به مالکیت این موضوع ذکر شده باشد اگر در سند پارکینگ و ابناری آمده باشد در محاسبه نیز قید می شود و اگر هیچ اشاره ای به داشتن پارکینگ و یا انباری در سهم شما نشده باشد در قدر السهم نیز سهمی نمیبرید.

نکته: پارکینگ و انباری به طور کلی سهم کمی از قدرالسهم زمین دارند مثلا در اصطلاح یک دهم و یا یک بیستم می شود، و نسبت به ملک مسکونی ارزش مالی خاصی ندارد.

قدر السهم ملک مشاع

سخن پایانی

اگر شما در زمینه ملک نیاز به مشاوره حقوقی ملکی دارید و یا در قدرالسهم شما دچار اختلافاتی شده است، گروه تاوکیل در کنار شما ست تا هر گونه مشاوره حقوقی را که نیاز دارید ارائه دهد.

سوالات متداول نحوه محاسبه قدرالسهم زمین آپارتمان

  1. چگونه قدرالسهم زمین آپارتمان محاسبه می‌ شود؟
    محاسبه قدرالسهم زمین آپارتمان بستگی به چندین عامل دارد، اما یکی از روش‌ های معمول برای این محاسبه عبارت است از تقسیم کل متراژ زمین بین تعداد واحدهای مسکونی یا تجاری. به عبارت دقیق‌ تر، قدرالسهم معادل متراژ زمین تقسیم بر تعداد واحدها می‌ شود.
  2. آیا عوامل دیگری نیز در محاسبه قدرالسهم زمین آپارتمان تاثیر دارند؟
    بله، عوامل متعددی در محاسبه قدرالسهم تاثیر دارند. به عنوان مثال، موقعیت زمین، ابعاد طبیعی آن، ضریب کاربری اراضی، مقررات شهرسازی و ساختمانی، نوع و کاربری واحدهای مسکونی یا تجاری، و قوانین محلی. این عوامل می‌ توانند تفاوت‌ های قابل توجهی در محاسبه قدرالسهم ایجاد کنند.
  3. چطور می‌ توان تفاوت در قدرالسهم زمین آپارتمان را درک کرد؟
    تفاوت‌ ها در قدرالسهم زمین ممکن است به دلیل متغیرهای مختلفی باشد. مقایسه قدرالسهم‌ ها در مناطق مشابه یا با مشخصات مشابه زمین های مجاور می‌ تواند به درک بهتری از این تفاوت‌ها کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *