شکایت از کلاهبرداری اینترنتی

شکایت از کلاهبرداری اینترنتی

فضای مجازی، نرم افزارها و شبکه های اجتماعی مختلف همانطور که فضای پیشرفت و رشد را دارند. با این حال برخی افراد ممکن است در مسیر خلاف و کلاهبرداری از مردم از این امکانات استفاده کنند که در این مقاله تلاش داریم تا به بررسی شکایت از کلاهبرداری اینترنتی بپردازیم. باید بدانیم که امروز بسیاری از شکایات در دادگاه ها به کلاهبرداری های اینترنتی برمیگردد.

کلاهبرداری اینترنتی چیست؟

کلاهبرداری اینترنتی، به هر نوع طرح کلاهبرداری اطلاق می شود که افراد از اینترنت برای فریب قربانیان استفاده می کنند. این می تواند شامل طیف گسترده ای از فعالیت های غیرقانونی با هدف سرقت پول، اطلاعات شخصی یا سایر دارایی های ارزشمند از افراد یا مشاغل باشد. نمونه هایی از کلاهبرداری آنلاین عبارتند از:

  • کلاهبرداری های فیشینگ
  • سرقت هویت
  • وب سایت های جعلی
  • کلاهبرداری از سرمایه گذاری
  • کلاهبرداری مثلثی

و انواع مختلف جرایم سایبری. عاملان کلاهبرداری آنلاین اغلب از تاکتیک‌ های فریبنده مانند ایمیل‌ های جعلی، وب‌ سایت‌ های تقلبی یا بدافزار برای فریب قربانیان برای ارائه اطلاعات حساس یا انتقال وجه استفاده می‌ کنند. با توجه به ماهیت جهانی اینترنت، کلاهبرداری آنلاین می‌ تواند در سراسر مرزهای بین‌ المللی رخ دهد. این توضیح ساده و راحتی بود از کلاهبرداری های اینترنتی و انواع آن ولی اینکه اگر کسی دچار کلاهبرداری شده باشد و متضضر این مسئله باشد چگونه باید شکایت کند و پیگیر باشد.

نحوه شکایت از کلاهبرداری اینترنتی

کلاهبرداری اینترنتی همانطور که گفتیم جرم است و مجازات دارد. اولین قدم نیز برای طرح شکوایه این است که:

  1.  پرونده را راه بیندازید که می توانید در یکی از دفاتر قضایی شکایت خود را ثبت کنید.
  2. و نحوه کلاهبرداری که صورت گرفته را به طور دقیق در شکوایه خود مطرح می کنید.
  3. تمام مدارکی که به اثبات بیشتر کلاهبرداری مجازی می رسد را نیز ضمیمه شکایت و پرونده خود کنید.
  4. پس از آن نیز در طی بررسی بازپرس ها دادگاه تشکیل میشود و شما می توانید نسبت به پیگیری پرونده شکایت خود پیش بروید.

این ها مراحل ساده و سریع شکایت از کلاهبرداری اینترنتی است که شما باید طی کنید گفته شده است با این حال برخی از کلاهبرداری های اینترنتی با دقت و جزئیات بالایی انجام شده است که ممکن است نیاز به مشورت با یک شخص حقوقی که در این شرایط می توانید از گروه وکلای تاوکیل در این زمنیه کمک بگیرید.

مجازات کلاهبرداری اینترنتی
کلاهبرداری های اینترنتی

مجازات کلاهبرداری اینترنتی چیست؟

از آنجایی که کلاهبرداری اینترنتی جرم محسوب می شود، در قانون مجازات اسلامی برای اشخاصی که از این طریق کلاهبرداری می کنند مجازات تعیین شده است.

در قانون جرایم رایانه ای بر اساس ماده 13 این قانون که در ماده 741 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 نیز منعکس شده است ، جرم کلاهبرداری اینترنتی و مجازات جرم کلاهبرداری رایانه ای به صورت زیر پیش بینی شده است : “هر کس به طور غیر مجاز از سامانه های رایانه ای یا مخابراتی با ارتکاب اعمالی از قبیل محو ، ایجاد یا متوقف کردن داده ها یا مختل کردن سامانه وجه یا مال یا منفعت یا خدمات یا امتیازات مالی برای خود یا دیگری تحصیل کند ، علاوه بر رد مال به صاحب آن ، به حبس از یک تا پنج سال یا جزای نقدی از بیست میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد “.

بر طبق این قانون جرم کلاهبرداری فرقی ندارد که حقیقی باشد یا مجازی در هر دو صورت باید شخص خاطی مجازات شود. علاوه بر ماده قانون بالا؛

در ماده 67 قانون تجارت الکترونیکی نیز به این صورت پیش بینی شده است : ” هر کس در بستر مبادلات الکترونیکی با سوء استفاده و یا استفاده غیر مجاز از داده پیام ها ، برنامه ها و سیستم های رایانه ای و وسایل ارتباط از راه دور و ارتکاب افعالی نظیر ورود ، محو ، توقف داده پیام ، مداخله در عملکرد برنامه یا سیستم رایانه ای و غیره دیگران را بفریبد و یا سبب گمراهی سیستم های پردازش خودکار و نظایر آن شود و از این طریق برای خود یا دیگری وجوه اموال یا امتیازات مالی تحصیل کند و اموال دیگران را ببرد مجرم محسوب و علاوه بر رد مال به صاحبان اموال به حبس از یک تا سه سال و پرداخت جزای نقدی معادل ماخوذه محکوم می شود “.

انواع کلاهبرداری اینترنتی

کلاهبرداری اینترنتی انواع مختلفی دارد یعنی راه های متفاوتی برای این مدل کلاهبرداری وجود دارد در زیر به پر تکرارترین ها در مراجع قضایی که از آن شکایت شده است می پردازیم:

کلاهبرداری مثلثی

یکی از روش ها این است که فرد خاطی از شیوه کلاهبرداری مثلثی برای دزدی استفاده می کند. به این صورت که؛ مجرم از فروشنده کالایی را خریداری می کند و برای همان کالا آگهی منتشر می کند و پس ازاینکه خریدار کالا پیدا شد شماره کارت فروششنده اصلی را به خریدار می دهد تا مبلغ کالا پرداخت شود و مجرم کالا را خریداری می کند بدن اینکه پول بپردازد.

سوء استفاده اطلاعات هویتی

یکی دیگر از کلاهبرداری ها این است که افراد با انتشار آگهی استخدام و گرفتن اطلاعات هویتی افراد از این اطلاعات برای پول شویی استفاده می شود و از این روش ممکن از قانون صاحب شغل را مجرم بداند.

نکته*: این دو پرتکرار ترین نوع ها در کلاه برداری اینترنتی است ولی باید بدانیم که راه های مختلفی برای دزدی های اینترنتی وجود دارد ازاین رو پیشنهاد مهم ما به شما این است قبل از اینکه بخواهید به صورت مجازی خریدی انجام دهید و یا بخواهید اطلاعات شخصی و مهم خود را به کسی بدهید از معتبر بودن مجموعه ها و فروشگاه اطمینان داشته باشید.

کلاهبرداری اینترنتی
کلاهبرداری اینترنتی چیست؟
سخن پایانی

این روزها چون استفاده از اینترنت در بیشتر کارها باب شده است و کار در شبه ها اجتماعی بسیار مرسوم است ممکن است برخی به دنبال سوء استفاده از مردم برای دزدی و کلاهبرداری باشند. در این مقاله تلاش کردیم تا به طور دقیق شما را با کلاهبرداری اینترنتی آشنا کنیم که قبل از اعتماد به افراد برای خرید ها اینترنتی و یا اراسل اطلاعات هویتی و شخصی به طور کامل تحقیق کنید و سپس نسبت کار اقدام کنید.

سوالات متداول شکایت از کلاهبرداری اینترنتی

  1. مرجع رسیدگی به شکایت کلاهبرداری اینترنتی کجاست؟
    مرجع اصلی رسیدگی به شکایت های مربوط فضای مجازی دادسرای جرایم رایانه ای و پلیس فتا است.
  2. پیگیری شکایت از کلاهبرداری اینترنتی چگونه است؟
    برای پیگیری پس از طرح دعوا و شکایت در مراجع قضایی از طریق سامانه ثنا و همچنین پیگیری پرونده از ازطریق دادگاه و دادسرا امکان پذیر است.
  3. کلاهبرداری اینترنتی مجازاتی دارد؟
    بله؛ رد مال، زندان از 1سال تا 5سال، جریمه نقدی 2 میلیون تومان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *