چه مدارکی برای گرفتن حق طلاق لازم است؟

چه مدارکی برای گرفتن حق طلاق لازم است

قانون، حق طلاق را به نفع مردان تعریف کرده است که این موضوع باعث می‌ شود زنی که وکالت طلاق (یا حق طلاق) را از همسرش بگیرد، امتیاز بزرگی را دریابد. گرفتن حق طلاق از مرد (دادن حق طلاق به زن) به نظر پیچیده نمی‌ آید واینکه چه مدارکی برای گرفتن حق طلاق لازم است. برای دریافت وکالت طلاق، علاوه بر مدارک شناسایی و عقدنامه زوجین، باید توجه داشت که این وکالت باید به صورت رسمی در دفترخانه صادر شود. مثلاً می‌ تواند به صورت جداگانه تنظیم شده یا به عنوان شرطی در سند ازدواج ذکر و امضاء شده باشد.

انواع وکالت برای حق طلاق زن

وکالت در طلاق که مرد به زن می‌ دهد به دو صورت انجام می‌ شود
  • اول، در زمان عقد نکاح توسط مرد به زن داده می‌ شود و در عقدنامه ثبت می‌ شود.
  • دوم، پس از عقد، زوجین به دفتر اسناد رسمی می‌ روند و با ارائه اصل عقدنامه، شناسنامه و کارت ملی، از دفتر می‌ خواهند که سند وکالت در طلاق را تهیه کند.
به زنانی که وکالت در طلاق را از همسرانشان می‌ گیرند، توصیه می‌ شود که کپی از اصل شناسنامه و کارت ملی زوج را به همراه اصل وکالت نامه در اختیار داشته باشند. در صورت گم شدن یا پاره شدن اصل وکالتنامه، با ارائه مدارک شناسایی می‌ توانید به دفترخانه مراجعه کرده و رونوشت آن را بدست آورید.
مهم‌ ترین نکته، متن وکالت در طلاق است. متاسفانه، بسیاری از وکالت در طلاق‌ های اخذ شده توسط خانم‌ ها، به خصوص مواردی که در ضمن عقد در سند ازدواج داده شده است، ناقص است و ممکن است در اعمال عملیاتی مشکلاتی پیش آید.

روش دادن حق طلاق برای زوجه در خارج از کشور

سه روش برای دادن حق طلاق برای شخص خارج از کشور وجود دارد:

الف) حضور و امضای موکل، کسی که می‌ خواهد وکالت دهد، در ایران یا خارج از کشور کافی است برای اعمال وکالت، بدون نیاز به حضور همسر. به عنوان مثال، زوجین می‌ توانند به دفتر اسناد رسمی یا سفارت ایران در خارج از کشور مراجعه کنند.
ب) وکالت دادن برای طلاق تنها مختص مردان نیست، بلکه زنان نیز می‌ توانند، چه در ایران و چه خارج از کشور، با تعیین حدود اختیارات وکیل، مثل بخشیدن (بذل)، حضانت، ملاقات فرزندان و …، به دیگری و حتی شوهر وکالت دهند.
ج) به منظور سهولت در امور وکالت برای ایرانیان مقیم خارج از کشور، سامانه “میخک” تأسیس شده است که امکان حق طلاق به نام هر کسی که مایل است، برای ایرانیان دارای کد ملی در خارج از کشور را فراهم می‌ کند. این سامانه متن نمونه ای را به صورت پیش فرض دارد که البته قابلیت تغییر و اضافه کردن موارد دیگر را نیز دارد.
حق طلاق زن
گرفتن حق طلاق

آیا دفترخانه های ازدواج و طلاق، حق طلاق را ثبت نمی کنند؟

بله، چنین مسائلی در دفاتر رسمی برای برخی از زوجین پیش می‌ آید. بعضی از دفاتر رسمی از نوشتن وکالت طلاق (حق طلاق) یا بخشیدن مهریه و موارد مشابه خودداری می‌ کنند. دلیل این اقدام ممکن است ترس از جر و بحث و تبعات آینده برای زوجین باشد یا حتی ممکن است دفتر رسمی از این نوع مسائل معترض شود و با یک “نه” خود را راحت می‌کند.
بخشی از دفاتر رسمی اعلام می‌ کنند که فقط در صورتی وکالت نظیر این موارد را تنظیم می‌ کنند که حتماً مهریه بخشیده شود. همچنین برخی از دفاتر این امر را متوقف می‌ کنند و می‌ گویند که تنظیم حق طلاق یا بخشش مهریه را به حضور یکی از بستگان درجه یک زوجین واگذار می‌ کنند. این دفاتر در واقع سعی دارند از دردسرهای آینده که ممکن است زن در تحت فشار و اجبار مهریه را بخشیده باشد، جلوگیری کنند.

برای مشاوره درباره دادن حق طلاق با وکلای تاوکیل صحبت کنید

اگر سوالی درباره وکالت حق طلاق دارید یا به وکیل یا مشاور حقوقی برای اعمال آن نیاز دارید، یا احتیاج به معرفی دفتر اسناد رسمی برای وکالت در طلاق در تهران دارید، با ما تماس بگیرید. اغلب دفاتر اسناد رسمی شرایطی را برای حق طلاق و موارد مشابه تعیین می‌ کنند و ما آماده‌ ایم به شما کمک کنیم.

سخن پایانی

گرفتن حق طلاق برای زنان یا اگر مردی قصد دارد این حق را به زوجه خود بدهد، راه های مختلفی در شرایط مختلفی وجود دارد. اگر نیاز به مشاوره در این زمینه دارید با وکلای تاویل تماس بگیرید.

حق طلاق برای زنان
گرفتن حق طلاق برای زن

سوالات متداول چه مدارکی برای گرفتن حق طلاق لازم است؟

  1. چگونه می‌ توانم حق طلاق را به عنوان یک زن درخواست کنم؟
    برای درخواست طلاق به عنوان زن، می‌ توانید به دفترخانه مراجعه کرده و درخواست خود را ثبت کنید یا با وکیل یا مشاور حقوقی مشورت کنید تا در مراحل لازم کمک تان کنند.
  2. مدارک مورد نیاز برای درخواست حق طلاق چیست؟
    ممکن است به شناسنامه، کارت ملی، عقدنامه ازدواج، و دیگر مدارکی که احتیاج به آنهاست نیاز داشته باشید.
  3. آیا برای درخواست طلاق نیاز به وکیل یا مشاور حقوقی دارم؟
    استفاده از وکیل یا مشاور حقوقی برای درخواست طلاق به کمک شما می‌ آید. اما نه اجباری است و شما می‌توانید خودتان به صورت شخصی نیز اقدام کنید.
  4. چه مراحلی باید برای گرفتن حق طلاق طی کنم؟
    مراحل گرفتن حق طلاق شامل ثبت درخواست، مذاکره و مشاوره حقوقی، و در نهایت رسیدگی قضایی می‌ شود.
  5. چه تأثیراتی بر اطلاعات مالی و حضانت فرزندان من دارد؟
    حقوق مالی و حضانت فرزندان ممکن است بسته به شرایط موجود در پرونده طلاق تأثیراتی داشته باشد که نیاز به مشاوره حقوقی دارد.
  6. آیا در موارد خاصی می‌ توانم از مسائل حقوقی و نفقه استفاده کنم؟
    بله، در شرایط خاص ممکن است بتوانید از حقوق مالی و حقوق نفقه استفاده کنید، اما نیاز به مشاوره و پیگیری دقیق دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *