مجازات دعوا با قمه کشی چیست؟

مجازات دعوا با قمه کشی

در هر جامعه داشتن امنیت جانی شهروندان آن جامعه از اهمیت بالایی برخوردار است. از این رو هرگونه عمل و فعالیتی که منجر به ازبین رفتن امینت جامعه شود محکوم میشود. گاهی برخی از اراذل و اوباش در سطح جامعه وجود دارند که با سلاح های سرد و گرم در جامعه ناامنی ایجاد می کنند مثل چاقو، تفنگ و.. در این مقاله در تلاشیم تا درباره اینکه مجازات دعوا با قمه کشی چیست؟ پاسخ صحیح و اصولی را ارائه دهیم.

مجازات جرم دعوا با قمه کشی

هامنطور که گفتیم در هرجامعه هر فعالیتی که منجر شود امنیت شهروندان جامعه به خطر بیفتد محکوم است و جرم محسوب می شود و مجازات دارد. در جامعه ما نیز حمل سلاح سرد یا گرم جرم محسوب می شود سلاح هایی مثل چاقو، قمه و.. حتی در ماده قانون 617 به مورد صریحا اشاره شده است.

درباره خود عمل قمه کشی نیز در ماده قانون 617 مجازات اسلامی به طور دقیق گفته شده است که؛ اگر شخصی با چاقو و یا هر نوع از اسلحه ای ( مثل قمه) تظاهر کند و یا عملا قدرت نمایی کند، و یا از سلاح ها برای اذیت و آزار افراد جامعه و یا زورگویی و اخاذی و تهدید کردن استفاده کند به مجازات های تعیین شده در این مورد محکوم میشود.

حکم مجازات جرم دعوا با قمه کشی چیست؟

با توجه به ماده قانون مجازات اسلامی به شماره 617:” اگر دعوا با قمه کشی ، مصداق جرم محاربه نباشد ، مرتکب ، به مجازات دعوا با قمه کشی یعنی حبس از 6 ماه تا 2 سال و تا 74 ضربه شلاق تعزیری ، محکوم خواهد شد.”

ولی اگر قمه کشی بر اساس قانون شماره 279 مجازات اسلامی محکوم شود یعنی با جرم محاربه محکوم شود با توجه به ماده قانون282 مجازات اسلامی :”

به یکی از مجازات های اعدام ، صلب ، قطع دست راست و پای چپ و یا نفی بلد ، محکوم خواهد شد که انتخاب نوع مجازات ، بر عهده قاضی است.”

نکته دیگر دراین باره این است که حمل سلاح قمه اگر برای درگیری فیزیکی و ارتکاب جرم باشد نیز محکوم بود و مجازات 6 ماه تا 2 سال حبس و شلاق تا 74 ضربه دارد.

و مورد پایانی درباره مجازات این موارد واردات این سلاح هاست که جرم محسوب می شود و حکم مجازات آن ، از جزای نقدی درجه شش یعنی 2 میلیون تا 8 میلیون تومان و همچنین ، ضبط کردن سلاح های وارد شده ، به نفع دولت است.

دعوا با قمه کشی
جرم دعوا با قمه کشی چیست؟

نحوه شکایت به جرم دعوا با قمه کشی

همانطور که گفتیم مجازات قمه کشی حبس و شلاق با توجه به صلاح دید قاضی پرونده است. و اگر شما در این مورد مورد تجاوز و اذیت قرار گرفته اید کافی ست مراحل زیر را دنبال کنید.

  1. در اولین مرحله باید در اولین فرصت و سریع ترین زمان با پلیس تماس بگیرید و گزارش را به پلیس برسانید.
  2. سپس باید به یکی از مراجع قضایی ثبت شکایت مراجعه کرده و نسبت به ثبت شکواییه اقدام نمایید.
  3. بهتر است تمام مدارک و شاهد مربوطه را در زمان شکایت به همراه داشته باشید. مثل گزارشات به پلیس در زمان دعا، داشتن شهود، فیلم های مربوطه و..
  4. پس از ثبت شدن شکایت مانند دیگر شکایات پرونده به دادسرا میرود تا بررسی به دعوا و شکایت و اعمال مجازات مربوطه انجام شود. نحوه بررسی نیز به این صورت است که مسئولین بررسی با توجه به مدارک موجود و نوع دعوایی که صورت گرفته و میزان آسیبی که به شخص شاکی وارد شده به نتیجه میرسند که که آیا متهم پرونده مرجم است یا نه.
  5. در صورت تصویب اینکه متهم مجرم است قرار جلب متهم صادر می شودو پرونده برای ادامه بررسی ها به دادگاه میرود.
  6. و در دادگاه نیز قاضی پرونده با توجه به مندرجات پرونده، مدارک، شواهد و.. در صورت به اثبات رسیدن جرم قمه کشی شخص متهم در پرونده نسبت به حکم و مجازات برای وی اقدامات لازم را انجام می دهد.
سخن پایانی

در این مقاله تلاش کردیم تا به طور دقیق درباره مجازات و حکم های مربوط به پرونده های قمه کشی توضیحات کامل را داشته باشیم. با این حال اگر در مراحل پرونده و دادگاه نیاز به هرگونه مشاوره حقوقی در این زمینه داشتید گروه وکلای تاوکیل در خدمت شماست.

سوالات متداول مجازات دعوا با قمه کشی چیست؟

  1. آیا حمل چاقو و قمه جرم است؟
    اگر حمل این ها برای ایجاد درگیری فیزیکی و ایجاد رعب و وحشت در بین شهروندان است بله حمل این لوازم جرم محسوب میشود و سلاح سرد به حساب می آیند.
  2. واردات قمه چه مجازاتی دارد؟
    واردات قمه به عنوان سلاح سرد مجازات نقدی بین دو تا هشت میلیون دارد و همچنین تمام لوازم وارد شده به نفع دولت ضبط می شود.
  3. قمه کشی چه مجازاتی دارد؟
    مجازات جرم قمه کشی حبس از 6 ماه تا 2 سال و تا 74 ضربه شلاق است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *