اعتبار مبایعه نامه بدون کد رهگیری

اعتبار مبایعه نامه بدون کد رهگیری

در دنیای امروز با پیشرفت های مختلف در حوزه های گوناگون راه های بسیاری برای سود جویی کلاه برداران مهیا گشته است. برای جلوگیری از موضوع کلاه برداری در حیطه معاملات باید به تنظیم قراردادهایی معتبر پرداخت. اعتبار مبایعه نامه بدون کد رهگیری و یا با کد رهگیری یکی از موضوعاتی است که در حوزه تنظیم قرارداد های خرید و فروش املاک ذهن بسیاری از افراد را به خود مشغول کرده است.

به طور کلی می توان گفت کد رهگیری، اعتبار خاصی به مبایعه نامه نمی بخشد و دلیل اهمیت دریافت آن در جهات دیگر می باشد. یعنی امتیازاتی را به مبایعه نامه می بخشد که در ادامه به توضیح آن پرداخته ایم.

اعتبار قول نامه و مبایعه نامه ها

تفاوت مبایعه نامه بدون کد رهگیری و قول نامه

  • قول نامه

قول نامه یک نوشته، بدون اعتبار حقوقی است. در واقع می توان گفت قول نامه یک پیش قرارداد بوده که در آن فقط خریدار و فروشنده به یک دیگر وعده می دهند که قرار است در آینده چه اقدامتی در خصوص نگارش مبایعه نامه و معامله انجام دهند.

در قول نامه هیچ گونه خرید و فروش و رد و بدل کردن مالی صورت نمی گیرد.

  • مبایعه نامه

مبایعه نامه یک سند عادی به حساب می آید و در نتیجه تنظیم آن مالکیت یک ملک از فروشنده به خریدار منتقل می یابد.

در هنگام تنظیم یک مبایعه نامه موضوع اصلی معامله مطرح می گردد.

اگر یک مبایعه نامه به امضای دو طرف معامله و امضای شهود برسد به این معناست که دو طرف متعهد به انجام وظایف خود که در مبایعه نامه قید شده است، هستند و در صورت عدم انجام وظایف باید ضرر و زیان طرف مقابل را پرداخت نمایند.

بررسی مبایعه نامه
چند وقتی است که مردم بر این تفکر هستند که داشتن کد رهگیری به منزله ی داشتن اعتبار برای مبایعه نامه است و در صورت فقدان آن اعتبار مبایعه نامه از بین خواهد رفت.

در حقیقت کد رهگیری و سامانه ی املاک کشور برای جلوگیری از کلاه برداری به روش فروش ملک به چندین نفر، به وجود آمدند، تا از این طریق از این روش کلاه برداری جلوگیری شود.

فواید دریافت مبایعه نامه با کد رهگیری

در ادامه چند مورد از فواید دریافت این کد را برای شما آورده ایم تا با آن ها آشنا شوید:

  •  بررسی ملک در مبایعه نامه

برای انتقال سند نیاز است که عوارض شهرداری، مفاصا دارایی و… پرداخت شود، بنابراین با دریافت مبایعه نامه کد رهگیری دار می توانید از تمام سوابق مالی ملک مطلع شوید. همچنین اگر ملک در گرو بانکی جهت تضمین بوده باشد؛ به شما نشان داده خواهد شد.

  • مسدود شدن راه کلاه برداران

در قدیم افراد از طریق فروش یک ملک به چندین نفر اقدام به کلاه برداری می کردند و بعد هم متواری می شدند؛ در نتیجه کلی گرفتاری برای خریداران ایجاد می کردند.

درست است که اعتبار مبایعه نامه بدون کد رهگیری و دارای کد رهگیری یکسان است، اما گرفتن کد رهگیری سبب می شود که راه سود جویان بسته شود و نتوانند در خصوص فروش ملک به چندین نفر اقدام کنند.

 

کد رهگیری برای جلوگیری از کلاه برداری

  •  بررسی سلامت ملک در مبایعه نامه

در هنگام دریافت کد رهگیری، مواردی از قبیل مشکلات سندی، ثبتی و… بررسی می شود تا در صورتی که ملک دارای مشکل بود، به خریدار اعلام گردد.

مبایعه نامه بدون کد رهگیریِ دستی

در تنظیم یک مبایعه نامه دستی حتماً باید از یک وکیل ملکی مشورت بگیرید، زیرا در تنظیم مبایعه نامه های دستی امکان خطا بسیار زیاد است.

افراد معمولاً بدون اطلاع از بار حقوقی جملات، به نگارش آن ها می پردازند وسپس امضا می کنند و در همین جا مشکلات بسیاری را برای خود ایجاد می کنند.

با مشورت با یک وکیل کاردان درحوزه ی املاک می توانید از متحمل شدن ضرر و زیان در این کار جلوگیری کنید.

البته که باید بیان داشت اعتبار مبایعه نامه بدون کد رهگیری و یا دارای کد رهگیری نزد دفاتر خرید و فروش املاک از ایجاد مشکلات جلوگیری خواهد کرد.

دفاتر  املاک از مبایعه نامه های آماده ای که توسط قانون گذار در اختیارشان گذاشته شده است، استفاده می کنند.

این مبایعه نامه ها دارای قالبی مشخص می باشند، در نتیجه احتمال خطا و نوشتن جملاتی که سبب ضرر و زیان دو طرف گردد به مراتب کاهش خواهد یافت.

نباید فراموش شود که حتی در هنگام تنظیم این مبایعه نامه ها توسط املاک هم، وجود یک وکیل ملکی که اشراف کامل بر قوانین دارد لازم است.

اعتبار مبایعه نامه ی دستی

کلام پایانی

در این مقاله قصد داشتیم یکی از دغدغه های افرادی که قصد خرید ملک را دارند بر طرف کنیم.

اگر هر کدام از طرفین معامله به تعهدات خود پایبند نباشند و برای انجام آن ها کوتاهی کنند؛ طرف دیگر می تواند در دادگاه صالح رسیدگی، اقدام به طرح دعاوی ملکی نماید.

سؤالات متداول

  1. آیا مبایعه نامه بدون کد رهگیری معتبر است؟

بله، این مبایعه نامه دارای اعتبار حقوقی می باشد و برای اقامه ی دعوی می توان از آن استفاده نمود.

  1. با مبایعه نامه بدون کد رهگیری می توان اقدام به طرح دعوی کرد؟

بله، برای طرح دعوی بر روی این مبایعه نامه می توان اقدام نمود.

  1. مزیت اصلی کد رهگیری چیست؟

از کلاه برداری افراد سود جو از طریق فروش یک ملک به چندین نفر جلوگیری می کند.

2 دیدگاه برای “اعتبار مبایعه نامه بدون کد رهگیری

  1. پینگ بک: چگونه می توان سند خانه ای که وام دارد را منتقل کرد؟ | روش انتقال سند وام دار | تاوکیل

  2. پینگ بک: چگونه خرید و فروش مطمئن ملک انجام دهیم؟ | مراحل خرید وفروش مطمئن ملک| تاوکیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *