تفاوت حکم تخلیه و دستور تخلیه ملک چیست؟

تفاوت حکم تخلیه و دستور تخلیه ملک چیست

طبق قانون موجر و مستأجر مصوب ۱۳۷۶، در صورت پایان یافتن قرارداد اجاره و وجود شرایط لازم در تنظیم قرارداد، مالک می‌ تواند از طریق شورای حل اختلاف یا اجرای ثبت، درخواست تخلیه فوری ملک را داشته باشد. اصلی‌ ترین دلیل این دستور تخلیه، سرعت در تخلیه ملک است، با وجود اینکه حکم تخلیه به رسیدگی و اجرای آن زمان زیادی می‌ برد، اما تصمیم به تخلیه فوری، از منظر سرعت و سهولت در تخلیه املاک، این اقدام را موجه می‌ کند. در ادامه به بررسی دقیق اینکه تفاوت حکم تخلیه و دستور تخلیه ملک چیست؟ خواهیم پرداخت با تاوکیل همراه باشید.

چه تفاوت هایی بین حکم تخلیه و دستور تخلیه وجود دارد؟

بین این دو اصطلاح و دستور قضایی از جهات؛ شرایط صدور، شیوه اجرا تفاوت هایی وجود دارد که در ادامه به بررسی آن می پردازیم:

تفاوت دستور تخلیه با حکم تخلیه در شرایط صدور

تفاوت اصلی بین دستور تخلیه و حکم تخلیه در شرایط صدور آن‌ ها قرار دارد. برای استفاده از مزیت دستور تخلیه موجود در قانون موجر و مستأجر سال ۷۶، قرارداد اجاره باید به شرایط زیر تطابق داشته باشد:
  1. قرارداد باید به صورت کتبی با درج مدت مشخص باشد.
  2. مدت قرارداد به پایان رسیده باشد.
  3. قرارداد باید در دو نسخه تنظیم شده و با امضای دو شاهد صحت یابد.
  4. در قرارداد هیچ گونه اشاره‌ ای به سرقفلی نباشد.
در صورتی که هر یک از این شرایط برای دستور تخلیه وجود نداشته باشد، امکان تخلیه فوری ملک وجود ندارد، به عنوان مثال اگر قرارداد شفاهی باشد یا دو شاهد نداشته باشد یا در یک نسخه تنظیم شده باشد و… در این حالت، موجر باید تقاضای صدور حکم تخلیه کند و پس از رسیدگی قضایی، در صورتی که موجر حق باشد، حکم تخلیه صادر می‌ شود.
تفاوت دستور تخلیه با حکم تخلیه
دستور تخلیه و حکم تخلیه

تفاوت دستور تخلیه با حکم تخلیه در نحوه اجرا

با نظر به نحوه اجرایی بودن، تفاوت‌ های دستور تخلیه و حکم تخلیه به شرح زیر است:
  1. دستور تخلیه به‌ محض صدور قطعی و بدون امکان اعتراض است، درحالی‌ که حکم تخلیه قطعی نبوده و ممکن است در دادگاه عمومی حقوقی مورد بازنگری قرار گیرد.
  2. بعد از صدور دستور تخلیه، طبق مقررات، ظرف ۲۴ ساعت به مستأجر ابلاغ می‌ شود و او موظف است ظرف سه روز مقررات دستور را اجرا کند؛ در غیر این صورت، اجرای این دستور توسط ماموران کلانتری و اجرای احکام دادگاه صورت می‌  گیرد، حتی اگر مستأجر در محل حضور نداشته باشد یا مانعی به اجرای دستور داشته باشد و اموال وی با تهیه لیست به نزدیک‌ ترین انبار عمومی منتقل می‌ شود. اما اجرای حکم تخلیه نیازمند صدور اجراییه است و بعد از گذشت ۱۰ روز از تاریخ ابلاغ، پرونده اجرایی تشکیل می‌ شود و فرآیند طولانی‌  تری برای اجرا دارد.

نکات حقوقی مهم دستور تخلیه و حکم تخلیه

به موجب ماده ۹ قانون شورای حل اختلاف، مرجع صدور دستور تخلیه و حکم تخلیه، شورای حل اختلاف است، مگر آنکه در قرارداد اجاره، سرقفلی تعیین شده باشد که در این صورت، مرجع رسیدگی دادگاه می‌ باشد. طبق این ماده، قاضی شورا با مشورت اعضای مربوطه در مورد این اختلاف تصمیم خواهد گرفت.
در صورتی که به دلیل وقوع حوادث غیرمنتظره، مستاجر قادر به تخلیه ملک اجاره شده نباشد و درخواست دهد که فرصت داده شود، مرجع قضایی ممکن است با اعطای یکبار مهلت به مستاجر به مدت حداکثر یک ماه، موافقت کند.
دعوای تخلیه یک دعوای غیرمالی است. در این متن، تفاوت‌ های دستور تخلیه با حکم تخلیه مورد بررسی قرار گرفته و نکات مهمی مانند شرایط لازم در قرارداد اجاره برای بهره‌ گیری از مزایای دستور تخلیه و همچنین طولانی بودن روند قضایی حکم تخلیه نسبت به دستور تخلیه بیان شده است. برای مشاوره با وکیل متخصص در زمینه قوانین اجاره، می‌ توانید با مجموعه تاوکیل تماس گرفته و مشاوره دریافت نمایید.

شرایط قانونی دستور تخلیه  یا تخلیه فوری چیست؟

وجود یک قرارداد اجاره به صورت کتبی در دو نسخه، با امضای دو شاهد زیر قرارداد اجاره، اتمام مدت اجاره، و عدم تمدید قرارداد اجاره بین موجر و مستاجر، همه این موارد باید موجود باشند تا دستور تخلیه یا همان تخلیه فوری صادر گردد.
اگر یکی از موارد فوق وجود نداشته باشد، مانند قرارداد اجاره شفاهی باشد یا تمدید به صورت شفاهی اتفاق افتاده باشد یا دو نفر شهود زیر قرارداد اجاره را امضاء نکرده باشند یا مدت اجاره منقضی نشده باشد، امکان صدور دستور تخلیه یا تخلیه فوری وجود ندارد. در این صورت، اگر مالک به هر دلیلی تخلیه ملک را می خواهد، باید تقاضای صدور حکم تخلیه داشته باشد و در این شرایط حکم تخلیه صادر خواهد شد.

صلح و سازش در تخلیه فوری

در حال حاضر، مراجع قضایی از جمله شوراهای حل اختلاف تلاش می‌ کنند تا در مواردی که دستور تخلیه صادر شده است، صلح و مصالحه بین طرفین دعوا را ترویج دهند. اغلباً یک جلسه صلح و مصالحه برای مواردی که مورد دستور تخلیه قرار گرفته‌ اند، تعیین می‌ شود. این موضوع یک نقطه مشترک بین تفاوت دستور تخلیه و حکم تخلیه است، زیرا با توافق موجر و مستاجر، مدت زمانی برای تخلیه مستاجر تعیین می‌ شود و مستاجر متعهد می‌ شود که در زمان مقرر تخلیه را انجام دهد. اگر مستاجر در زمان معین به تعهد خود عمل نکند، این تعهد قابل اجرایی است و می‌ توان از طریق اجرای احکام شورای حل اختلاف مربوطه ملک را تخلیه کرد. در صورت عدم دستیابی به توافق بین موجر و مستاجر، دستور تخلیه صادر می شود.

هزینه تخلیه ملک چقدر است؟
هزینه تخلیه ملک

هزینه های تخلیه ملک

  • هزینه دادرسی
    هزینه‌ ای است که باید به قوه قضاییه پرداخت شود تا دادگاه رسیدگی به تخلیه شما داشته باشد. مبلغ این هزینه دویست هزار تومان است.
  • حق الوکاله وکیل
    برای ارائه خدمات وکالت در مورد تخلیه، حق الوکاله هر وکیل متفاوت است که برای دریافت مشاوره و داشتن وکیل در پروسه دادگاه می توانید با گروه تاوکیل تماس بگیرید.
سخن پایانی

بحث موجر و مستاجر یکی از اختلافات رایج در بیشتر دادگاه هاست. از این رو اطلاعات دراینباره می تواند به شما کمک شایانی کند. در این مقاله تلاش کردیم به بخشی از بحث موجر و مستاجرها یکی حکم و دستور تخیسه بپردازیم.

سوالات متداول تفاوت حکم تخلیه و دستور تخلیه ملک چیست؟

  1. پس از گرفتن حکم تخلیه چه باید کرد؟
    وقتی حکم تخلیه مستأجر صادر شد، موجر از دفترخانه‌ مربوط حکم اجرایی میگیرد و هم چنین مستأجر به مدت ده روز می تواند برای اعتراض در حکم اقدام نماید.
  2. اگر پس از حکم مستاجر به ملک آسیبی وارد کرده باشد چه باید کرد؟
    اگر مستأجر خسارتی به ملک وارد کرده باشد، موجر نباید مبلغ را از رهنی که در دست دارد کم کند و باید از مراجع قانونی درخواست نماید.
  3. اگر مستاجر در برابر حکم تخلیه مقاومت کرد چه می شود؟
    اگر مستاجر در برابر حکم تخلیه مقاومت کند دارای قوانینی ست که ممکن است مبتلا به شود، و سریعا نسبت به حکم اقدام به تخلیه نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *