نحوه دعوای فسخ قرارداد ملکی

دعوای فسخ قرارداد ملکی
یکی از راه‌ هایی که برای شکستن قراردادهای املاک وجود دارد، فسخ قرارداد است. این امور معمولاً با طرح دعوی و اثبات دلایل موجه و قانونی ممکن است. اجرای این حق، در صورتی که طرف مقابل موافقت نکند، نیازمند رسیدگی دادگاه می‌ شود. با توجه به اینکه این مسائل به سرعت باید پیگیری شوند، آشنایی با فرآیند و مراحل آن ضروری است. در غیر اینصورت، حقوق ممکن است ضائع شده و افراد متضرر شوند. بنابراین، در ادامه مطلب، شرایط و مراحل دعوای فسخ قرارداد ملکی را بررسی می‌ کنیم.

دعوای فسخ قرارداد ملک چیست؟

اگر با زبانی ساده بخواهیم فسخ قرار داد ملکی را توضیح دهیم می شود؛ دعوای فسخ قرارداد ملک، فرآیندی است که طرف یک قرارداد ملکی، به دلایلی که معمولاً قانونی یا موجه هستند، به دادگاه مراجعه می‌ کند تا قرارداد را فسخ کند. این دعوا معمولاً زمانی ارائه می‌ شود که یکی از طرفین از اجرای قرارداد صرف نظر کرده ولی طرف دیگر مخالفت کرده یا موافقت نکرده باشد. این فرآیند نیازمند ارائه دلایل و مستندات قانونی و موجه است تا دادگاه بتواند درخواست فسخ را بررسی کرده و تصمیمی بگیرد. شما می توانید این نوع پرونده ها را به دستان متخصص وکلای تاوکیل بسپارید و مشاوره حقوقی ملکی دریافت کنید.

قراردادهای ملکی به توافقات مربوط به اموال غیرمنقول مانند زمین، خانه، آپارتمان، باغ و دیگر ملک‌ ها اشاره دارد. در اکثر این توافقات، قراردادها به عنوان توافقات لازم الاجرا بوده و هر طرف بدون دلیل موجه و قانونی نمی‌ تواند بر آنها تخلف کند.

بنابراین، لغو قراردادهای ملکی مانند فروش و اجاره، به دو روش امکان‌پذیر است:

  1. یا هر دو طرف باید با موافقت متقابل آن را لغو کنند
  2. یا یکی از دلایل موجه قانونی موجود در قانون یا قرارداد، حق فسخ را برای آن‌ ها فراهم کند.

معمولاً در متن قراردادهای ملکی، خیاراتی درج می‌ شود که به اساس آن‌ ها، هر طرف ممکن است حتی بدون رضایت دیگری، قرارداد را لغو کند. گاهی هم قانون، حق فسخ قرارداد را برای طرفین در نظر گرفته است. به‌طور مثال، ممکن است طرفین شرط کنند که قرارداد فسخ شود، که این شرط به آن خیار شرط معروف است.

زمانی که یکی از طرفین قرارداد میخواهد  قرارداد را فسخ کند ولی طرف مقابل موافقت نمی‌ کند، طرف مایل باید به دادگاه مراجعه کند و درخواست فسخ قرارداد را داشته باشد. بنابراین، به سوالی که درباره دعوای فسخ قرارداد ملک مطرح شده، باید گفت که اگر شخصی، به استناد قانون یا قرارداد، حق فسخ قرارداد ملک را داشته و بخواهد آن را اجرا کند، با تقدیم دادخواست به دادگاه و پیگیری آن، باید این ادعا را مطرح کرده و دادگاه باید در خصوص تایید یا رد حق فسخ قرارداد تصمیم بگیرد.

شرایط طرح دعوای فسخ قرارداد ملک
طرح دعوای فسخ قرارداد ملک

شرایط طرح دعوای فسخ قرارداد ملک چیست؟

یکی از شرایط مهم طرح دعاوی فسخ قرارداد ملک، وجود دلیل موجه و قانونی برای اجرای حق فسخ است که خواهان باید آن را داشته باشد و سپس دادخواست خود را ثبت کند. این دلیل موجه گاهاً در قانون مشخص شده است؛ به عنوان مثال، یکی از دلایل فسخ قرارداد اجاره ممکن است وجود عیب و نقص در ملک اجاره‌ ای باشد که به طور قابل توجهی، قابل استفاده نباشد و نیز قابل برطرف شدن نیز نباشد.

گاهی، با استناد به خیاراتی که در متن قرارداد ملکی ذکر شده است، می‌ توان قرارداد را فسخ کرد؛ مانند خیار مجلس، خیار تاخیر ثمن، خیار غبن، خیار تدلیس، خیار عیب و موارد مشابه. اما باید توجه داشت که برای استناد به این خیارات و اعمال حق فسخ، لازم است که خواهان در متن قرارداد، بند اسقاط کافه خیارات را امضا نکرده باشد.

گاهی هم در متن قرارداد، طرفین ممکن است شرط کنند که در یک مدت زمانی پس از انعقاد قرارداد، حق فسخ را دارند، که به این شرط، خیار شرط معروف است. در این صورت، طرفین با استناد به این بند، می‌ توانند قرارداد ملکی را فسخ کرده و اجرای آن را متوقف کنند. اگر در متن قرارداد مقرر شده باشد که در صورت فسخ حق مطالبه خسارت وجود دارد، با طرح دعوای فسخ قرارداد ملک، می‌ توان وجه التزام را مطالبه کرد.
در هر صورت، اگر یکی از شرایط فسخ قرارداد ملک موجود باشد، خواهان می‌ تواند آن را از طریق دادگاه اعمال کند. با این حال، باید توجه داشت که از میان شرایط طرح دعاوی فسخ قرارداد ملک در دادگاه، این موردها مهم است:
  • خواهان باید اهلیت قانونی برای طرح دعوا در دادگاه داشته باشد، به عبارتی بالغ، عاقل و قادر به تصمیم‌ گیری باشد.
  • همچنین، وجود قصد و رضایت در خواهان، یکی دیگر از شرایط طرح دعوای فسخ قرارداد ملک در دادگاه است.

نحوه طرح دعوای فسخ قرارداد ملک به چه صورت است؟

درباره این سول که نحوه طرح دعوا و و اقدامات برای فسخ قردادملکی چگونه است پاسخ های زیادی خواهید یافت در ادامه یکی از راحت ترین و سریع ترین پاسخ ها به زبانی ساده را بیان می کنیم:

روال طرح دعوای فسخ قرارداد ملک به این صورت است که در ابتدا خواهان فسخ، اظهارنامه‌ ای تدوین کرده و به خصوص در مواردی که فسخ فوری مورد نیاز است، دلیل فسخ را به طرف مقابل اعلام کرده و از او می‌ خواهد که در یک زمان مشخص، مبالغ پرداخت شده در قبال قرارداد ملکی را بازپرداخت کند.
در صورتی که مرحله ارسال اظهارنامه قضایی به خوانده، نتیجه‌ ای نداشته باشد، در این مرحله لازم است از طریق دادگاه، دعوای فسخ قرارداد ملک را ثابت کنیم. روش و مراحل طرح این دعوا این گونه است که خواهان با تهیه یک نمونه دادخواست، با استناد به مدارک لازم و پرداخت هزینه‌ های مربوطه، از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، اقدام به تقاضای تنفیذ اعمال حق فسخ خود می‌ کند و سپس، دعوای خود را در دادگاه پیگیری می‌ کند.
مدارک لازم برای طرح دعوای فسخ قرارداد ملکی
مدارک لازم برای طرح دعوای

مدارک لازم برای طرح دعوای فسخ قرارداد ملک

مدارک لازم برای طرح دعوای فسخ قرارداد ملک، در ابتدا شامل قرارداد ملکی مانند مبایعه‌ نامه یا اجاره‌ نامه است که توسط طرفین منعقد شده است. همچنین، ارائه مدارک هویتی خواهان از قبیل کارت ملی نیز برای طرح دعوی ضروری است.
همانطور که اشاره شد، خواهان باید ابتدا با اظهارنامه‌ ای اعمال فسخ را به طرف مقابل اعلام کند و بنابراین متن اظهارنامه‌ ای که ارائه می‌ شود، باید به عنوان یکی از مدارک ضمیمه به دادخواست پیوست شود. در صورتی که سایر اسناد و مدارک برای اثبات حق فسخ موجود باشد مانند سند مالکیت ملک، لازم است آنها نیز به دادخواست پیوست شوند.
نمونه دادخواست دعوای فسخ قرارداد ملکی
سخن پایانی
فسخ قراردادهای ملکی یکی از مسائلی ست که بین موجر و مستاجر ها ممکن بسیار پیش بیاید، از این رو اطلاع دقیق قوانین حقوقی در این زمیینه بسیار ضروری است که گروه تاوکیل در کنار شماست برای ارائه مشاوره و همراهی شما در دادگاه برای انجام امور به بهترین نحو ممکن.

سوالات متداول دعوای فسخ قرارداد ملکی

  1. پیگیری دعوای فسخ قرارداد ملک به چه صورت است ؟
    قبل از صدور رای قطعی، می‌توانید با مراجعه به سامانه ثنا اطلاعات ابلاغیه‌های دادگاه را کسب کرده و پس از صدور رای قطعی، می‌توانید تقاضای صدور اجرائیه را ارائه داده و در این صورت، طرف مقابل سی روز فرصت دارد تا رای را اجرا کرده و مبلغ قرارداد را بازپرداخت کند.
  2. نحوه طرح دعوای فسخ قرارداد ملک چگونه است ؟
    طرفی که قرارداد را فسخ می‌ کند، باید دادخواستی را تدوین کرده و درخواست تنفیذ حق فسخ خود را از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ثبت کند تا دادگاه این درخواست را بررسی کرده و رای صادر نماید.
  3. هزینه دعوای فسخ قرارداد ملک را چه کسی پرداخت می کند؟
    هزینه دعوای فسخ قرارداد ملک ، می بایست توسط خواهان پرداخت شود ؛ مگر اینکه ادعای اعسار از پرداخت هزینه دادرسی وی ، مورد قبول دادگاه قرار گیرد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *