حضانت دختر بعد از طلاق مادر و پدر

حضانت دختر بعد از طلاق مادر و پدر

بهتر است ابتدا بدانیم حضانت به چه معنی ست تا درباره حضانت فرزندان بتوانیم بحث داشته باشیم، در یک تعریف ساده حضانت همان نگهداری، تریبت و رشد فرزند است و در مفهوم معنی با ولایت داشتن یا قیمومیت داشتن کاملا فرق می کند. و همانطور که می دانید به طور عادی حضانت فرزندان با پدر و مادر است و زمانی بحث انتخاب حضانت پیش می آید که آن دو از یک طلاق گرفته باشند. در این مقاله قصد داریم مشخصا درباه حضانت دختر بعد از طلاق مادر و پدر صحبت کنیم. با تاوکیل همراه باشید.

حضانت فرزند دختر بعد از طلاق والدین

همانطور که توضیح دادیم حضانت فرزندان بر عهده هم مادر و هم پدر است مگر در صورتی که از هم طلاق بگیرند یا جدا از هم زندگی کنند. طبق ماده 1169 قوانین مدنی درباره حضانت فرزند باید بگوییم که در 7 سال اول زندگی فرزند (چه دختر و چه پسر) حضانت با مادر است. ولی بعد از 7 سالگی حضانت دختر تا 9 سالگی به پدر سپرده می شود.

پس از 9 سالگی فرزند دختر نیز حضانت او به انتخاب خود دختر و مصلحتی که دادگاه مشخص می کندبه پدر یا ماد و یا به طور کل شخص دیگری سپرده می شود البته با نفقه ای که از طرف پدر باید برای دختر واریز شود.

تکلیف حضانت دختر با پدر یا مادری که انحطات اخلاقی دارند

اگر در زمان طلاق پدر یا مادر مدعی این موضوع باشند که دیگری دارای انحطاتات اخلاقی است، در دادگاه با مطرح کردن این موضوع در زمان تعیین تکلیف حضانت فرزند با اثبات این موضوع حضانت فرزند را از دیگری بگیرند.

 موارد انحطات اخلاقی مادر – پدر

  1. داشتن اعتیاد به قمار، مواد مخدر، الکل و..
  2. وجود فساد های اخلاقی و بددهنی
  3. داشتن بیماری های روانی( به تشخیصص پزشک قانونی)
  4. سوء استفاده از کودک به عنوان تکدی گر، قاچاق، کودک کار و..
  5. داشتن دست به زن و ضرب و جرح های زیاد.

این ها مواردی ست که در صورت ثابت شدن در دادگاه برای هریک از والدین او از حضانت گرفتن کودک خود محروم می شود.

حضانت فرزند
نکات مهم درباره حضانت فرزند دختر

نکات مهم درباره حضانت فرزند

همانطور که تا الان توضیح دادیم؛ داشتن حضانت حق مادر و پدر است و هیچکدام از والدین نمی توانند از این مسئولیت سر باز کنند.

مگر اینکه درباره حضانت گرفتن به توافق فی مابین یکدیگر رسیده باشند که در این صورت اگر مشکلی برای کودک وجود نداشته باشد موردی ندارد در غیر اینصورت قاضی نسبت به این توافق وجود می کند و توافق را باطل اعلام میکند.

زمانی که حضانت فرزند دختر به هر یک از والدین سپرده می شود او نمی تواند نسبت به ملاقات داشتن کودک با والد دیگر ممانعتی ایجاد کند.

هیچ یک از والدین نمیتوانند نسبت به حضانت فرزند که بر عهده آنان گذاشته شده سرباز زنند زیرا قانون این تکلیف را بر عهده آنان گذاشته است. مگر اینکه بین والدین برای حضانت فرزندتوافقی ضورت گرفته باشد و یا از طریق مراجع قانونی حضانت را با توجه به اینکه بر عهده والد است به دیگری بسپرد اقدام نمایند.

“اگر هر یک از والدین نسبت به حضانت فرزند سرباز زند طبق ماده قانون 1172 مدنی : در صورت امتناع یکی از ابوین از حضانت ، حاکم باید به تقاضای دیگری یا تقاضای قیم یا یکی از اقربا و یا به تقاضای مدعی ‌العموم ، نگهداری طفل را به هر یک از ابوین که حضانت به عهده‌ی اوست الزام کند و در صورتی که الزام ممکن یا مؤثر نباشد حضانت را به خرج پدر و هر گاه پدر فوت شده باشد به خرج مادر تأمین کند.”

طبق قانون 1171 لگر یکی از والد های کودک فوت کند حضانت با والدی ست که زنده است حتی اگر والد فوت شده پدر باشد و برای کودک خود قیمی را مشخص کرده باشد باز حضانت به مادر میرسد زیرا هماطور که در ابتداری مطلب توضیح دادیم شحضی که حضانت را بر عهده دارد با شخصی که قیم فرزند است متفاوت از یکدیگر هستند. و پدربزرگ و یا هر قیم دیگری فقط به دلیل قیمومیت نمیتواند بدون دلایل مشخصی حضانت فرزند را از مادر بگیرد.

اگر پدر مادری که از یکدیگر جداشده اندو حضانت کودک با یکی از آن هاست ولی قانون صلاحیت حضانت هیچیک را تعیین نمیکند قیوم یا اقربای طفل میتوانند به دادگاه تقاضا دهند یا حتی قوه قضائیه به صلاح دید خود درباره حضانت کودک تصمیم مشخصی ا اتخاد نماید.

حضانت فرزند
حضانت فرزند دختر
سخن پایانی

در این مقاله تلاش کردیم تا به همه جوانب حضانت فرزند دختر در صورت طلاق والدین و یا زندگی جدا این دو بپردازیم، اگر شما دراینباره نیاز به داشتن اطلاعات بیشتری هستید و یا نیاز به کمک و مشاوره دارید گروه وکلای تاوکیل در کنار شماست.

سوالات متداول حضانت دختر بعد از طلاق مادر و پدر

  1. حضانت فرزند دختر پس از 9 سالگی به چه کسی میرسد؟
    پس از 9 سالگی، دختر به انتخاب خود و به صلاح دید دادگاه و قانون بین پدر و مادر یا شخص سومی انتخاب می شود.
  2. اگر والدین هردو به مواد مخدر اعتباد داشته باشند حضانت فرزند دختر به چه کسی میرسید؟
    اگر دادگاه تشخیص دهد که والدین هیچکدام صلاحیت به سرپرستی داشتن دختر خود را ندارند به شخص سومی مثل نزدیکان آن ها و یا بهزیستی میسپارد تا والدین از دام اعتیاد رها شوند.
  3. در چه صورت حضانت فرزند دختر با پدر است؟
    فرزند دختر تا 7 سالگی نزد مادر است از 7 سالگی تا 9 سالگی نزد پدر است و از 9 سالگی به بعر به انتخاب خود دختر و همچنین صلاح دید دادگاه مشخص می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *