پرداخت نفقه فرزند در صورت واگذاری حضانت به مادر

پرداخت نفقه فرزند در صورت واگذاری حضانت به مادر

در همین ابتدا باید مشخصا بگوییم که پرداخت نفقه فرزند در صورت واگذاری حضانت به مادر، در شرایطی پدر زنده است و توانایی مالی دارد با پدر فرزند است. در صورت فوت پدر و یا نداشتن استطاعت مالی جد پدری فرزند باید این مسئولیت را انجام دهد و اگر شرایط برای ایشان نیز مقدرو نباشد یعنی فوت شده باشد و یا استطاعت مالی نداشته باشد به عهدع مادر و جد مادری و جدات پدری که واجب است بر آن ها نفقه آن فرزند باید نفقه را پرداخت کنند. با این حال باید به توضیحات دیگری در این زمینه پرداخت تا به طور دقیق و اصولی مسئله مشخص شود.

درباره نفقه کودک

نفقه کودک شامل هزینه‌ های مسکن، غذا، لباس، اجناس خانه، و سایر هزینه‌ های ضروری مانند درمان و تحصیل است. گفتن این نکته که دولت نیز باید از زنان بدون همسر که حضانت فرزند یا فرزندان خود را برعهده دارند، حمایت‌ هایی در حوزه رفاه اجتماعی ارائه دهد ضروری ست. جامعه نیز موظف است این زنان را اراده و تلاش آنها را در پرورش و تربیت فرزندانشان ارزشمند بشناسد و از آنان احترام بگذارد.
زنانی که با تمام مشکلات ناشی از شکست در زندگی مشترک، با ایثار و علاقه به پذیرفتن مسئولیت پرورش فرزندانشان مشغول به فعالیت هستند، ارزشمندند. اگر یک مادر آمادگی حضانت فرزند را اعلام کرده باشد، دولت باید از طریق دادگاه خانواده، حمایت لازم را به ایشان ارائه دهد. دادگاه نیز باید نفقه را با توجه به شرایط اقتصادی و با توجه به تورم محاسبه کرده و به میزان واقعی و عادلانه تعیین کند.
گفتن این نکته نیز مهم است که؛ در حال حاضر، مقدار نفقه اولاد که در دادگاه‌ ها تعیین می‌ شود، بسیار اندک و غیر واقعی است. متاسفانه، در اکثر صورت‌ ها، مبلغ نفقه اولاد به میزان بین ۳۰ تا ۵۰ هزار تومان در ماه محدود می‌ شود. این مقدار که به عنوان نفقه اولاد تعیین می‌ شود، همچنان که می‌ دانیم، بسیار ناچیز است.
حتی رئیس محکمه یا کارشناس‌ ها که ممکن است نظریه نفقه را مطرح کنند، در صورت داشتن فرزند، از ناکارآمدی این مقدار آگاه هستند. این مبلغ حاصل فقط از انجام هزینه‌ های خوراک و لباس است و به مسکن اشاره ندارد. حتی اگر این دو قلم هزینه با مقدار ۵۰ هزار تومان نیز تأمین شوند،
امروزه کفایتی برای تأمین نیازهای یک کودک، به خصوص در صورتی که فرزند در مرحله تحصیلی باشد و مادر دارای درآمد نباشد، نخواهد کرد. بنابراین، انتظار داشتن از مادر که با این مبلغ معدودی که پدر برای فرزند خود به حکم دادگاه پرداخت می‌ کند، توانایی تأمین هزینه‌ های مسکن، خوراک، لباس، درمان، اثاث البیت و تحصیل فرزند را داشته باشد، غیر واقعی و بی‌ معنی است.
پرداخت نفقه فرزند
نفقه فرزند از نگاه قانون

مسئولیت پرداخت نفقه فرزند از نگاه قانون

ماده 1199 قانون، درباره پرداخت نفقه فرزند، در شرایط متفاوت، توضیح داده است، این ماده، به این صورت بیان شده است که:
“نفقه اولاد، بر عهده پدر است [و] پس از فوت پدر یا عدم قدرت او به انفاق، به عهده اجداد پدری است، با رعایت الاقرب‌ فالاقرب. در صورت ‌نبودن پدر و اجداد پدری و یا عدم قدرت آن ها، نفقه بر عهده مادر است. هر گاه مادر هم، زنده و یا قادر به انفاق نباشد، با رعایت الاقرب فالاقرب به عهده اجداد و جدات مادری و جدات پدری واجب‌ النفقه است و اگر چند نفر از ‌اجداد و جدات مزبور از حیث درجه اقربیت، مساوی باشند، نفقه را باید، به حصه متساوی، تادیه کنند.”
بر اساس این ماده، می توان، در پاسخ به این پرسش که مسئولیت پرداخت نفقه فرزند در صورت واگذاری حضانت به مادر با چه کسی است؟ گفت:
  • پدر.

  • اجداد پدری، با رعایت دوری و نزدیکی؛ در صورتی که پدر، زنده نبوده یا از توان مالی لازم، برخوردار نباشد.

  • مادر، در شرایطی که پدر و اجداد پدری، در قید حیات نبوده یا از توان مالی کافی، برخوردار نیستند.

  • اجداد و جدات مادری و جدات پدری واجب النفقه، در شرایطی که مادر، از توان مالی کافی، برای پرداخت نفقه فرزند تحت حضانت خود، برخوردار نباشد یا با پرداخت نفقه، در معیشت و گذاران زندگی خود، دچار بحران شود.

شرایط پرداخت نفقه فرزند در صورت واگذاری حضانت به مادر

حال که دانستیم در چع شرایطی امکان نفقه دادن به فرزند به مادر و یا پدر و یا اجداد او تعلق می گیرد، حال این پرسش مطرح می شود که ظرایط پرداخت به چه صورت است و چگونه باید پرداخت انجام شود.

طبق قوانین ماده 1197 و 1198 قانون اساسی کشور، کسی که پرداخت کننده نفقه فرزند است و کسی که دریافت کننده نفقه است به طور کامل و دقیق بیان شده است:

قانون 1197:”کسی مستحق نفقه است که ندار باشد و نتواند با اشتغال یافتن،  معیشت خود را تامین سازد.”

قانون 1198: “کسی باید نفقه را پرداخت کند که برای پرداخت نفقه تمکن مالی داشته باشد. یعنی بتواند، نفقه بدهد، بدون اینکه در وضع معیشت خود، دچار ‌مشکل گردد؛ برای تشخیص تمکن، باید، کلیه تعهدات و وضع زندگانی شخصی او در جامعه، در نظر گرفته شود.”

پس از توضیح دقیق این ماده های قانونی شرایط پرداخت نفقه وابسته به: شرایط مالی فرد نفقه دهنده و همچنین نداشتن استطاعت مالی فردی که نفقه میگیرد به شکلی در صورت دریافت نکردن نفقه در گذارن امورد زندگی دچار مشکل شود.

پرداخت نفقه فرزند

سخن پایانی

نفقه مسئله پیچیده و عمیقی ست که در این مجال به بخشی از این مبحث عمیق پرداختیم، که نفقه فرزندی که حضانت او با مادرش است به چه صورت است. اگر در این زمینه نیاز به مشاوره حقوقی خانواده هستید گروه تاویکل در کنار شماست یا ما تماس بگیرید.

سوالات متداول پرداخت نفقه فرزند در صورت واگذاری حضانت به مادر

  1. در چه صورت نفقه فرزند بر عهده مادر است؟
    در صورتی که پدر فرزند در قید حیات نباشد، یا استطاعت مالی نداشته باشد، همچنین پدربزرگ فرزند نیز به همین صورت امکان پرداخت نفقه را نداشته باشد.
  2. اگر پدر توانایی پرداخت نفقه فرزند را نداشته باشد چه می شود؟
    در این حالت اول جد پدری فرزند باید نفقه را پرداخت کند، در صورت نبود او یا تمکن مالی نداشتن مادر و اجداد مادری.
  3. نفقه فرزند در دادگاه چگونه و بر چه معیاری محاسبه می شود؟
    در صورت توانایی مالی داشتن پدر باتوجه به میزانی که پدر در توان دارد و همچنین حقوقی که فرزند دارد مثل حق مسکن، حق خوراک، حق پوشاک، حق درمان و تحصیل.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *