حقوق زنان در ازدواج چیست؟

حقوق زنان در ازدواج

ازدواج نوعی قرار داد است و در این قرارداد یک سری حقوق و وظیفه بر گردن زوجین است که باید انجام شود. در این مقاله تلاش داریم تا به طور دقیق به پاسخ سوال حقوق زنان در ازدواج چیست؟ بپردازیم با تا وکیل همراه باشید.

برخی اوقات با به وجود آمدن مشکلاتی در زندگی های مشترک نیاز است تا به صورت قانونی موارد پیگیری شود تا حقوق زوجین پایمال نشود و زندگی اوضاع بهتری پیدا کند. همانطور که در مباحث قبلی موجود در سایت تاوکیل به بررسی حق طلاق پرداختیم و اطلاع دارید که حق طلاق به طور عموم با مردان است، با این حال برخی حقوق در زندگی برای زنان است تا این موضوع عادلانه شود. بهتر است خانم ها درباره حقوق خود در ازدواج به طور دقیق اطلاعات داشته باشند تا به مشکلی در این مسئله برنخورند.

حقوق مالی زنان در ازدواج

با توجه به قانون مدنی، ازدواج به دو صورت می‌ باشد: اول، ازدواج موقت که به آن “صیغه موقت” نیز گفته می‌ شود؛ و دوم، ازدواج دائمی که به آن “ازدواج دائم” گفته می‌ شود. با این حال، ویژگی مشترک این دو نوع ازدواج حق و حقوق مالی است که قانون برای زنان مطرح کرده است و بر وظایف مرد است تا پرداخت نماید.

حق مهریه

اولین و مهمترین حق زنان در ازدواج حق مهریه است. حق مهریه است، که به عنوان یک حق مالی برای زن در عقد نکاح ارائه می‌ شود و فرقی ندارد ازدواج دائم باشد و یا موقت. به طور کلی، زن به محض جاری شدن عقد نکاح، از حق مهریه‌ ای که در زمان عقد تعیین شده است، برخوردار می شود. و می‌ تواند آن را ادعا یا دریافت کند. نکته مهمی  که در حق مهریه وجود دارد این است که یکی از شروط برای اینکه ثابت شود عقد صحت دارد و باطل نیست این است که در زمان جاری شدن صیغه عقد مهریه تعیین شود مورد رضایت طرفین باشد.

حق نفقه

یکی دیگر از حقوق مالی مهم زن در زندگی مشترک، حق نفقه است. به طور کلی، مرد موظف است هزینه‌ های زندگی مشترک را مانند خوراک، پوشاک، مسکن، و… را به صورت منظم و به زن پرداخت کند و البته، زن نیز باید تمکین از همسر خود است. حق نفقه زن مختص ازدواج دائمی است و در عقد موقت این حق برای زن وجود ندارد، فقط در صورتی امکان دریافت نفقه وجود دارد که در زمان عقد جزء شروط ضمن عقد موقت ثبت شود.

حق اجرت المثل ایام زوجیت

یکی دیگر از حقوق مالی زن حق اجرت المثل ایام زوجیت است. با توجه به این قانون و این حق زنان؛ زن می تواند نسبت به کارهایی که به دستور مرد در زندگی مشترک انجام داده مزد و حقوق دریافت کند بدون اینکه قثد تبرع داشته باشد. نکته مهم در این حقوق زنان این است که متخص به عقد دائم نبوده و زن در دوران عقد موقت نیز می تواند نسبت دریافت حق اجرت المثل اقدام نماید.

حقوق مالی زن در ازدواج
حقوق مالی زن در ازدواج چیست؟

حق تنصیف اموال

حق تنصیف اموال یکی دیگر از حقوقی ست که زن در زمان ازدواج می تواند داشته باشد. یعنی اگرر در زمان عقد مرد این حق را بپذیرد و نسبت به این متعهد شود. در زمان طلاق زن باید اموالی که در طول زندگی مشترک به دست آورده را نصف کند و نصف آن را به زن بپردازد.

دیگر حقوق مالی زن در ازدواج

برخی حقوق دیگر نیز وجود دارد مثل اینکه اگر ازدواج دائم بود باشد، در صورت فوت شوهر زن از اموال مرد ارث میبرد همچنین در صورت داشتن حقوق مستمری از این حقوق نیز بهره می برد در حالی که اگر عقد موقت باشد از این حقوق منع است.

حقوق غیر مالی زنان در ازدواج

وظایف و حقوق زن و مرد در ازدواج منحر به حقوق مالی و پولی نیست بلکه در موارد غیر مالی مثل اخلاق و رفتار مرد با زن نیز مردان دارای وظایفی نسبت به همسر خود هستند که در ادامه به برخی از آن ها می پردازیم.

حق حسن معاشرت

از اصلی ترین حقوق غیر مالی زنان در ازدواج حق حسن معاشرت است. با توجه به ماده 1103 قانون اساسی؛ زوجین باید نسبت به هم از حسن رفتار و اخلاق برخوردار باشند، و باتوجه ماده 1104 برای تقویت بنیان خانواده و تربیت صحیح فرزندانشان با یکدیگر همکاری خوبی داشته باشند.

حق تحصیل

یکی دیگر از حقوقی که زنان در زمان عقد می توانند درخواست کنند حق تحصیل است. یعنی زن هر زمان که بخواهد می تواند نسبت به ادامه تحصیل اقدام کند و شوهر او نمیتواند نسبت به منع او از تحصیل اقدامی کند. نکته مهم این است که حق تحصیل برای زن در صورتی می تواند اعمال شود که زن در زمان جاری شدن عقد زن نسبت به درسافت این حق درخواست نماید و در عقدنامه این موضوع ثبت شود و مرد این موضوع را امضا کند و نسبت به این موضوع متعهد شود.

حق طلاق

با وجود اینکه حق طلاق برای مردان در ازدواج تعریف شده است با این حال اگر زنی نسبت به دریافت حق طلاق بخواهد اقدام کند مانعی وجود ندارد و مردان نیز می توانند این حق را همسر خود نیز بدهند. ولی این حق مانند حق تحصیل در زمان جاری شدن عقد باید مطرح شودو در عقد نامه ثبت شود.

حق اشتغال به کار

از حقوق غیرمالی مهم زن در زندگی مشترک، حق اشتغال به کار است. بر اساس قوانین، شوهر اگر صلاح بداند می تواند زوجه را از شغلی که با اصول و ارزش‌ های خانواده، تضاد دارد، منع کند. به همین دلیل، حق اشتغال زنان می‌ تواند به همراه عقد نکاح از سوی زن درخواست شود.

حقوق غیر مالی زنان در ازدواج
حق غیر مالی زنان

حق سفر رفتن

به طورکلی زن باید از شوهر خود تمکین کند و بدون رضایت شوهر از خانه خارج نشود و این موضوع مصداقی از عدم تمکین زن است. به همین دلیل یکی از حقوقی که زنان در طمان عقد نکاح می توانند دریافت کنند حق سفر رفتن است و نکته این حق نیز این است که جرء شروط ضمن عقد باید مطرح شود.

سخن پایانی

در این مطلب تلاش کردیم تا زنان را با حقوقی که در ازدواج می توانید داشته باشید آشنا کنیم، تا در صورت بروز هرگونه مشکلی در زمان ازدواج نسبت به حقوق خود آگاه باشید. اگر درباره هریک از حقوق به مشکلی برخوردید و نیاز به مشاوره حقوقی دارید گروه تاوکیل در کنار شماست.

سوالات متداول حقوق زنان در ازدواج چیست؟

  1. زن در ازدواج چه حقوقی دارد؟
    حقوق مای و غیر مالی مثل؛ حق مهریه، حق نفقه، حق اشتغال به کار، حق طلاق، حق حسن معاشرت.
  2. آیا زنان در ازدواج می توانند حق طلاق را داشته باشند؟
    بله در صورتی که در زمان جاری شدن عقد نسبت به این درخواست اطلاع دهد و مرد موافقت کند زن می تواند حق طلاق را داشته باشد.
  3. زنان به چه نحوی از حقوق خود در ازدواج بهره مند می شوند؟
    زن و مرد اگر با یکدیگر ازدواج کنند و عقد نکاح بین دو نفر جاری شود زن از تمام حقوقی که قانون برای وی مشخص کرده و در شروط ضمن عقد آمده است بهره می برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *